کد خبر: 380050
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۶:۳۷:۵۹
| |

علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت:

آتش زدن منابع علمی تخریب جایگاه پزشکی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با محکوم کردن اقدام عده ای برای آتش زدن کتب پزشکی عنوان کرد که عده ای با استفاده از ابزارهای گوناگون به دنبال تخریب جایگاه پزشکی گام برمی دارند.

آتش زدن منابع علمی تخریب جایگاه پزشکی است
کد خبر: 380050
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۶:۳۷:۵۹

اعتمادآنلاین| علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در پیامی اظهار داشت: متاسفانه مدتی است که بعضی با استفاده از ابزارهای مختلف در جهت تخریب جایگاه پزشکی گام برمی دارند و در این مسیر از هیچ چیز فروگذار نمی کنند. اقدام اخیر در آتش زدن کتاب مرجع طب داخلی نیز در راستای چنین نگاهی است.

وی افزود: آیا شما که در ظاهر کسوت یک عالم دینی خود را معرفی می کنید، اجازه می دهید به منابع شما اهانت شود؟ آیا اهانت شما به منابع سایرین نمی تواند زمینه ساز اهانت متقابل شود. در این صورت پاسخ گو چه کسی خواهد بود؟

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: قبول نکردن یک موضوع ابداً دلیل بر حق داشتن شما بر آتش زدن یک کتاب مرجع شناخته شده بین المللی نیست. حرکت های تند از این جنس بر پایه هیجانات قطعاً منطبق بر یک برخورد عالمانه نیست و در طول تاریخ عالمان و دانشمندان با نگاهی باز و روی گشاده حتی با مخالفین سرسخت خود مناظره علمی، اما در محیط آرام داشته اند.

حقدوست در ادامه چنین نگاشت: آیا شما و کسانی که به ظاهر پیروی از شما را دارند، هرگز از دستورات پزشکان حاذق که با این کتابها تعلیم دیده اند، پیروی نمی کنند. اگر همین امروز مبتلا به یک درد شکم و آپاندیسیت شوید به جراحی پشت می کنید و صبر می کنید که به دلیل پارگی آن از عفونت شکم جان به جان آفرین تسلیم کنید. اگر چنین کنید که قطعاً کار غیر قابل توجیهی مرتکب شده اید که هیچ فردی عاقلی چنین اقدامی را تایید نمی کند و اگر مراجعه کنید یعنی قبول دارید که محتوای این منابع علمی جان هزاران انسان را نجات می دهد.

وی تاکید کرد: اما جان کلام اگرچه باید مراجع قانونی با چنین عوام فریبی هایی مقابله کنند؛ اما مهمتر از این باید تاکید شود که جلوگیری از بروز چنین اقدامات سخیفی جز با بالا رفتن درک جامعه ممکن نیست.

واکنش تند جامعه علمی و دانشگاهی به اقدام کتاب سوزی

هفته گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن فردی به نام شیخ عباس تبریزیان کتاب پزشکی هاریسون را که یکی از کتاب های مرجع در علم پزشکی به شمار می رود، آتش زد. به دنبال این اقدام مسئولان جامعه علمی، دانشگاهی و پزشکی واکنش های تندی را ابراز کردند.

مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اقدام سخیف آتش زدن کتاب علمی مهم رشته پزشکی و انتشار آن خطایی بزرگ است که ساحت علم و عقل و منطق را خدشه‌دار می‌کند.

همچنین مرکز مدیریت حوزه های علمیه با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از این اقدام، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تأکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرّض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است، ناروا می‌دانند.

محمدرضا ظفرقندی رییس‌کل سازمان نظام‌پزشکی نیز آتش‌زدن این کتاب علمی را توسط فردی در لباس روحانیت باعث وهن دین دانست.

علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز خواستار موضع‌گیری قاطع مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی در برابر این اقدام شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها