کد خبر: 379939
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۳:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

منازعه انتخاباتی دولت و شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌ها ادامه دارد/ تایید و تکذیب رد صلاحیت نمایندگان به دلیل حمایت از دولت و برجام

هرچند صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره بررسی‌ صلاحیت‌ها در شورای نگهبان با اقبال مثبت از سوی سخنگوی این شورا روبه‌رو نشد و او خلاف واکنش به رئیس مجلس، با تندترین شکل ممکن پاسخ حسن روحانی را داد، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و علی ربیعی سخنگوی دولت هم به حمایت از رئیس‌جمهوری برخاسته‌ و از نحوه بررسی صلاحیت‌ها انتقاد کرده‌اند.

منازعه انتخاباتی دولت و شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌ها ادامه دارد/ تایید و تکذیب رد صلاحیت نمایندگان به دلیل حمایت از دولت و برجام
کد خبر: 379939
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کشمکش دولت و شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌ها همچنان ادامه دارد. بعد از صحبت‌های اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری و تاکید او بر لزوم حضور همه سلیقه‌ها در انتخابات برای انسجام و اتحاد بیشتر در کشور، رئیس مجلس و برخی از چهره‌های دیگر دولتی هم وارد کارزار تلاش برای رونق مشارکت در انتخابات شده‌اند.

سطح رد صلاحیت‌ها برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم به حدی بوده که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای اعلام کرده در صورتی که شورای نگهبان رویه بررسی‌ خود را تغییر ندهد، امکان ارائه لیست انتخاباتی در قسمت‌های چشمگیری از کشور را نخواهد داشت.

همچنین مرتضی مبلغ، عضو شورای سیاست‌گذاری، در گفت‌وگوی اخیر خود با اعتمادآنلاین گفت: «تنها 21 نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب در کل کشور به جز تهران تایید صلاحیت شده‌اند و در خود تهران هم تعداد تاییدشده‌ها به انگشتان 2 دست نمی‌رسد.»

اما با اینکه صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره بررسی‌ صلاحیت‌ها در شورای نگهبان با اقبال مثبت از سوی سخنگوی این شورا روبه‌رو نشد و او خلاف واکنش به رئیس مجلس، با تندترین شکل ممکن پاسخ حسن روحانی را داد، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و علی ربیعی سخنگوی دولت هم به حمایت از رئیس‌جمهوری برخاسته‌ و از نحوه بررسی صلاحیت‌ها انتقاد کرده‌اند.

واعظی: نمی‌شود فقط سخنگوی شورای نگهبان، حق باشد

محمود واعظی، ‌رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ، روز چهارشنبه 2 بهمن‌ماه در حاشیه هیات‌دولت، درباره انتقادات مطرح‌شده نسبت به نحوه احراز صلاحیت‌ها به خصوص در میان نمایندگان مجلس گفت: «اگر رد صلاحیت‌ها بر اساس قانون باشد و کسی که تخلف کرده است رد صلاحیت شود، دولت به هیچ‌وجه درباره این رد صلاحیت‌ها مطلبی ندارد، اما گزارش‌هایی که ما از نمایندگان مجلس و برخی نامزدها دریافت کرده‌ایم این‌گونه نیست.»

او در واکنش به رد صلاحیت نمایندگان در شورای نگهبان و تاثیر گزینه «حامی دولت و برجام» در میان نمایندگانی که صلاحیت آنها رد شده است گفت: «عده‌ای رفتند با شورای نگهبان صحبت کردند و به آنها گفته شد که شما از برجام و دولت حمایت کرده‌اید، به همین دلیل رد صلاحیت شده‌اید.»

واعظی ادامه داد: «این به معنای مخالفت با تفکر و اندیشه است و 24 میلیون نفر به این اندیشه رأی داده‌اند. آیا برجام باید تبدیل به نقطه‌ضعفی برای رد صلاحیت شود؟ چنین گزارش‌هایی وجود دارد.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین در واکنش به صحبت‌ها و انتقادهای سخنگوی شورای نگهبان، در مورد انتقادها از نحوه رد صلاحیت‌ها گفت: «نمی‌شود که همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان حق باشد. تا الان هر کسی در هر جایی انتقاد کرده ایشان جواب داده، حتی جواب آقای لاریجانی را هم داده است.»

کدخدایی: اگر ادعای رد صلاحیت به دلیل حمایت از برجام درست بود، دوره قبل رد صلاحیت می‌شدند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ، در قبال صحبت‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم سکوت نکرد و در واکنش به صحبت‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: «اگر ادعای رد صلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید رد صلاحیت می‌شد! شاید همین اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روزهای گذشته قرار گرفته است.»

واعظی - ردصلاحیت

عضو شورای نگهبان: هیچ نماینده‌ای را قانوناً نمی‌توان برای رأیی که در مجلس داده بازخواست کرد

سید فضل‌الله موسوی، عضو حقوقدان شورای نگهبان ، هم در تکذیبیه‌ای که در اختیار روزنامه ایران گذاشت نوشت: «هیچ نماینده‌ای را قانوناً نمی‌توان برای رأیی که در مجلس داده بازخواست کرد. البته هر کسی در پیشگاه خداوند و مردم برای رأیی که داده است، مسئول می‌باشد.»

موسوی در ادامه تاکید کرد: «این باعث تأسف است که برخی از آنان در خصوص بعضی از مسائل مهم و مستند که در مورد آنان وجود دارد، پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارند و تنها ممکن است در بیرون و از طریق رسانه‌ها به یکی از مسائل جزئی اشاره کنند و آن هم به طور ناقص که در مجموع منجر به این گونه اظهارات می‌گردد، همان‌طور که در مواردی هم در گذشته پیش آمده است، برخی از مسئولین بدون بررسی و تحقیق و صرفاً بنا بر اظهار نظر این افراد همان مسائل را بیان و تکرار کنند.»

ربیعی: مسیر رضایت مردم را مین‌گذاری نکنیم

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت ، نیز به تشریح سخنان رئیس‌جمهوری در مورد رد صلاحیت‌ها پرداخت و طی یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد نوشت: «اگر طالب آن هستیم که انتخابات مجلس در آستانه نوروز شکل و شمایل یک خانه‌تکانی اساسی را به خود بگیرد باید به رضایت عامه توجه کنیم و رضای خالق را در رضای خلق بجوییم.»

او تاکید کرد: «عامه مردم در روزگار ما بافتی متکثر و چندفرهنگی دارد که مسیر عبور آن به سوی خانه ملت نیز باید مفروش به قالی ایرانی با همه رشته‌ها و رنگ‌های آن باشد و نه یک مسیر ناهموار و پردست‌انداز و مین‌گذاری شده...»

ربیعی ادامه داد: «بر این اساس مانع‌تراشی‌ها، دیوارکشی‌ها و مین‌گذاری در مسیر انعکاس رضایت عامه در مجلس هرقدر هم که با عنوانی «فسادستیز» عرضه شده باشد، بزرگ‌ترین مانع پیشبرد مقاومت ملی بر ضد تحریم‌های جنگ آسا و ترورآلود امریکاست. بنابراین نباید تعجب کرد که رئیس‌جمهوری تنها راه غلبه بر فشار حداکثری و تروریستی امریکا را بازگشت حداکثری به متن ملت و متن جامعه بداند و به درستی متذکر شود: «هر کجا با مشکل مواجه شدیم، با حضور، اتحاد و وفاق مردم از این مشکلات عبور کردیم.».»

ورود علنی رئیس مجلس به داستان رد صلاحیت‌ها

گفتنی است علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ، هم که به روال دوره‌های گذشته معمولاً رایزنی‌های خود را با شورای نگهبان پشت‌ پرده انجام می‌داده، با توجه به رد صلاحیت 92 نفر، سکوت و راهکارهای گذشته را جایز ندانسته است. او درباره رد صلاحیت نمایندگان مجلس تاکید کرد: «دلایل اقتصادی برای رد صلاحیت بسیاری از نمایندگان از سوی سخنگوی شورای نگهبان درست نیست. عدم التزام عملی به نظام را در اکثر قریب به اتفاق نمایندگان تایید نمی‌کنم.»

مطهری: التزام عملی به نظام شامل اظهارنظرها نمی‌شود/ نباید دایه دلسوزتر از مادر شد

علی مطهری، نماینده تهران ، در یادداشتی، با تاکید بر اینکه روز جمعه چهارم بهمن‌ماه برای بررسی دلایل رد صلاحیت خود به شورای نگهبان رفته است، نوشت: «مقام عمل را نباید با مقام نظر مخلوط کرد. ممکن است کسی در موضوعی نظری غیر از نظر رسمی کشور داشته باشد و بیان هم بکند اما در عمل به خاطر مصلحت اسلام و انقلاب و نظام تابع نظر رسمی باشد. باب اظهارنظر و آزادی بیان نباید بسته شود. التزام عملی به نظام شامل اظهارنظرها نمی‌شود.»

او ادامه داد: «عدم التزام عملی زمانی است که کسی ضمن بیان نظر مخالف خود دست به اقدامات عملی بزند؛ مثلاً آشوب درست کند، دست به تخریب اموال عمومی بزند یا اقدام مسلحانه انجام دهد. رهبر انقلاب نیز چند بار گفته‌اند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که حرفش را بزند.»

مطهری تاکید کرد: «به هر حال مواردی که در پرونده اینجانب آمده است هیچ ‌کدام مصداق عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نیست. نباید دایه دلسوزتر از مادر شد. بعید می‌دانم کسی از اعضای آن شورا دلسوزتر از من برای نظام و انقلاب اسلامی و مقام رهبری باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها