کد خبر: 380241
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

علی آرزومندی، سرپرست تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نگاهی سخت‌گیرانه به تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران حاکم است/ بسکتبال با ویلچر ایران شانس زیادی برای کسب مدال در پارالمپیک توکیو دارد/ اعزام نشدن تیم ملی بسکتبال با ویلچر به پارالمپیک باعث مهاجرت ورزشکاران می‌شود/ کمیته ملی پارالمپیک اگر مشکل مالی دارد بای

سرپرست تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران گفت: بسکتبال با ویلچر ایران شانس زیادی برای کسب مدال در پارالمپیک توکیو دارد.

نگاهی سخت‌گیرانه به تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران حاکم است/ بسکتبال با ویلچر ایران شانس زیادی برای کسب مدال در پارالمپیک توکیو دارد/ اعزام نشدن تیم ملی بسکتبال با ویلچر به پارالمپیک باعث مهاجرت ورزشکاران می‌شود/ کمیته ملی پارالمپیک اگر مشکل مالی دارد بای
کد خبر: 380241
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی آرزومندی سرپرست تیم بسکتبال با ویلچر ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اعزام نشدن این تیم به رقابت‌های پارالمپیک 2020 توکیو گفت: در جلسه اولیه‌ای که با کمیته ملی پارالمپیک برگزار کردیم مشخص شد برنامه این کمیته برای اعزام تیم‌ها و ورزشکاران به پارالمپیک 2020 توکیو بر اساس دستورالعملی خاص صورت می‌پذیرد. کمیته پارالمپیک طبق همین دستورالعمل تیم‌هایی را به این رقابت‌ها اعزام می‌کند که اول تا سوم جهان باشند یا قهرمان آسیا شده‌ باشند. این برنامه‌ریزی هم بر اساس محدودیت‌های مالی کمیته ملی پارالمپیک اعمال‌ شده است. در کل، برنامه این کمیته اعزام یک کاروان باکیفیت به پارالمپیک است که شانس بالایی در کسب مدال داشته باشند.

شانس زیادی برای کسب مدال در توکیو داریم

او در ادامه گفت: بعد از اعلام این تصمیم از طرف کمیته ملی پارالمپیک ایران ، مدیران تیم ملی بسکتبال با ویلچر با دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک دیداری داشتند و دلیل اعزام نشدن این تیم به این رقابت‌ها را جویا شدند. هادی رضایی دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد که تیم بسکتبال با ویلچر ایران قهرمان آسیا نیست و به همین خاطر به رقابت‌های پارالمپیک اعزام نخواهد شد. در صورتی‌ که این تیم در سال 2018 برای اولین بار بین چهار تیم برتر جهان قرار گرفته و در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم قهرمان شده است. در رقابت‌های انتخابی المپیک هم که سوم شد، با تیم‌هایی از اقیانوسیه بازی کرده و به همین دلیل نباید این رقابت‌ها را آسیایی قلمداد کرد.

این مدیر تیم‌ بسکتبال با ویلچر ایران توضیح داد: بسکتبال با ویلچر ایران شانس بالایی برای کسب مدال در پارالمپیک توکیو دارد. بازیکنان این تیم از سال 2013 تاکنون، کنار یکدیگر بازی کرده‌اند و زحمت‌ کشیده‌اند تا به چنین جایگاهی رسیده‌اند. تیم ملی نزدیک به 6 لژیونر دارد و مرتضی ابراهیمی و امید هادی اظهر هم جزو نخبه‌های این رشته ورزشی به شمار می‌آیند. این تیم روند خوبی را در پیش‌ گرفته و به این روند مثبت خودش هم ادامه می‌دهد. در بازی‌های انتخابی هم به خاطر ناداوری به استرالیا باخت و از رسیدن به فینال این رقابت‌ها بازماند. با همه این شرایط باید بگویم به تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران بسیار سخت‌گیرانه نگاه می‌شود.

گردش مالی لیگ بسکتبال با ویلچر نزدیک به 5 میلیارد تومان است

آرزومندی درباره جلساتی که با دبیر کل کمیته پارالمپیک ایران برگزار کرده‌اند گفت: در جلساتی که با آقای هادی رضایی داشتیم هرگز صحبت مسائل مالی مطرح نشده است. بیشتر صحبت‌ها در حدود مسائل فنی بود. فکر می‌کنم بیشترین مشکل کمیته ملی پارالمپیک در اعزام افراد به رقابت‌های توکیو کمبود منابع مالی است؛ اما علاقه‌ای ندارند روی این موضوع مانور بدهند.

آرزومندی ادامه داد: اگر همه کشورهای جهان به بازی‌های پارالمپیک مانند ما نگاه کنند و برخی از ورزشکاران را به این رقابت‌ها اعزام نکنند، چه بلایی سر این تورنمنت ورزشی خواهد آمد؟ نمی‌خواهم بسکتبال را با هیچ رشته دیگری مقایسه کنم، اما این رشته ورزشی یک سوپرلیگ دارد و یک لیگ یک. در رقابت‌های سوپرلیگ تیمی به نام آمل داریم که نزدیک به 500 میلیون تومان در سال بودجه دارد و این مبلغ را در این رشته ورزشی سرمایه‌گذاری می‌کند. در اصفهان و مشهد و دیگر شهرهای کشور نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. این پول از طرف بخش خصوصی در این رشته ورزشی هزینه می‌شود. وقتی تیم ملی را به رقابت‌های پارالمپیک اعزام نمی‌کنیم در واقع انگیزه‌ بخش خصوصی برای حضور در این رشته را از بین می‌بریم.

محرومیت از حضور در پارالمپیک باعث مهاجرت ورزشکاران می‌شود

او سپس به ماجرای مهاجرت ورزشکاران اشاره کرد و گفت: بسکتبال با ویلچر ایران بازیکنی به نام امید هادی اظهر دارد که تمام کشورهای دنیا می‌کوشند تا او را مجاب به مهاجرت کنند، اما این اتفاق نمی‌افتد. مرتضی ابراهیمی پاسپورت ترکیه‌ای دارد، ولی حاضر نشده برای تیم ملی این کشور به میدان برود. وقتی این بازیکنان را از پارالمپیک محروم می‌کنید در نتیجه این ورزشکاران برای رسیدن به پارالمپیک به فکر مهاجرت می‌افتند.

آرزومندی به از بین رفتن انگیزه در بین ورزشکاران معلول کشور اشاره کرد و گفت: تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در رقابت‌های آسیایی 2018 جاکارتا توانست قهرمان شود. اگر از این تیم حمایت نکنیم، دیگر نمی‌توانیم امیدوار باشیم در رقابت‌های آسیایی سال 2022 دوباره به مقام قهرمانی برسیم. اگر مساله مالی مطرح است، باید اجازه بدهند که برای تیم ملی اسپانسر پیدا کنیم. اگر اعلام کنند کمیته ملی پارالمپیک ایران مشکل مالی دارد، بچه‌های تیم ملی هم این موضوع را درک خواهند کرد. اما وقتی پای مسائل فنی به میان می‌آید ورزشکاران ناراحت و دلخور می‌شوند. دوستان‌مان در کمیته ملی پارالمپیک باید مشکل مالی را برطرف کنند. اگر هم نتوانستند تا زمان اعزام به بازی‌های پارالمپیک این مشکل را رفع کنند، بازیکنان تیم ملی ناراحت نمی‌شوند و این موضوع را درک می‌کنند. متاسفانه این ماجرا به سمتی رفته است که برخی نتیجه بگیرند دستور آمده تا تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران به رقابت‌های پارالمپیک اعزام نشود.

سال‌ها برای ورزشکاران ایرانی هزینه شده است

او در ادامه گفت: ورزشکاران معلول روزی در گوشه بهزیستی بودند. افرادی تلاش کرده‌اند تا آنها را به سمت ورزش ببرند. ضمن اینکه سال‌ها برای این ورزشکاران هزینه شده است تا به توانمندی برسند. اگر پارالمپیک را از این ورزشکاران بگیرند، دیگر هیچ‌ چیز ندارند. فردی مثل امید هادی اظهر که به بازیکن تیم ملی تبدیل می‌شود و می‌تواند از دسترنج خودش هزینه کند برای دیگر افراد معلول جامعه الگو می‌شود. این افراد به دیگر معلولان انگیزه می‌دهند.

آرزومندی در انتها با اشاره به حمایت بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران از تیم ملی بسکتبال با ویلچر گفت: حمایت بازیکنان تیم ملی بسکتبال بی‌تاثیر نیست. خانم زهرا نعمتی هم از تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران حمایت کرد. هر کدام از افراد منطق خاصی دارند و بر همین اساس به مشکلات ورزشکاران معلول ایران نگاه می‌کنند. امیدوارم حمایت این افراد از ورزش معلولان، شرایط را برای اعزام تیم‌ها به رقابت‌های پارالمپیک فراهم کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها