کد خبر: 380211
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

تروتسکیسم چیست؟

تروتسکیسم نظریه و جنبشی است که لئون تروتسکی (1940-1879) آن را پدید آورد و پروراند.

حجم ویدیو: 3.77M | مدت زمان ویدیو: 00:01:34 دانلود ویدیو
کد خبر: 380211
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- تروتسکیسم نظریه و جنبشی است که لئون تروتسکی (1940-1879) آن را پدید آورد و پروراند.

تروتسکی از رهبران انقلاب شوروی بود که نقش پررنگی در انقلاب بلشویکی و تشکیل دولت شوروی داشت. او بنیان‌گذار بین‌الملل چهارم بود.

تروتسکیست‌ها با الهام از تعالیم مارکس، انگلس و لنین، و همچنین تجارب انقلاب روسیه که تروتسکی در آن سهم عمده‌ای داشت، خود را مارکسیست‌های انقلابی می‌دانند.

تروتسکیسم به مثابه یک جریان سیاسی، تعاریف ارائه‌شده از سوی استالینیسم اروپای شرقی و احزاب سوسیال دموکراسی در غرب از مارکسیسم را مردود می‌شمارد.

تروتسکی معتقد به «انقلاب دائمی» بود و در برابر سوسیال دموکرات‌ها اعتقاد داشت به هیچ وجه نباید در مرحله انقلاب دموکراتیک متوقف شد.

انقلاب دموکراتیک را باید ادامه داد و سریعاً به انقلاب سوسیالیستی تبدیل کرد و به حاکمیت پرولتاریا رسید که این ماجرا ابتدا به دیکتاتوری پرولتاریا ختم می‌شود.

تروتسکی معتقد بود انقلاب سوسیالیستی در عرصه ملی شروع می‌شود، در عرصه بین‌المللی خود را هویدا می‌کند و در عرصه جهانی کامل می‌شود.

از این رو انقلاب سوسیالیستی به صورت یک انقلاب مداوم در یک مفهوم جدیدتر و گسترده‌تر درمی‌آید و تکامل نهایی آن فقط در گرو پیروزی نهایی این جامعه جدید در سراسر کره زمین است.

نظریه‌های تروتسکی در میان برخی نهضت‌های سیاسی جهان مقبولیت خاصی یافته است. همچنین بسیاری از احزاب تروتسکیسم در کشورهای توسعه‌یافته مانند بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا فعال هستند.

اما به طور کلی تروتسکیسم همواره در پیدایی یک جنبش اجتماعی عمومی که قادر به براندازی دولت‌های سرمایه‌داری است ناموفق بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها