رییس کل گمرک ایران:

حجم تجارت خارجی از مرز 72 میلیارد دلار گذشت

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه 70 میلیون دلار کالاهای گروه 4 در گمرکات کشور دپو شده است، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و تجاری آمریکا علیه ایران، در 10 ماهه امسال بیش از 72 میلیارد دلار تجارت خارجی ثبت شده است.

حجم تجارت خارجی از مرز 72 میلیارد دلار گذشت
کد خبر: 380160
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ۱۱:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «مهدی میر اشرفی» روز یکشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار کالاهای دپو شده در گمرک گفت: با بررسی‌های انجام شده 70 میلیون دلار کالاهای گروه 4 در گمرکات دپو شده است. این موارد در زمان مناسب ثبت سفارش شده بودند و ممکن است در زمان ثبت سفارش شامل گروه کالایی دو می‌شدند، اما زمانی که به گمرک رسیدند قوانین تغییر کرده بود و شامل گروه کالایی چهار شدند.

وی ادامه داد: حقوق مکتسبه برای واردکنندگان این 70 میلیون دلار ایجاد شده است که بخشی از آن مربوط به 200 کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شود. در صورت تغییر نکردن قوانین، این کالاها باید متروکه یا مرجوع شوند. مراجع تحویل گیرنده در مبادی ورودی، غیر از گمرک هستند و باید بر اساس قانون، کالاها را در مدت مجاز متروکه اعلام کنند.

به گفته میراشرفی، چنانچه کالایی در یکی از مراحل ترخیص فاسد شود، مجوزهای قانونی بهداشت اجازه ورود آن را به کشور نخواهد داد.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به روز جهانی گمرک افزود: هر ساله سازمان جهانی گمرک برای سال آتی نامگذاری انجام می دهد که برای سال جاری میلادی، «گمرک در سال 2020 تقویت کننده ثبات مردم، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست» نام گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم الکترونیک شدن فعالیت سازمان‌ها، گمرک را در این عرصه پیشتاز دانست و اضافه کرد: در حال حاضر کاملا کاغذ را حذف کرده‌ایم که با این اقدام، جعل از بین می‌رود.

میراشرفی با اشاره به راه‌اندازی کارشناسان مجازی در گمرک گفت: با این اقدام، کمترین مراجعه حضوری بین ذی‌نفعان و گمرک وجود دارد و در حال تلاش برای به حداقل رساندن ارایه خدمات چهره به چهره هستیم که با این اقدام شاهد کاهش تبانی و فساد و ارتقای سلامت خواهیم بود.

وی به مجازی کردن خدمات گمرک اشاره کرد و ادامه داد: گمرک در سال جاری بخشی از فعالیت‌های خود را بر روی تلفن همراه ارایه کرد و برخی خدمات را نیز از طریق اپلیکیشن ارایه می دهد.

میراشرفی درباره فعالیت‌های هوشمندسازی گمرک تصریح کرد: در سال جاری پلمپ الکترونیک و هوشمند تولید کرده و در حال حاضر تمام گمرکاتی که از پلمپ برای ترانزیت داخلی و خارجی استفاده می کنند، به پلمپ‌های هوشمند مجهز هستند.

رییس کل گمرک ایران همچنین به فعالیت‌های بین‌المللی این سازمان اشاره کرد و گفت: با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان تجربه جهانی الکترونیک «تیر» را آغاز کرده‌ایم که مورد تقدیر ژنو قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کنواسیون «تیر» رو به شرق در حال گسترش است، اظهار کرد: کریدور شرق به غرب، شانگهای چین را توسط جاده‌ای به اروپای مرکزی متصل خواهد کرد و به این ترتیب، مسیر دو ماهه حمل یک کانتینر در این کریدور به کمتر از یک هفته کاهش می یابد.

میراشرفی توضیح داد: از آنجا که ایران در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد، اقداماتی برای استفاده از کنوانسیون تیر انجام شده است و برای اولین بار توانستیم اولین محموله را توسط کنواسیون تیر از افغانستان به چابهار و سپس بمبئی هند منتقل کنیم.

72 میلیارد دلار، حجم تجارت خارجی

رییس کل گمرک ایران درباره آمار تجارت کشور در 10 ماهه نخست امسال گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریستی اقتصادی و تجاری آمریکا علیه ایران، در این مدت بیش از 72 میلیارد دلار تجارت انجام شده که 35.5 میلیارد دلار مربوط به صادرات و 36 میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است.

منبع: ارنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها