کد خبر: 379951
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۰۹:۱۱:۰۰
| |

«برهم صالح» با مقام‌های ایتالیایی و واتیکان دیدار کرد

رئیس‌جمهور عراق در سفر به رم، با مقام‌های ایتالیا و همچنین رهبر کلیسای کاتولیک جداگانه دیدار و درباره روابط دو جانبه با آنها رایزنی کرد.

«برهم صالح» با مقام‌های ایتالیایی و واتیکان دیدار کرد
کد خبر: 379951
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق که به رم سفر کرده، به صورت جداگانه دیدارهایی با وزیر خارجه و نخست‌‎وزیر این کشور ترتیب داده و همچنین در سفر به واتیکان، با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان هم ملاقات کرد.

به نوشته خبرگزاری هندی « IANS» وزیر خارجه ایتالیا بعد از دیدار روز جمعه (دیروز) با رئیس‌جمهور عراق از تعهد رم برای کمک به بغداد در زمینه مقابله با تروریسم و همچنین تقویت مراودات تجاری بین دو طرف تاکید کرد.

«لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا با انتشار یک مطلب در صفحه فیس بوک خود خبر داد، او و برهم صالح توافقشان را درباره «اولویت‌های مشترک» ایتالیا و عراق شامل «جنگ علیه تروریسم» و «تقویت تجارت دوجانبه‌» اعلام کردند.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین اعلام کرد: این کشور به «حمایت ضروری» از نیروهای امنیتی عراق ادامه خواهد داد.

دی مایو تصریح کرد: «ایتالیا در نظر دارد که به تعهداتش به عراق در سطوح دوجانبه و چند جانبه احترام بگذارد».

این مقام ایتالیایی در ادامه پیام فیس بوکی خود از جنگ سال 2003 به رهبری آمریکا علیه عراق و کشته و بی‌خانمان شدن هزاران نفر از زمان آغاز این جنگ به بعد انتقاد کرد و نوشت: «این یک درس دیگر از گذشته است که غرب نمی‌تواند نادیده بگیرد. مذاکره، همکاری و توسعه، مسیر آینده است».

ریاست جمهوری عراق هم درباره سفر برهم صالح به ایتالیا اطلاع‌رسانی کرده و از دیدار او با «جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا و همچنین حضور او در واتیکان و دیدار با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان خبر داد.

به گفته دفتر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا درباره مسائل منطقه و بین‌المللی و تصمیم پارلمان عراق برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در این کشور بحث و تبادل نظر کرد.

طبق اعلام ریاست جمهوری عراق، «اهمیت تقویت ثبات عراق و احترام گذاشتن به حاکمیت این کشور و تصمیماتش» از دیگر محورهای رایزنی صالح و کونته بود.

رئیس‌جمهور عراق بعد از دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا، به واتیکان رفت و در مقر واتیکان با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار کرد.

برهم صالح پیش از سفر به رم، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس حضور یافت و در اقدامی جنجالی در حاشیه نشست داووس با همتای آمریکایی خود دیدار کرده بود؛ دیداری که استعفای «احمد الیاسری» مشاور رئیس‌جمهور عراق را در پی داشت.

«احمد الیاسری» مشاور رئیس‌جمهور عراق به علت دیدار وی با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او استعفا کرد.

طبق گزارش شبکه تلویزیونی العهد و شبکه تلویزیونی بلادی، استعفای مشاور رئیس‌جمهور عراق در اعتراض به دیدار برهم صالح با ترامپ در حاشیه نشست داووس بوده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها