کد خبر: 380025
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۵:۲۴:۰۰
| |

«میدل ایست آی» تحلیل کرد: توطئه عربستان و امارات برای تجزیه خاک عراق

وبسایت «میدل ایست آی» در مطلبی از تلاش دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تجزیه کشور عراق خبر داد.

«میدل ایست آی» تحلیل کرد: توطئه عربستان و امارات برای تجزیه خاک عراق
کد خبر: 380025
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۵:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در مطلبی از تلاش دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تجزیه کشور عراق و تشکیل منطقه سنی نشین همانند آنچه در کردستان وجود دارد خبر داد.

در مقدمه این گزارش آمده است: «به دلیل بروز جنگ‌های نیابتی و سرسپردگی عده‌ای به غرب، برخی مفاهیم مثل دموکراسی و تعیین سرنوشت در کشور‌هایی همچون سوریه، یمن و لیبی معنایی ندارد. این سیاست و حرکتی است که به تازگی به عراق رسیده و این کشور را نیز در آستانه اضمحلال و فروپاشی قرار داده است.»

در ادامه این گزارش به نقل از سه منبع اطلاعاتی و امنیتی عراق که به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر نزدیک هستند، به افشاگری بزرگی پرداخته شده است.

طرح توطئه

بنابر این گزارش، 9 ماه پیش جمعی از سیاستمداران و بازرگانان عراقی از استان‌های انبار، صلاح الدین و نینوا به اقامتگاه شخصی سفیر عربستان سعودی در امان پایتخت اردن دعوت شدند. میزبان آن‌ها ثامر بن سبهان، وزیر مشاور سعودی در امور کشور‌های خلیج فارس و نماینده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بود. موضوع این دیدار ارائه طرحی برای فشار آوردن به عراق و ایجاد یک منطقه خودمختار سنی نشین مشابه کردستان عراق بود.

مشخص نیست که آیا محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، در کنفرانس مخفی امان حضور داشته یا نه، اما گفته می‌شود که وی از جزئیات مطلع شده است. این برنامه طرح جدیدی نیست؛ اما آنچه تازگی دارد این است که آمریکا برای تثبیت نفوذ خود در عراق به رقابت میان ایران و عربستان سعودی در عراق نیاز دارد.

استان انبار 31 درصد از زمین‌های کشور عراق را شامل می‌شود. این منطقه که با سوریه مرز مشترک دارد، دارای ذخایر استفاده نشده نفت، گاز و مواد معدنی است. اگر نیرو‌های آمریکا تحت فشار دولت عراق مجبور به ترک این کشور شوند باید چاه‌های نفت در شمال سوریه را نیز رها کنند، زیرا آمریکا در حال حاضر چهار پایگاه نظامی در استان انبار عراق دارد که پشتیبان نیرو‌های آمریکایی در سوریه محسوب می‌شوند. تحت چنین فشاری، واشنگتن تلاش برای تجزیه عراق را افزایش داده است.

این استان غربی عمدتا بیابانی است و جمعیتی بیش از دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. انبار به نیروی کار احتیاج دارد و در این جلسه گفته شد نیروی کار آن را با استفاده از پناهجویان فلسطینی می‌توان تامین کرد. بنابراین این طرحی با طرح به اصطلاح صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن هماهنگ است و رژیم صهیونیستی از این طریق را از دست پناهجویان فلسطینی رها می‌شود.

استان انبار تقریباً سنی‌نشین است و اگر این ایده در انبار عمل می‌کرد، دیگر استان‌های سنی نشین نیز در مرحله بعدی قرار می‌گرفتند. این نشست با توافق جدی به پایان رسید. با این حال، شرکت کنندگان عراقی و سعودی تنها کسانی نبودند که گوش می‌دادند. مخابرات اردن، پلیس مخفی قدرتمند این کشور، سازمانی که به اندازه یک دولت موازی در نظر گرفته می‌شود، چندان خرسند نبود. آن‌ها از سبهان به دلیل استفاده از سفارت [عربستان] در کشورشان به عنوان پایگاهی برای ترسیم توطئه در عراق ناراحت بودند. از سوی دیگر، اردن روابط گرم با بغداد داشت، به ویژه پس از آغاز دوره نخست وزیری عبدالمهدی، عراق منابع نفتی مورد نیاز پادشاهی اردن را تامین می‌کرد. به این ترتیب، جزئیات این جلسه به نخست وزیر عراق اعلام شد.

نخست وزیر عراق پس از شنیدن این خبر [توطئه برای تجزیه عراق] به شدت نگران شد. روابط بین عبدالمهدی و پادشاهی سعودی در آن زمان خوب بود. محمد بن سلمان خانه کعبه را در مکه به افتخار او باز کرده بود تا ضمن ملاقات، وی را به عنوان واسطه خود با ایران برگزیند. عبدالمهدی در دیدار با بن سلمان این موضوع را مطرح کرد و بن سلمان گفته بود چنین طرحی وجود ندارد و به افرادش دستور خواهد داد از چنین اقداماتی دست بردارند.

دیدار دوم

چند هفته پس از دیدار عبدالمهدی با بن سلمان، نشست دیگری در اردن برگزار شد که نمایندگان آمریکا و اسرائیل نیز حضور داشتند. نماینده آمریکا در این دیدار به طور علنی از طرح ایجاد منطقه سنی نشین حمایت نکرد و نماینده سعودی را عهده دار پیشبرد این طرح کرد. در این میان، ولیعهد سعودی برای اینکه مدعی شود هیچ ارتباطی با این طرح توطئه نداشته است نماینده اماراتی را به نیابت از خود به این نشست فرستاد. در این جلسه حاضران توافق کردند محمد الحلبوسی در جهت تضعیف دولت عراق و تحریک اذهان اهل سنت علیه دولت مرکزی تلاش کند.

دولت عراق پس از آگاهی از اقدام سعودی‌ها از مقابله به مثل و تلاش برای گردهمایی فعالان شیعه عربستان در بغداد خبر داد که به گونه‌ای تهدید عربستان محسوب می‌شد.

دیدار سوم

جلسه سوم با حضور الحلبوسی و تنی چند از نمایندگان و تاجران عراقی در ابوظبی برگزار شد. الحلبوسی در این نشست ایجاد منطقه سنی نشین را رد کرد. این در حالی بود که برخی از رسانه‌های لبنانی از آغاز اقداماتی برای تشکیل منطقه سنی نشین در عراق خبر دادند. «فیصل العیساوی» نماینده استان انبار در پارلمان عراق نیز در گفتگو با شبکه کرد زبان روداو آغاز اقدامات عملی رسمی برای تشکیل منطقه سنی‌نشین را تایید کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها