کد خبر: 380418
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۳:۰۴:۲۵
| |

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری:

40 درصد پرونده‌های وارده به دادگستری در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود

معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت که 40 درصد پرونده‌های وارده به دادگستری در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود. این شوراها سالانه به کمک دادگاه‌های دادگستری زحمت رسیدگی به سه میلیون و 800 هزار پرونده را عهده‌دار هستند.

40 درصد پرونده‌های وارده به دادگستری در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود
کد خبر: 380418
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۳:۰۴:۲۵

اعتمادآنلاین| حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، در جلسه علنی امروز (دوشنبه) در توضیح درخواست دولت برای دو فوریت تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف گفت: اطاله دادرسی در محاکم دادگستری یکی از مشکلات دستگاه قضا در سنوات گذشته بوده است. برای حل این مشکل با توجه به وجود پرونده‌های زیاد در شعب دادگاه‌ها و دادسراها، شوراهای حل اختلاف به موجب قانون مصوب مجلس تشکیل شد.

وی افزود: در سال 1394 لایحه تشکیل شوراهای حل اختلاف تقدیم مجلس شد. این قانون براساس اصل 85 به شکل موقت به تأیید شورای نگهبان رسید. از سال 94 تاکنون شوراهای حل اختلاف به کمک دادگستری‌ها زحمت رسیدگی سالانه سه میلیون و 800 هزار پرونده را کشیده‌اند. 40 درصد پرونده‌های وارده به دادگستری شامل یک چهارم پرونده کیفری و سه چهارم پرونده حقوقی در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

امیری اضافه کرد: این قانون موقتی است. سال گذشته به لحاظ تغییر مدیریت، قوه قضاییه موفق نشد لایحه دائمی شدن شوراهای حل اختلاف را به دولت و به دنبال آن به مجلس تقدیم کند. با توجه به اینکه اجرای آزمایشی این قانون موقت در 22 بهمن سال جاری به اتمام می‌رسد و اکنون پرونده‌های زیادی در شوراهای حل اختلاف مطرح است، ما درخواست تمدید مهلت اجرای آزمایشی این قانون برای یک سال را داریم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: اگر این قانون تمدید نشود مشکلات زیادی را به وجود آورده و باعث تضییع حقوق مراجعان می‌شود؛ البته که قوه قضاییه در هفته‌های اخیر لایحه دائمی شدن را به دولت ارسال کرده و اکنون در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است. ما مشکلات موجود در قانون آزمایشی را در لایحه دائمی شدن برطرف می‌کنیم لذا با تمدید اجرای آزمایشی این قانون به مدت یک سال رسیدگی به پرونده‌های در حال بررسی در شوراهای حل اختلاف با مشکل مواجه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها