رضا اردکانیان، وزیر نیرو:

بارش‌های امسال 40درصد بیشتر از میانگین دراز مدت است

رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفت: بارش‌هایی که از ابتدای سال‌ آبی جاری (مهرماه98 تا پایان شهریور99) در کشور رخ داده حدود 40 درصد از متوسط دراز مدت بیشتر است.

بارش‌های امسال 40درصد بیشتر از میانگین دراز مدت است
کد خبر: 379318
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۱۲:۳۰:۵۳

اعتمادآنلاین| «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بارش ها حدود چهار تا پنج درصد نسبت به پارسال که سال تری هم بود بالاتر است.

وی درباره آمادگی و برنامه ریزی برای بارش‌ها افزود: وجود 10 الی 12 سال خشکسالی در کشور و سپس بارش های اخیر این ذهنیت را در برخی ایجاد کرده که آمادگی برای این بارش ها وجود نداشته که این مطلب صحیح نیست.

عضو هیات دولت ادامه داد: وقوع سیل در فروردین ماه امسال باعث شد تا توجهات بیشتری برای تامین منابع مالی طرح های لایروبی و مهندسی رودخانه ها شود که تا حدود زیادی هم تاثیر گذار بود.

اردکانیان گفت: نکته قابل توجه در سیلاب وسیعی که در منطقه سیستان و بلوچستان رخ داد این بود که در سیلاب های قبلی تلفات جانی مشاهده می شد اما امسال در اثر آمادگی ها و تلاش های صورت گرفته و نیز همکاری خود مردم تلفات جانی رخ نداد.

وی با بیان اینکه اکنون این آمادگی وجود دارد تا از این سیلاب ها حداکثر استفاده شود، افزود: اکنون وضعیت سدها در وضعیت خیلی خوبی است و اگر با همین روند جلو برویم و با همکاری مردم در مصرف، تابستان آرامی را در پیش رو خواهیم داشت.

تلاش همزمان برای تسویه بدهی‌های ارزی سرمایه گذاران

اردکانیان درباره اختصاص بخشی از درآمد حاصل از صادرات برق برای تسویه بدهی بخشی از تولید کنندگان بخش خصوصی برق که بدهی ارزی به صندوق توسعه ملی دارند، گفت: وزارت نیرو تعهدات وسیعی به خانواده بزرگ چند صد هزار نفره فعال در بخش خصوصی صنعت برق دارد؛ درآمدهای وزارت نیرو متعلق به همه اعضای این خانواده است نه گروهی که تاخیر در باز پرداخت به بانک‌ها دارند.

وی با بیان اینکه در واقع آنها در اثر تغییر نرخ ارز با مشکلات جدی مواجه شده اند، اضافه کرد: وزارت نیرو از چند ماه پیش در صدد رفع مشکل این گروه از سرمایه گذارانی است که باید اقساط وام های خود را به صورت ارزی بازپرداخت کنند.

اردکانیان ادامه داد: تلاش می شود این موضوع از کانال خودش دنبال شود؛ وصل کردن این موضوع به موضوع درآمدهای ارزی ناشی از صادرات برق کار کارشناسانه ای نیست و نمایندگان مردم هم متوجه این موضوع هستند.

227 پروژه طرح پویش «هر هفته الف- ب- ایران» تا پایان سال اجرایی می شوند

عضو هیات دولت گفت: وزارت نیرو نقش مهم و مسوولیت بسیار سنگینی برای تامین زیر ساخت ها در بخش برق دارد، چنانکه روز گذشته در همدان چهار هزار و 300 طرح توزیع با بودجه دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح شد که از محل اجرای آنها 720 هزار مشترک جدید در بخش خانگی، صنعت و کشاورزی در شهرها و روستاها اضافه شد.

وی ادامه داد: براین اساس و تاپایان سال هر 227 طرح بزرگ صنعت آب و برق کشور با سرمایه‌گذاری 330 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری می رسد.

همکاری با دولت افغانستان برای حق آبه هیرمند

اردکانیان درباره حق آبه هیرمند با توجه به بارندگی های اخیر گفت: حق آبه‌ها یک فرایند قانونی دارند و لزوما به ترسالی و خشک سالی بستگی ندارد.

وزیر نیرو افزود: همکاری خوبی با دولت افغانستان برای پیگیری مسایل حق آبه ها برقرار است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها