عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب:

ایران هیچ‌گاه در منطقه به قدرتمندی این دهه نبوده است

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ایران در 400 سال گذشته هیچ‌گاه در منطقه به قدرتمندی این دهه نبوده است، گفت: قضیه هسته‌ای به نظرم آخرین چیزی بود که ایران باید در موردش تفاهم می‌کرد.

ایران هیچ‌گاه در منطقه به قدرتمندی این دهه نبوده است
کد خبر: 379485
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ۱۳:۲۸:۰۲

اعتمادآنلاین| ‌ عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عباس سلیمی نمین، تحلیلگران مسائل سیاسی با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» به مسائل پیرامونی در خصوص انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداختند.

سلیمی نمین در این برنامه در پاسخ به این سؤال که «اگر برنامه موشکی یا موضوع حقوق بشر ما را هم تهدید محسوب کنند باید در این خصوص هم مذاکره کنیم» گفت: در خصوص بحث هسته‌ای یک نظارتی وجود ندارد، در خصوص برنامه موشکی هیچ نظارتی نداریم در خصوص حقوق بشر هم نمی‌توانند آن را تبدیل به یک تهدید بین‌المللی کنند چون این ظرفیت را ندارد، چون حقوق بشر ما که در شهروند اروپایی احساس خطر ایجاد نمی‌کند.

در مذاکرات هسته‌ای قول دادند در مورد مسائل دیگر هم صحبت شود

عبدی در ادامه برنامه در خصوص این بحث عنوان کرد: تمام اینها مبتنی بر زور است اینکه موضوع هسته‌ای ما را تبدیل به تهدید کردند چون زورشان می‌رسید، عطسه هم کنید می‌توانند بین‌المللی‌اش کنند چه رسد به موشک و حقوق بشر، آن چیزی که می‌تواند مانع شود قدرت شما است و نه چیز دیگر، حالا سؤال اساسی کرد که چطور باید قدرت ایجاد کرد تا مانع شد. در مورد مذاکرات هسته‌ای و توافقات انجام شده این کاملا واضح بود که ایران در این مذاکرات باید فقط در مورد موضوع هسته‌ای صحبت کند، اما همان موقع هم قولش را دادند که در ادامه در مورد مسائل دیگر هم صحبت خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا مجلس در خصوص سیاست خارجی نمی‌تواند تأثیرگذار باشد»، گفت: بله دلیل دارد، سیاست خارجی در ایران مبتنی بر منافع ملی نیست، خیلی دنبال این نباشید که سیاست خارجی را فقط از طریق مجلس حل کنید، مجلس نه توانایی تخصصی دارد نه اینکه شرط لازمش را دارد، سیاست خارجی باید یک جایی فراتر از این گرایشات حل شود، البته مجلس هم هست.

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب همچنین در خصوص حضور ایران در سوریه اظهار کرد: اینکه آنها کشتی‌شان آنجاست و زور می‌گویند درست است، همه جا زور می‌گویند شما هم زور می‌گوئید اینکه یک دلائلی برای خودتان دارید دلیل نمی‌شود، اینکه می‌گوئید با اجازه دولت سوریه رفتیم خوب آنها از قبل هم گفته بودند که ما دولت سوریه را نامشروع می‌دانیم این‌ها را که در نظام بین‌الملل نمی‌شمرند وقتی زور داشته باشی کارت پیش می‌رود.

سرکوب داعش را باید مشروط به گرفتن امتیاز می‌کردیم

عبدی در ادامه تأکید کرد: اشتباه ما در سوریه این بود که ما باید در آنجا سهم خودمان را متناسب تعریف می‌کردیم چه در رابطه با لبنان و چه عراق ما داعش را زدیم بدون اینکه از غرب امتیاز بگیریم، به دلیل اینکه این ارتباط را نداشتیم اگر داشتیم سرکوب داعش را به امتیازاتی مشروط می‌کردیم. باید شرایط را جوری ایجاد کرد تا بتوان تفاهم کرد.

این تحلیلگر سیاسی در خصوص برجام نیز یادآور شد: قضیه هسته‌ای به نظرم آخرین چیزی بود که ایران باید در موردش تفاهم می‌کرد نه اولی، اما ما آخری را تفاهم کردیم به اولی نپرداختیم. در اصل دفاع از برجام سه مبنا دارد؛ قدرت داخلی، اقتصادی و دیپلماسی، من قبول دارم ایران در 400 سال گذشته هیچ‌گاه در منطقه به قدرتمندی این دهه نبوده اما هیچ وقت هم این قدر ناپایدار نبوده است.

اگر اقتصاد و سیاست داخلی قوی بود ترامپ از برجام خارج نمی‌شد

عبدی ادامه داد: یعنی اینکه حس کنی که نمی‌تواند این قدرت پایدار باشد، این قدرت تنها با دو عنصر می‌تواند پایدار باشد یکی سیاست داخلی و یکی سیاست اقتصادی که ما سیاست داخلی‌مان هر روز ضعیف‌تر می‌شود، اتفاقات دی ماه 96 و آبان امسال و خیلی از اتفاقات دیگر ناشی از ضعف است، یکی هم وضعیت اقتصادی، این دو وقتی ضعیف است سیاست خارجی هم نمی‌تواند کمک کند، اگر این دو را تقویت می‌کردیم مطمئن باشید ترامپ از برجام خارج نمی‌شد ترامپ را باید منفعل می‌کردند در سیاست منطقه‌ای‌اش و با قدرت داخلی، اگر این دو محکم شده بود، آمریکا از برجام خارج نمی‌شد و این مشکلات پیش نمی‌آمد.

در ادامه برنامه بدون توقف، سلیمی نمین در موضع‌گیری نسبت به این مطلب که «شناخت ایران از دولت آمریکا کامل بوده و نیازی به این همه هزینه نبود»، گفت: من دعوت می‌کنم عزیزان را به یادآوری وعده‌های تبلیغاتی آقای روحانی قبل از انتخابات که چه تعاملی را مطرح کرد که جوان‌ها رأی دادند، آقای روحانی در بسیاری از سخنرانی‌ها می‌گفت اگر دشمنی در رفتار آمریکاست به این دلیل است که ما با آنها بد صحبت کردیم، ما آنها را حساس کردیم اگر تعاملات مثبت داشته باشیم می‌شود به توافق رسید، این نگاه غرب‌باورانه و سخنرانی‌ها باعث رأی جوانان شد.

این پژوهشگر سیاسی در پایان تصریح کرد: در واقع این فرمایش درست نیست که نیازی به این شناخت نبود چراکه قبل از این مذاکرات در نظرسنجی‌ها غرب‌باوری و بعد از شکست برجام نگاه ضد غربی مطرح است بنابراین این هزینه‌ای که پرداختیم بسیار درست بود، به نظر من رویکردی که اتخاذ کردیم این بود که جامعه به یک شناخت برسند و همه بهانه‌ها را برطرف کردیم و جوانان متوجه شدند، در واقع هزینه‌ای که پرداخت کردیم حاصلش رشد و آگاهی مردم بود، قطعا ما امروز در مسائل بین‌المللی موقعیت پایدار داریم که آنها متوسل به کثیف‌ترین شیوه‌ها می‌شوند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها