کد خبر: 379966
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۲:۴۵:۰۰
| |

نمایشگری که می‌توان آن را مانند روزنامه چاپ کرد

محققان استرالیایی یک ماده جدید ابداع کرده‌اند که برای تولید نمایشگرهایی بسیار نازک و انعطاف‌پذیر مناسب است. این نمایشگر به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که می‌توان آن را پیچاند.

نمایشگری که می‌توان آن را مانند روزنامه چاپ کرد
کد خبر: 379966
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| دانشمندان یک ماده الکترونیکی بسیار نازک برای نمایشگرهای لمسی آینده ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را داخل یک مجرا لوله و مانند روزنامه چاپ کرد.

محققان استرالیایی دانشگاه RMIT این ماده را از اکسید قلع اینیدویم تولید کردند. آنها همچنین از روش چاپ با فلز مایع استفاده کردند تا ماده مذکور را به یک ورقه (فیلم) دوبعدی تبدیل کنند.

ماده مذکور نسبت به لمس حساس و 100 بار نازک‌تر از نمایشگرهای لمسی فعلی است که در موبایل‌ها و تبلت‌ها به کار می‌رود. این ماده چنان نرم است که می‌توان آن را به راحتی لوله کرد.

تولیدکنندگان موبایل مانند سامسونگ و موتورلا به تازگی نمایشگرهای تاشوی خود را ابداع کرده‌اند که بدون ترک خوردن تا می‌شود اما محققان RMIT ادعا می‌کنند نمایشگر ابداعی آنها را حتی می‌توان پیچاند. این محققان با استفاده از این ماده یک نمایشگر لمسی ساخته‌اند و قصد دارند با ثبت حق امتیاز اختراع آن، فرایند تجاری سازی فناوری مذکور را طی کنند.

«توربن دائنک» محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: ما ماده‌ای قدیمی را انتخاب و محتوای درون آن را تغییر دادیم تا یک نسخه جدید از آن را بسازیم که بسیار نازک و انعطاف‌پذیر است. می‌توان این نمایشگر را خم کرد و پیچاند. علاوه بر آن فرایند تولید این ماده بسیار ارزان‌تر و کارآمدتر از فرایندهای فعلی است.

این ورقه‌های بسیار نازک که ضخامت آنها چند نانومتر است، رسانای الکتریسیته و دوبعدی هستند. به عبارت دیگر هر ورقه شامل یک لایه اتم و به همین دلیل بسیار نازک است. دائنک در این باره می‌گوید: از آنجا که ماده به حالت دوبعدی درمی‌آید، شفاف خواهد بود و بنابراین نور از آن گذر می‌کند. به این ترتیب موبایل‌هایی که نمایشگر آنها از چنین ماده‌ای ساخته شده باشد، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در نتیجه عمر باتری دستگاه حدود 10 درصد افزایش می‌یابد.

برای تولید این ماده آلیاژ ایندیوم قلع تا دمای 200 درجه سانتیگراد گرم و مایع شد. سپس روی یک سطح قرار گرفت تا ورقه‌هایی از ایندیوم قلع با ضخامت چند نانومتر تولید شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها