کد خبر: 380366
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۰:۰۸:۲۴
| |

هشدار آتش‌نشانی درباره قراردادن دکه‌ها در ورودی پاساژها

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نسبت به قرار دادن دکه در مسیر تردد مجتمع‌های تجاری هشدار داد.

هشدار آتش‌نشانی درباره قراردادن دکه‌ها در ورودی پاساژها
کد خبر: 380366
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۰:۰۸:۲۴

اعتمادآنلاین| محمود قدیری، معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، گفت: سازمان آتش‌نشانی تهران حدود 240مرکز تجاری ناایمن شناسایی کرده است،‌ که تعدادی از آن‌ها در شرایط بحرانی قرار دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه این مراکز بار جمعیتی بالایی دارند و یکی از مواردی که موجب می‌شود حساسیت بر ایمنی این دسته از ساختمان‌ها بیشتر شود، بلندمرتبه بودن آن‌ها است.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه حریق و دود به صورت عمودی رشد می‌کند و اگر راهش بسته باشد به صورت افقی به مسیرش ادامه می‌دهد تا راهی عمودی پیدا کند گفت: همین موضوع موجب می‌شود تا حریق در برخی از ساختمان‌های بلند به سرعت از طریق نما به سایر طبقات سرایت کند. در این دسته از ساختمان‌ها که اکثرا بار اشتعال زیادی دارند و گاهی هم در راهروهای آن‌ها هم اجناس نگهداری می‌شود، آتش با سرعت زیادی گسترده می‌یابد.

به گفته وی رشد عمودی حریق و ارتفاع در ساختمان‌های بلند مرتبه مزید بر علت می‌شود که هم عملیات اطفاء و هم عملیات نجات دشوارتر انجام شود.

قدیری با تاکید بر اینکه سازه‌های برخی از مراکز تجاری پایتخت فرسوده است و عملیات مقاوم سازی به آن به روش‌های قدیمی انجام شده است گفت: گاهی فرسودگی این ساختمان‌ها به اندازه‌ای است که مقاومت این سازه‌ها پاسخگوی تراکم جمعیتی امروز نیست.

قدیری لزوم نظارت بر کاربری این مراکز را نیز امری ضروری دانست و اظهار کرد: افرادی که تخلف انجام می‌دهند فقط جان خود را به خطر نمی‌اندازند بلکه جان افرادی را که در این محل‌ها حضور پیدا می‌کنند به خطر می‌اندازند. اگر بار دیگر حادثه‌ای مثل پلاسکو اتفاق بیفتد مردم احساس ناامنی می‌کنند. باید در راستای افزایش ایمنی اقدامات جدی صورت بگیرد و کاری اساسی انجام شود، چرا که با تذکرات ساده مشکلی حل نمی‌شود و همه نهادها باید با همکاری یکدیگر به برخورد با مراکز تجاری ناایمن ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: در محدوده ورودی برخی از مجتمع‌های تجاری که محل تردد افراد است دکه‌ها و غرفه‌هایی قرار داده می‌شود، در حالی که این غرفه‌ها راه تردد افراد را مسدود می‌کنند. در این صورت اگر حادثه‌ای رخ دهد افراد به علت تنگ بودن مسیر خروج زیر دست و پا می‌مانند.

وی استفاده از فضاهای مشاع برای کسب درآمد را یک جنایت دانست و گفت: شهرداری مناطق باید با وجود این دکه‌ها برخورد کند؛ در صورت قرار گرفتن این دکه‌ها در محل تردد ریسک جانباختن افراد بر اثر فشار جمعیت چند برابر حریق می‌شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در پایان درباره سخت‌گیری‌ها درباره تاییدیه ایمنی که از سوی آتش‌نشانی تهران صادر می‌شود نیز گفت: ساختمان‌های جدیدی که در تهران ساخته می‌شوند و تاییدیه آتش‌نشانی دارند از شرایط بسیار خوبی برخوردارند؛ برای بررسی ایمنی این ساختمان‌ها به لحاظ راه‌های فرار، استحکام ساختمان و سیستم اعلام آتش و ... در این تاییدیه‌ها بسیار سخت‌گیرانه رفتار شده است. به هر حال همه باید ملزم به رعایت و همچنین نگهداری ایمن باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها