کد خبر: 380021
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۵:۱۲:۰۰
| |

موثرترین روش‌های درمان پرخوری کدامند؟

روش موثر درمان پرخوری علت و علائم (چهار روش درمان خانگی پرخوری) اختلال پرخوری چیست و علایم و نشانه‌های آن و بهترین و سریع‌ترین روش درمان پرخوری و تمام آنچه که باید درباره پرخوری بدانید.

موثرترین روش‌های درمان پرخوری کدامند؟
کد خبر: 380021
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۵:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای، اختلال پرخوری است که تاثیرات منفی بسیار زیادی را در فرد و زندگی روزانه او به جای می‌گذارد. تقریباً دو درصد از افراد در روی کره زمین به اختلال پرخوری دچار هستند. البته این دو درصد در بین افرادی است که اختلال در آن‌ها تشخیص داده شده است. در این مقاله قصد داریم اختلال پرخوری و 4 روش درمان خانگی و بدون هزینه آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

اختلال پرخوری چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال پرخوری زمانی است که فرد به پرخوری‌های غیرقابل کنترل دچار می‌شود و پس از آن احساس شرمندگی و خجالت بسیار زیادی دارد. عمده زمان بروز این بیماری از اواخر دوران نوجوانی تا نزدیک به 20 سالگی است. البته ممکن است در هر سنی دیگری نیز به وجود آید. چیزی که مهم است و این بیماری را خطرناک کرده است، این است که این اختلال یک اختلال مزمن است و تا سال‌ها همراه فرد است و اثرات جانبی آن وجود خواهند داشت. اختلال پرخوری نسبت سایر اختلالات تغذیه‌ای بیشتر در میان زنان شایع است. با این وجود شایع‌ترین اختلال تغذیه‌ای در میان مردان نیز همین اختلال پرخوری است. مهم‌ترین نشانه وجود این اختلال خوردن مواد غذایی بیش از حد معمول و مورد نیاز در زمان بسیار کوتاه است که پس از آن احساس پشیمانی به همراه دارد.

نشانه‌های اختلال پرخوری چیست؟

خوردن بسیار زیاد و پی‌درپی بیش از حد معمول- خوردن غذا تا زمانی که فرد احساس پشیمانی پیدا کند و خوردن غذا به مقدار زیاد به گونه‌ای که فرد باز هم احساس گرسنگی داشته باشد- غذاخوردن در زمان تنهایی به دلیل آن که فرد در جمع خجالت می‌کشد- احساس تنفر و عدم اعتماد به نفس نسبت به بدن.


افرادی که به بیماری پرخوری دچار می‌شوند، اغلب از شکل بدن و وزن خود ناراضی هستند. توجه کنید که اگر برخی از افراد در بعضی از زمان‌ها پرخوری کنند به این معنا نیست که دچار اختلال پرخوری هستند. مگر آنکه علائم گفته شده را در خود احساس کنند. برای تشخیص اینکه فرد اختلال پرخوری دچار شده است باید حداقل به مدت سه ماه برنامه غذایی او را زیر نظر گرفت و فرد باید حداقل هفته ای یک بار پرخوری را تجربه کرده باشد. شدت این بیماری نیز از خفیف که 1 تا 3 مرحله پرخوری است تا شدید که 14 مرتبه پرخوری در هفته است را شامل می‌شود.

یکی دیگر از علائم مهم این بیماری نبود رفتارهایی است که این پرخوری را جبران کند. برای مثال این بیماری مانند بیماری بولیمیا نیست که افراد غذای که خورده‌اند را بالا بیاورند و یا با ورزش بیش از حد پرخوری را جبران کنند. به همین دلیل افراد مبتلا به این اختلال دچار اضافه وزن شدید خواهند شد.

چه عواملی سبب بروز اختلال پرخوری می‌شوند:

دلایل این اختلال هنوز به طور کامل شناسایی نشده است. اما فاکتورهای زیر می‌تواند اثرگذار باشد:

1. ژنتیک: ژنتیک مربوط به فاکتورهای بیولوژیک اساسی مرد و زن است. افرادی که به بیماری پرخوری دوچار هستند، حساسیت بیشتری نسبت به دوپامین دارند در واقع این هورمون در بدن مسئول دریافت احساس پاداش و لذت است و طبق تحقیقات ثابت شده است که این اختلال ارثی است. پس اگر درخانواده خود این بیماری را داشته باشید ممکن است شما هم به آن دچار شوید.

2. جنسیت: این اختلال در زنان بیشتر از مردان شایع است که در واقع این تفاوت مربوط به فاکتورهای بیولوژیک اساسی مرد و زن است.

3. تغییر در مغز: در تحقیقات و آزمایش‌‌های انجام‌شده ثابت شده که افرادی که به اختلال پرخوری دچار شده‌اند دارای تغییراتی در مغز خود هستند که نتیجه آن پاسخ سریع و مثبت به غذا و کاهش کنترل اشتهاست. در طی این تغییر مغز فرد دائما به دنبال غذا است.

4. سایت بدن و تصور بدنی: 50 درصد افراد مبتلا به بیماری پرخوری چاق هستند که از بین این افراد 50 تا 25 درصد آنها به دنبال روش‌های لاغری هستند.

5. تروما احساسی: اتفاقات تلخ و استرس آور زندگی مانند تغییر ناگهانی، مرگ، جدایی و یا تصادف یکی از افراد خانواده فاکتورهای مهمی هستند که سبب بروز اختلال پرخوری می‌شوند. در واقع در این شرایط منشا بیماری فرد، ضربه شدید احساسی است که به او وارد شده است.

6. مشکلات فیزیولوژیک: 80 درصد افراد دچار بیماری پرخوری حداقل به یک مشکل فیزیولوژیک دیگر مثل افسردگی و استرس پس از حادثه، فوبیا، اختلال دو قطبی و یا اضطراب دچار هستند. پرخوری فرد به علت استرس، رژیم‌های غذایی شدید، احساسات و افکار منفی، دسترس‌پذیربودن غذا و بی‌حوصلگی می‌تواند تحریک شود.

4 روش کاربردی درمان پرخوری

1. یک دفترچه یادداشت تهیه کرده و غذاها و خلق و خوی خود را در آن به دقت یادداشت کنید. این فرآیند زمان گیر است و توقع نداشته باشید که در زمان یک ساعت آن را انجام دهید. به خوبی فکر کنید و تمام نکاتی که به نظر خودتان در پرخوری شما تاثیرگذار هستند را یادداشت کنید. یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای جلوگیری از پرخوری شناسایی عواملی است که باعث تحریک فرد می‌شوند. در صورتی که بدانید تحت چه شرایطی و یا نسبت به چه غذاهایی بیشتر تحریک می‌شوید و تمایل بیشتری نسبت به خوردن آن‌ها دارید، می‌توانید پرخوری خود را کنترل کنید. این عوامل را شناسایی کنید و سعی کنید کمتر در معرض آن عوامل قرار بگیرید. تا به مرور ذهن خود را آرام کنید و پرخوری خود را کنترل کنید.

2. آگاهی ذهنی را تمرین کنید. در این روش باید نسبت به محرک‌های پرخوری که شناسایی کرده‌اید هوشیاری پیدا کنید و سعی کنید که در ذهن خود نسبت به آنها تمایل نشان ندهید و تحریک نشوید. در واقع در این روش ذهن شما آماده می‌شود که تحریک پذیری خود را کمتر کند و بتوانید در مقابله با غذاهایی که میبینید خود را کنترل کنید و بیش از حد نخورید. در زمانی که حس نیاز به غذا پیدا کردید، سعی کنید ذهن خود را با کار دیگری مشغول کنید تا به غذا کمتر فکر کنید. برای مثال، کتاب بخوانید و یا به پیاده‌روی بروید.

3. ورزش را شروع کنید: ورزش یک عامل تاثیرگذار در درمان اختلال پرخوری است. وزن خود را کاهش دهید تا بتوانید فرم بدنی بهتری برای خود ایجاد کنید. پس از آن خلق و خوی شما بهتر شده و اضطراب شما کمتر می‌شود و در نتیجه اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت. ورزش به شما کمک می‌کند تا ذهن متمرکزتری داشته باشید و بتوانید خود را بهتر و بیشتر نسبت به غذا کنترل کنید.

4. یک رژیم غذای سالم را آغاز کنید: رژیم غذایی که سرشار از مواد غذایی سالم باشد به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری سیر بمانید و علاوه بر آن دقیقا مواد غذایی را به بدن خود برسانید که احتیاج دارد. وعده‌های کامل و مرتب به همراه مقادیر بسیار زیادی از میوه و سبزیجات کمک می‌کند تا حجم معده شما پر شود و حس سیری بیشتر و طولانی‌تری پیدا کنید.

علاوه بر همه موارد گفته‌شده داشتن خواب کافی سبب می‌شود تا ذهن آرام‌تری داشته باشید و در مقابل الگوی نادرست غذا مقاومت بیشتری داشته باشید. از این رو بهتر است خواب خود را تنظیم کنید و هر شب 7 تا 8 ساعت خواب مفید را داشته باشید.

منبع: آنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها