تایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

برخی رد صلاحیت‌ها ناشی از خلاء قانونی است

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نواقص قانون انتخابات گفت که استناد به بند مربوط به عدم التزام به اسلام یا نظام در رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات ناشی از خلاء قانونی است.

برخی رد صلاحیت‌ها ناشی از خلاء قانونی است
کد خبر: 379602
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۴ ۰۸:۲۰:۱۳

اعتمادآنلاین| ‌ یحیی کمالی‌پور،نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای انتخابات مجلس از جمله برخی نمایندگان فعلی، اظهار کرد: مطمئنا قانون انتخابات دارای نواقص متعددی است. شورای نگهبان معمولا وقتی ایرادات و ابهاماتی درباره صلاحیت یک کاندیدا داشته باشد مجبور است آن را با چند بند از یکی دو ماده مربوطه تطبیق دهند. بنابراین گاهی عدم التزام به اسلام، نظام یا ولی فقیه که به عنوان علت رد صلاحیت برخی کاندیداها مطرح می‌شود در راستای این است که ما در این زمینه خلاء قانونی داریم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس افزود: یکی از نکات مهم اساسی که برای شورای نگهبان به عنوان سند مطرح است گزارشاتی است که توسط برخی نهادهای غیر مرتبط نوشته شده و در اختیار این شورا قرار داده می‌شود. متاسفانه برخی از موارد رد صلاحیت‌ها به دلیل همین گزارشات است که به نظرم این هم یک نقص قانونی است.

کمالی پور با بیان این‌که «کسانی که در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی هستند، معتقد به اسلام، نظام و ولایت فقیه هستند و جمهوری اسلامی را قبول دارند»، یادآور شد: اصل بر برائت است مگر این که خلاف آن ثابت شود. نمی‌شود به خاطر گزارش یک جریان سیاسی که اغلب هم از رقبا هستند در مورد رد صلاحیت کاندیداها تصمیم گرفت.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پایان گفت: در حال حاضر این فرصت در مجلس دهم وجود ندارد اما امیدواریم در مجلس بعدی قانون انتخابات به نحوی تصویب شود که ابهامات و ایرادات مربوطه برطرف شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها