کد خبر: 380456
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۵:۰۶:۴۴
| |

دولت منابع عملیات بازار باز را صرف هزینه‌های جاری می‌کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه عمده‌ترین مشکلی در فروش اوراق و بازپرداخت آن به مردم وجود دارد این است که دولت به جای صرف منابع حاصل از فروش اوراق در پروژه‌های عمرانی، آن را خرج هزینه‌های جاری می‌کند.

دولت منابع عملیات بازار باز را صرف هزینه‌های جاری می‌کند
کد خبر: 380456
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ۱۵:۰۶:۴۴

اعتمادآنلاین| بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی در حوزه امور بانکی در تشریح فرآیند عملیات بازار باز اظهار کرد: دولت ها برای تامین هزینه های خود از انتشار اوراق و عملیات بازار باز را انجام می دهند. البته این فرآیند بیشتر در زمان احتیاج دولت به منابع مالی انجام می شود.

وی افزود: روش های دیگری اعم از استقراض از بانک ها نیز وجود دارد تا بتواند کسری بودجه دولت ها را تامین کند، اما متداول ترین روش انتشار اوراق و فروش آنهاست.

عبدی با اشاره به اینکه روند فروش اوراق مانند قبل بوده و گزینه‌های تسهیل کننده‌ای در بازار باز به جریان افتاده است، گفت: اوراق در عملیات بازار باز هم مانند سایر اوراق قرضه به فروش می‌رسد. حراج‌هایی که در فواصل مختلف عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: مفهوم منطقی اوراق قرضه و فروش آن در سطح جامعه این است که؛ دولت با فروش اوراق در سطح جامعه به فکر جمع آوری نقدینگی است. این اوراق اغلب یک ساله با بهره 20 درصد عرضه می‌شود که به اعتقاد بنده این درصد هم بالاست. البته در برخی از اوراق‌ها مدت سررسید تا 5 سال هم تعریف می‌شود.

عبدی با اشاره به اینکه هدف اصلی انتشار اوراق ها، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، بیان کرد: بعد از اینکه دولت منابع حاصل از فروش اوراق‌ها را صرف تکمیل پروژه‌های عمرانی کرد، از محل سود آن پروژه‌ها اصل پول و سود آن را به مردم با می‌گرداند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه عمده‌ترین مشکلی در فروش اوراق و بازپرداخت آن به مردم وجود دارد این است که دولت به جای صرف منابع حاصل از فروش اوراق در پروژه‌های عمرانی، آن را خرج هزینه‌های جاری می‌کند. هزینه‌های که بازگشتی نداشته و دولت را بیش از پیش بدهکار می‌کند.

عبدی در پایان به لزوم رعایت حقیقت اصل فروش اوراق با هر عناوینی اشاره کرد و گفت: در نهایت هدف اصلی صدور اوراق و فروش آن ها، کاهش نرخ تورم در کشور است که باید با نظارت مستمر و ایجاد جذابیت‌های لازم فروخته شود تا به نوعی عاملی برای تورم پنهان در کشور نشوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها