کد خبر: 380517
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ۰۹:۴۴:۰۳
| |

خیام وقار کاشانی:

«به‌علاوه فجر» آینه تمام‌ نمای فعالیت بخش خصوصی در تئاتر است

مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معتقد است این بخش با توجه به کیفیت آثار می‌تواند آینه تمام‌نمای فعالیت بخش خصوصی در تئاتر ایران باشد.

«به‌علاوه فجر» آینه تمام‌ نمای فعالیت بخش خصوصی در تئاتر است
کد خبر: 380517
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ۰۹:۴۴:۰۳

اعتمادآنلاین| خیام وقار کاشانی مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، درباره معیارهای انتخاب تماشاخانه‌ها و تالارها در این بخش توضیح داد: چند معیار به صورت موازی مدنظر ما برای انتخاب بود از جمله فعال بودن تماشاخانه در طول سال، برنامه‌های تماشاخانه‌ها در زمینه برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌ها و ... و مهم‌تر از هم کیفیت آثاری که روی صحنه رفتند.

او ادامه داد: تلاش کردیم با پیشنهاد مسئولان تماشاخانه‌ها بخش «به‌علاوه فجر» را به شکلی رقابتی برگزار کنیم که برآیند تمامی آثاری که از سال گذشته تا به امروز روی صحنه رفتنه‌اند، باشد. امسال برای نخستین بار 19 اثر از بخش «به علاوه فجر» در رقابت شرکت می‌کنند.

این هنرمند در پاسخ به اینکه تا چه اندازه در نظر گرفتن رقابت در این بخش به ارتقای سطح کیفی فعالیت تماشاخانه‌ها و آثار کمک می‌کند، گفت: رقابتی برگزار کردن این بخش می‌تواند به ادامه روند فعالیت تماشاخانه‌ها کمک کند زیرا آنها سعی می‌کنند در طول سال حساسیت و دقت بیشتری برای پذیرش آثار داشته باشند تا در پایان سال که جشنواره تئاتر فجر براساس ملاک‌هایی به ارزیابی و امتیازدهی آثار می‌پردازد، عملکرد بهتری ارائه کنند.

وقارکاشانی تاکید کرد: اگر رقابت به شکلی درست و با برنامه‌ریزی انجام شود، مدیران جشنواره‌ها در زمینه پذیرش آثار دقت بیشتری خواهند داشت و صرفا متمرکز بر جنبه تجاری آثار نخواهند بود. جشنواره تئاتر فجر باید از تماشاخانه‌هایی که برنامه خوب و باکیفیتی در طول سال داشته، حمایت و همچنین به این موضوع که چه تعداد از نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر ایران از تماشاخانه‌های خصوصی هستند، توجه کند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به شرایط فعلی سالن‌های خصوصی بیان کرد: معتقدم به دلیل وجود تعداد سالن‌های بسیار در بخش خصوصی، گاهی کمیت بر کیفیت غلبه می‌کند. علت اصلی این نتیجه دغدغه مالی تماشاخانه‌هاست که گاهی آنها را از گزینش دقیق تر آثار باز می‌دارد.

در واقع این دو مساله لازم و ملزوم اند، امروزه بیش از 50 درصد بار اجراهای تئاتر را بخش خصوصی به دوش می‌کشد، البته در بخش دولتی هم رویه خصوصی در پیش گرفته شده و یارانه‌ای به گروه‌های تئاتری تعلق نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه بخش «به‌علاوه فجر» تا چه اندازه آینه تمام‌نمای فعالیت سالانه تماشاخانه‌های خصوصی است، توضیح داد: بخش «به علاوه فجر» می‌تواند برآیند فعالیت بخش خصوصی در طول یک سال بوده و به همین دلیل باید کیفیت آثار برای تماشاخانه‌ها هم حائز اهمیت باشد.

مدیر بخش «به علاوه فجر» در پایان درباره اینکه بخش خصوصی و دولتی در تئاتر این روزهای کشور تا چه اندازه همراه و هم سطح پیش می‌روند، گفت: معتقدم برای اینکه سالن‌های خصوصی و دولتی مسیر موازی و رو به رشدی را پیش بگیرند، مدیریت بسیار مهم است.

در حال حاضر با توجه به اینکه شرایط حضور و اجرا در سالن‌های خصوصی ساده‌تر است، بسیاری تمایل دارند در سالن‌های این بخش اجرا بروند تا در نوبت سالن‌های دولتی نمانند اما تعامل این 2 بخش می‌تواند بسیار سازنده باشد تا به سمت هدفی مشخص پیش بروند و به جریان کلی تئاتر کمک کنند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند 10 تا 21 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.خیام وقار کاشانی

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها