کد خبر: 379308
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۱۲:۱۴:۱۶
| |

اشرف بروجردی، فعال سیاسی در یادداشتی مطرح کرد:

در انتظار تایید صلاحیت

اشرف بروجردی، فعال سیاسی در یادداشتی مطرح کرد: کسانی که در انتخابات دوره پیش از ائتلاف و لیست ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو حمایت می‌کردند، دچار نوعی کژاندیشی نسبت به مباحث سیاست خارجی، داخلی، نقش انتخابات در پیشرفت کشور و البته تعیین جایگاه مملکت در عرصه بین‌الملل بودند. این عزیزان به هر حال احساس می‌کردند، جامعه بسیار سرد و بی‌تفاوت شده و به همین دلیل تلاش کردند تا مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهند.

در انتظار تایید صلاحیت
کد خبر: 379308
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۱۲:۱۴:۱۶

اعتمادآنلاین| اشرف بروجردی، فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: «در انتخابات دهمین دوره مجلس، اصلاح‌طلبان از مردم خواستند که پای صندوق‌های رای بیایند تا مجلس را از تندروهایی که ممکن بود باعث ایجاد مشکل در ادامه کار دولت به‌ خصوص درباره مساله برجام شوند، نجات دهند. آنها با همین استدلال «لیست امید» را ارایه داده و توانستند در انتخابات نیز با عملکردی موفق، پیروز شوند.

حال با وجود رد صلاحیت گسترده نمایندگان عضو فراکسیون امید و چهره‌های شاخص حزبی اصلاح‌طلب، امکان پیروزی تندروها به‌ مراتب بیش از مقطع مشابه در آستانه مجلس دهم است. با این حال اما شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه خاص مجلس دهم در بیانیه خود اعلام کرده که اصلاح‌طلبان بنا ندارند لیستی مبتنی بر ائتلاف ارایه دهند، صرفا از کاندیداهای خود حمایت خواهند کرد و اگر کاندیدایی نداشته باشند، ناگزیر لیستی هم ارایه نخواهند کرد.

به نظر می‌رسد، کسانی که در انتخابات دوره پیش از ائتلاف و لیست ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو حمایت می‌کردند، دچار نوعی کژاندیشی نسبت به مباحث سیاست خارجی، داخلی، نقش انتخابات در پیشرفت کشور و البته تعیین جایگاه مملکت در عرصه بین‌الملل بودند. این عزیزان به هر حال احساس می‌کردند، جامعه بسیار سرد و بی‌تفاوت شده و به همین دلیل تلاش کردند تا مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهند.

در نتیجه مجموعه اصلاح‌طلبان روی مشارکت حداکثری مردم و حضور کاندیداهایی که اگرچه استاندارد حداقلی داشتند اما فکر می‌کردند که تا حدودی می‌توانند از جامعه و جناح اصلاحات نمایندگی کنند، تاکید داشتند. در مقابل اما کسانی که در اردوگاه رقیب، تصور می‌کنند با تک‌ صدا کردن مجلس، آن هم از جنس اصولگرایی می‌توانند از این نظام صیانت کنند، دچار اشتباه فاحش و جدی هستند. کمترین نتیجه این تک‌صدایی بی‌تفاوتی مردم است نسبت به تصمیماتی که برای کشور گرفته می‌شود.

بی‌تفاوتی یکی از زیان‌بارترین وجوه فعالیت‌های مدنی و سیاسی است زیرا علاوه بر اینکه جامعه را دچار شکاف می‌کند، باعث به وجود آمدن جامعه‌ای غیرپویا و منفعل می‌شود بنابراین طرف متضرر در این غائله، کشور است؛ نه مردم. چراکه مردم به هر حال زندگی‌شان را می‌کنند و کار خود را پیش می‌برند؛ حال یا خود را با وضعیت جامعه تطبیق می‌دهند یا سعی می‌کنند، بی‌تفاوت باشند و زندگی عادی خود را دنبال کنند. کسانی که در رد صلاحیت‌ها به این شکل عمل می‌کنند...

باید به واقعیت جامعه برگردند و بر اساس یک کار مطالعاتی مورد اعتماد و وثوق که همه مردم را در نظر داشته باشد، اقدام به نظرسنجی عمومی کرده سپس تصمیم‌گیری کنند. در این میان اما وقتی شناخت کافی از کاندیداها ندارند به صراحت می‌گویند، صلاحیت فرد برای ما احراز نشده است اما نمی‌گویند، کاندیداهای انتخابات را رد صلاحیت کرده‌ایم. صلاحیت فرد وقتی احراز نمی‌شود که شما شناخت نداشته باشید.

این مساله نشانه عدم شناخت قانون است. شما نمی‌توانید بگویید که من قوانین را می‌دانم ولی سعی می‌کنم به شناخت خود عمل کنم. در این صورت هرج و مرج و شکاف عمیق میان آحاد جامعه به وجود می‌آید. اما اگر قرار باشد که در روی همین پاشنه بچرخد، راهبرد اصلاح‌طلبان دعوت به مشارکت نخواهد بود. این رویکرد البته به معنی تحریم نیست؛ چون معتقدیم که تحریم انتخابات درنهایت به زیان جامعه است. اما اصل حرف اصلاح‌طلبان این است که اگر تغییری در رد صلاحیت‌ها انجام نشود، لیستی ارایه نمی‌دهند.

صدای اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه حفظ کشور و تمامیت ارضی و یکپارچگی کشور واجب است همواره رسا بوده، هست و خواهد بود؛ بنابراین همه ما برای تعیین سرنوشت کشور باید در تمامی فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مشارکت کنیم. پیچیدگی این ماجرا اما این است که اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی عملا مهره‌ای ندارند که در این بازی انتخابات ایفای نقش کند. به بیان دقیق‌تر وقتی اصلاح‌طلبان در رقابت انتخاباتی پیش‌رو، کاندیدایی ندارند عملا نمی‌توانند لیستی ارایه کنند و از شهروندان بخواهند با اتکا به این فهرست انتخاباتی به کاندیداهای مورد نظرشان رای دهند. پس شاید در شرایط کنونی تنها کاری که از جریان اصلاحات ساخته است، تلاش برای گرفتن تایید صلاحیت کاندیدای اصلاح‌طلب و انتظار تا زمان اعلام نتایج نهایی از سوی شورای نگهبان است. باید منتظر ماند و دید.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها