کد خبر: 380266
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

محسن غرویان، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آتش زدن کتاب پزشکی توسط مدعی طب اسلامی مساله تضاد علم و دین را تایید و تثبیت کرد/ کتاب‌سوزی تبریزیان اثر منفی بزرگی بر تفکر دینی گذاشت/ شخصیت‌هایی مانند شهید مطهری و علامه طباطبایی در آثارشان کوشیده‌اند شبهه تضاد علم و دین را برطرف کنند/ ردیه‌نویسی رایج ش

محسن غرویان گفت: جریانی در کشور ما وجود دارد که چه در عالَم سیاست، چه عالَم علم یا فلسفه با حرف نو، تفکر نو و دانش نو مخالف است و این کتاب‌سوزی را هم نباید جدا از آن جریان کلان و بزرگ‌تر بدانیم.

آتش زدن کتاب پزشکی توسط مدعی طب اسلامی مساله تضاد علم و دین را تایید و تثبیت کرد/ کتاب‌سوزی تبریزیان اثر منفی بزرگی بر تفکر دینی گذاشت/ شخصیت‌هایی مانند شهید مطهری و علامه طباطبایی در آثارشان کوشیده‌اند شبهه تضاد علم و دین را برطرف کنند/ ردیه‌نویسی رایج ش
کد خبر: 380266
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره آتش‌ زدن کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» که توسط عباس تبریزیان مدعی تخصص در طب اسلامی انجام شده است، گفت: از قدیم تضاد علم و دین را مطرح می‌کردند و می‌گویند علم با دین ناسازگار است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آثار علمی موجود در جهان اسلام افزود: ما در آثار شخصیت‌های بزرگی مانند شهید مطهری و علامه طباطبایی می‌بینیم که تلاش می‌‌کنند به این شبهه (ناسازگاری علم و دین) پاسخ دهند. این حرکتی که آقای تبریزیان انجام داد مساله تضاد علم و دین را تایید و تثبیت کرد و اثر منفی بسیار بزرگی بر تفکر دینی گذاشت .

تبریزیان ضربه بزرگی به روحانیت و حوزه‌های علمیه و مقام علمی آیت‌الله وارد کرد

غرویان با اشاره به روحانی بودن تبریزیان عنوان کرد: این آقا با لباس روحانیت و با عنوان آیت‌الله این کار را انجام داد که ضربه بزرگی به روحانیت و حوزه‌های علمیه و مقام علمی «آیت‌الله» وارد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضای سیاسی‌ای که در بررسی صلاحیت‌های نمایندگان مجلس حاکم است، گفت: حرکت کتاب‌سوزی در یک فضای سیاسی خاص در جامعه ما انجام شد که آن فضای رد صلاحیت‌هاست؛ در واقع این هم نوعی رد صلاحیت علم و دانش بود که توسط یک روحانی با عنوان آیت‌الله صورت گرفت.

او تاکید کرد: به هر حال این حرکت بر فضای جامعه ما و فضای بین‌المللی اثر منفی می‌گذارد. متاسفانه این آقایان با این عناوین مشغول رد کردن هستند و ردیه‌نویسی رایج شده است. رد کردن در عالَم سیاسی، عالَم پزشکی، عالَم علم و اینها وقتی کنار هم قرار گیرد تصویر بسیار بدی از عالَم دین در ذهن مردم ترسیم می‌کند.

غرویان با اشاره به تاثیر منفی‌ای که کتاب‌سوزی در اذهان بر جای می‌گذارد، افزود: این‌طور به نظر می‌رسد که علما و روحانیون انگار بعضاً با هرچه دانش جدید، علم جدید و تفکر نو باشد در دنیا مخالف‌اند. گویا آنها یک عده‌ خرافه‌پرست هستند که همچنان بر افکار ارتجاعی خود مصرند. اینها پیامدهای این حرکت بود.

کتاب‌سوزی و علم‌سوزی در طول تاریخ وجود داشته است

او ادامه داد: از بین علما و روشنفکران دینی افراد زیادی به این حرکت عکس‌العمل نشان داده‌‌ و آن را محکوم کرده‌اند. حرکت درست هم این است که چنین اعمالی محکوم شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اصولاً کتاب‌سوزی و علم‌سوزی کار بسیار زشتی است که در طول تاریخ وجود داشته است.

غرویان گفت: جریانی در کشور ما وجود دارد که چه در عالَم سیاست، چه عالَم علم یا فلسفه با حرف نو، تفکر نو و دانش نو مخالف است و این کتاب‌سوزی را هم نباید جدا از آن جریان کلان و بزرگ‌تر بدانیم.

او در پایان گفت: سال‌های اخیر این جریان در کشور ما رونق گرفته که با علم، غرب، افکار نو، فلسفه‌های نو و حرف‌های تازه کلًا مخالف است و اینها را به نام دین مطرح می‌کند. این یک جریان بزرگ فکری است که هم در حوزه‌ها و هم در دانشگاه‌ها تا حدودی رسوخ کرده‌. این حرکت کتاب‌سوزی و علم‌سوزی بخشی از همان جریان بزرگ‌تر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها