کد خبر: 379984
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نمایندگی مجلس زیر شمشیر داموکلس انجام می‌شود/ تباهی سیاسی، متملقان و چاپلوسان را مجلس‌نشین می‌کند/ دولت ضعیف و مجالس ناکارآمد محصول شورای نگهبان هستند

غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی گفت‌: منظور من از تباهی سیاسی این است که مشکلات و مصائب پررنگ می‌شود و مشارکت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی کاهش پیدا می‌کند. در این وضعیت متملقان، چاپلوسان و کسانی که حرفی برای گفتن ندارند وارد مجلس می‌شوند.

نمایندگی مجلس زیر شمشیر داموکلس انجام می‌شود/ تباهی سیاسی، متملقان و چاپلوسان را مجلس‌نشین می‌کند/ دولت ضعیف و مجالس ناکارآمد محصول شورای نگهبان هستند
کد خبر: 379984
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی، نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره روند تعیین صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات مجلس اظهار داشت: رد صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت در دوره‌‌های اخیر روال غیرقانونی به خود گرفته است. یعنی در واقع قانون اساسی در بخش حقوقی رعایت نمی‌شود و به همین راحتی به بهانه‌های شرعی و غیرشرعی هزاران تحصیل‌کرده دانشگاهی و افرادی را که حاضر به مشارکت در فضای سیاسی و اجتماعی هستند از حضور در انتخابات منع می‌کنند.

قانون اساسی در بخش حقوقی رعایت نمی‌شود و به همین راحتی به بهانه‌های شرعی و غیرشرعی هزاران تحصیل‌کرده دانشگاهی و افرادی را که حاضر به مشارکت در فضای سیاسی و اجتماعی هستند از حضور در انتخابات منع می‌کنند.

مردم نمی‌توانند نخبگان و خبرگان دانشگاهی را انتخاب کنند

این جامعه‌شناس در ادامه سخنانش گفت: به نظر من شورای نگهبان با رویه‌ای که هیات‌های نظارت پیش گرفته‌اند فضای سیاسی را تباه می‌کند. در واقع وقتی مردم نمی‌توانند نخبگان و خبرگان دانشگاهی را انتخاب کنند و آنها با اتهام‌هایی واهی مثل عدم التزام عملی به اسلام و عدم التزام به جمهوری‌ اسلامی مواجه می‌شوند، چنین رویه‌ای موجب خودنمایی پدیده‌ای هزینه‌ساز چون بی‌اعتمادی برای شرکت مردم در انتخابات می‌شود. در چنین شرایطی نهادهای مبتنی بر رأی مردم آسیب‌های جدی می‌بینند.

نمایندگان چوب نظارت استصوابی را بالای سر خود می‌بینند

این فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب ادامه داد: این روندی که شورای نگهبان بر آن اصرار می‌کند باعث شده مجالس چند دوره اخیر‌ مجلس‌هایی ضعیف و ناکارآمد باشند. همچنین نمایندگان چون چوب نظارت استصوابی را بالای سر خود می‌بینند و نمایندگی مجلس زیر شمشیر داموکلس انجام می‌شود، در نتیجه امور به درستی مدیریت نمی‌شوند و رفاه مردم تحت‌ تاثیر قرار می‌گیرد.

نمایندگان چون چوب نظارت استصوابی را بالای سر خود می‌بینند و نمایندگی مجلس زیر شمشیر داموکلس انجام می‌شود.

فضا برای جولان آدم‌های ناکارآمد مهیا می‌شود

او افزود: از سوی دیگر نخبگان دانشگاهی هم برای اینکه برچسب رد صلاحیت، موقعیت علمی و اجتماعی‌شان را خدشه‌دار نکند از خود رغبتی برای حضور در انتخابات نشان نمی‌دهند. بنابراین به همین راحتی فضا برای جولان آدم‌های ناکارآمد مهیا می‌شود.

نخبگان دانشگاهی برای اینکه برچسب رد صلاحیت، موقعیت علمی و اجتماعی‌شان را خدشه‌دار نکند از خود رغبتی برای حضور در انتخابات نشان نمی‌دهند. به همین راحتی فضا برای جولان آدم‌های ناکارآمد مهیا می‌شود.

ابراهیم بای‌سلامی گفت‌: نکته بدتر هم این است که تحریم انتخابات توسط هیات‌های نظارت با فرایند رد صلاحیت شروع می‌شود و اولین قشری که انتخابات را تحریم می‌کنند افراد دانشگاهی، فعالان سیاسی و کسانی هستند که می‌توانند در امور کشور اظهارنظرهایی صحیح و کارشناسی داشته باشند. متاسفانه این عدم حضور و اظهارنظر نکردن‌ها به کشور صدمات جدی وارد می‌کند.

وزیران ضعیف توسط نمایندگان ضعیف انتخاب می‌شوند

رئیس کمیته علمی و دبیر همایش منافع ملی و رویکردهای توسعه توضیح داد: متاسفانه شورای نگهبان از طریق هیات‌های نظارت با گفتمان دموکراسی و روش مردم‌سالارانه مخالفت می‌کند. به همین دلیل وزیران ضعیف توسط نمایندگان ضعیف انتخاب می‌شوند و در روند کارها و اداره امور به دلیل عدم نظارت صحیح اختلال به وجود می‌آید. نتیجه این فرایند تشکیل دولت‌هایی است که به دولت‌هایی ناکارآمد تبدیل می‌شوند.

متملقان، چاپلوسان و کسانی که حرفی برای گفتن ندارند وارد مجلس می‌شوند

او در ادامه یادآور شد: منظور من از تباهی سیاسی این است که مشکلات و مصائب پررنگ می‌شود و مشارکت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی کاهش پیدا می‌کند. در این وضعیت متملقان، چاپلوسان و کسانی که حرفی برای گفتن ندارند وارد مجلس می‌شوند. طبیعی است با چنین نمایندگانی، مجلسی تشکیل شود که گفتمان لازم در آن وجود ندارد. فلاکت اقتصادی، فلج شدن صنعت، به‌هم‌ریختگی نظام بانکی، چالش سوخت و... همه محصول مجلس و دولت ضعیفی است که به دلیل فقدان نیروهای دانشگاهی و تحصیل‌کرده‌ روی کار آمده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها