معاون اقتصادی رییس جمهوری اعلام کرد:

پاسخ به تحریم‌ها با همبستگی حداکثری در صحنه تولید

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: اقتصاد ایران به همبستگی، همگرایی، کاهش ریسک و بالا بردن امنیت نیاز دارد و پاسخ ما به تحریم حداکثری باید همبستگی حداکثری در صحنه تولید باشد.

پاسخ به تحریم‌ها با همبستگی حداکثری در صحنه تولید
کد خبر: 380527
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ۱۰:۱۱:۵۲

اعتمادآنلاین| «محمد نهاوندیان» امروز(سه شنبه) در دومین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما افزود: با وجود اختلاف نظرهای سیاسی، اما در گفتمان اقتصادی شاهد همگرایی هستیم و آن را به فال نیک می‌گیریم.

وی بیان داشت: ما برای عدالت اجتماعی نیازمند رشد اقتصادی هستیم و چنانچه می‌خواهیم سهم همه را در اقتصاد افزایش دهیم باید سفره را بزرگ و برای تولید سرمایه‌گذاری کنیم.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: امروز در جامعه اقتصادی کشور حرکت مثبت رو به همگرایی در اندیشه و گفتمان اقتصادی را شاهدیم و به ویژه اکنون که با تحریم‌ها مواجه‌ایم باید جواب ما به تحریم حداکثری، همبستگی حداکثری در صحنه تولید باشد.

وی گفت: اکنون در هر حوزه اقتصاد باید بازی جریان ضد ایرانی در دولت آمریکا و رژیم اسرائیل که به دنبال نقشه نابودی کشورمان هستند، برهم بزنیم، زیرا می‌خواهند هزینه ریسک را در اقتصادمان بالا ببرند.

معاون اقتصادی رییس جمهوری خاطرنشان ساخت: زمانی ریسک تولید در کشور کاهش می‌یابد که اقتصادمان پیش بینی پذیر شده و ثبات و آرامش در کشور و اقتصاد حاکم شود.

وی موضوع نیروی کار، فناوری، مدیریت، بازار و سرمایه را به عنوان مولفه‌های تولید یادآور شدو گفت: باید یکایک آن‌ها را بررسی تا ضمن حفظ شرایط، امکان رشد داشته باشند.

این مقام مسوول تاکید کرد: نیروی کار ایرانی باید احساس امنیت شغلی داشته باشد، زیرا، زمانی در این مسابقه عزت و سربلندی پیروز می‌شویم که نیروی کار متخصص کشور به جای فکر کردن به مهاجرت، احساس کند که در ایران بهترین شرایط برای وی فراهم است.

وی یادآور شد: عامل سرمایه باید در اقتصاد احساس امنیت داشته باشد و در این ارتباط فضای حقوقی برای حمایت از مالکیت و سرمایه‌گذاری سالم باید مساعد باشد.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: تغییر مداوم قوانین و مقررات هر چند با نیت خوب، سبب می‌شود تا فضای حقوقی پرنوسان باشد و این شرایط منجر به سرمایه‌گذاری بلندمدت نمی‌شود.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد در طول 10 سال گذشته با تصویب قوانین مناسب، فضای کسب و کار بهبود یافته است و امروز رقابت بین اقتصادها در رقابت بین محیط های کسب و کار است و در این صورت سرمایه‌ها جذب می‌شوند.

به گفته نهاودیان، مدیران و فعالان اقتصادی کشور از تامین مالی در اقتصاد ایران شکایت دارند، اقتصادی که در 50 سال گذشته تورم‌های بالایی را شاهد بوده و هرچند بین سال‌های 92 تا 96 توفیق بزرگی با تورم تک رقمی و رشد بالای اقتصادی به دست آمد، اما در بازه بلند مدت مشکلات ریشه‌ای وجود دارد که بخش زیادی از آن به نظام بانکی مربوط می شود.

وی یادآور شد: سود بانکی بالا منجر به تورم در تولید شده و تولید کننده ایرانی را در رقابت نابرابری با تولیدکنندگان خارجی قرار می‌دهد.

نهاوندیان اضافه کرد: اقدام بانک مرکزی در طرح "گام" که به تامین سرمایه در گردش واحدهای کمک خواهد کرد، اقدام مناسبی است و این راه حلی بلندمدت نیست و اقتصاد ایران باید دسترسی به بازارهای مالی جهانی داشته باشد.

معاون اقتصادی رییس جمهوری، اقتصاد مقاومتی را اقتصادی درون‌زا و برون‍‍‌گرا توصیف کرد و گفت: تفسیر نادرستی از اقتصاد مقاومتی در گذشته وجود داشت و از آن به عنوان قبول انزوا یاد می شد، اما حق اقتصاد ایران است که در مجامع بین‌المللی حضور و نقشی فعال، مثبت و سازنده داشته باشد.

وی، مبارزه با فساد را از لازمه‌های رشد تولید بیان کرد که فقط یک امر قضایی یا سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه اقتصادی نیز هست و لازمه پیشرفت تولید و افزایش سرمایه‌گذاری، مبارزه با فساد است، زیرا فساد هزینه به تولید و تجارت تحمیل می‌کند ، اما باید مبارزه سیستماتیک و با فهم اقتصادی باشد.


نهاوندیان تاکید کرد: ریشه‌های فساد که وجود رانت‌هایی در مکانیسم تخصیص منابع است، باید خشکانده شود و لازمه مبارزه با فساد، هماهنگی و همراهی در تغییر ساختارهای رانت‌زا است، هرچند مجازات مفسدان در جای خود ضروری است.

به گفته این مقام مسوول، موتور محرکه اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر فناوری‌های پیشرفته بوده و در 10 سال گذشته شاهد تحولات خوبی در فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بودیم و لازمه رشد این حوزه ریسک‌پذیری است.

وی به موضوع رمز ارزها و پول‌های جدید اشاره کرد و افزود: استفاده بین‌المللی از رمزارزها باید رشد یابد و زمینه ارتقای دانش، تولید، مبادله و قاعده‌مندی آنها فراهم شود.

معاون اقتصادی رییس جمهوری افزود: بدنه اصلی مدیریت کشور نیازمند حمایت اجتماعی است، هرچند مدیران ناسالم باید کنار گذاشته شوند و رمز اصلی رشد اقتصادی و عزت سیاسی، همبستگی و همگرایی است و هرگونه رویکرد واگرا و متهم‌کننده سم مهلکی برای اقتصاد است.

نهاوندیان گفت: جواب توطئه‌های تحریمی و تضعیفی، روحیه همگرایی و تقویت ملی است، باید بر انسجام داخلی بیافزاییم و نگذاریم بدخواهان ایران در دولت آمریکا و رژیم اسرائیل یارگیری کنند.

وی یادآور شد: روند نزولی اقتصادی کشور در تولید ملی و سرمایه‌گذاری که از سال 86 آغاز شده بود از سال 93 تغییر کرد و سرمایه‌گذاری و درآمد سرانه بالا رفت و امیدها به اقتصاد بازگشت، اما با حوادثی که به ویژه از دی ماه 96 و خروج ترامپ از برجام رخ داد، مشکلات شدید شد و شوک‌هایی را در اقتصاد، نرخ ارز ، سطح عمومی قیمت‌ها و غیره شاهد بودیم.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: ماه های گذشته بازگشت به ریل ثبات و رشد را شاهد بودیم که از جمله در رشد تولید صنعتی، تولید کشاورزی و کاهش تورم قابل ملاحظه است و همه ما وظیفه حراست از مسیر بهبود یافته را بر عهده داریم.

وی بیان داشت: اقتصاد ما بار دیگر به مسیر ثبات و رشد بازگشته و چنانچه به انسجام داخلی توجه کرده و احساس مشارکت مردم را تقویت و حضور موثر برای حراست از حضور فعال در بازارهای جهانی داشته باشیم، می‌توانیم این مسیر را تداوم ببخشیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها