کد خبر: 380529
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ۱۰:۱۶:۰۷
| |

معاون صنایع وزیر صمت مطرح کرد؛

صادرات 85 میلیارد دلار به کشورهای همسایه تا 3 سال آینده/ 118 میلیون یورو صرفه جویی ارزی در صنعت مخابرات

معاون وزیر صمت اظهار داشت: همکاران ما در سازمان توسعه تجارت در حال مطالعاتی مبتنی بر نیازهای کالایی در 15 کشور همسایه هستند. در حال حاضر صادرات ما به این کشورها 20 میلیارد دلار است و به دنبال این هستیم که در سه سال آینده این عدد به 85 میلیارد دلار برسد.

صادرات 85 میلیارد دلار به کشورهای همسایه تا 3 سال آینده/ 118 میلیون یورو صرفه جویی ارزی در صنعت مخابرات
کد خبر: 380529
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ۱۰:۱۶:۰۷

اعتمادآنلاین| در همایش حمایت از تولید ملی مهدی صادقی نیارکی با اشاره به اقتصاد بدون نفت و لزوم حمایت از آن گفت: از سال‌ها قبل سیاست بستن چاه‌های نفت و انتقال به نسل‌های بعدی جزو سیاست‌های کلان نظام بود و اکنون نیز تمام برنامه‌های بر همین اساس پیش می‌رود.

وی ادامه داد: 45 درصد از رشد سالیانه مربوط به صنایع کامودیتی همچون فلزات و مواد معدنی بوده، 22 درصد به حوزه قطعات و ساخت خودرو و بقیه مربوط به صنایع غذایی بوده است.

صادقی ادامه داد: در 40 سال گذشته ما از صنایع ساخت‌‌محور عدول کردیم و براساس مزیت‌های کشور که اصلی‌ترین آن انرژی بود رشد کرده‌ایم. این در حالی است که در تمامی اقتصادهای پیشرفته بر روی صنایع ساخت‌محور سرمایه‌گذاری شده است. با توجه به این شرایط طبیعی است که صادرات ما نیز برروی صنایع کامودیتی باشد.

وی با اشاره به اظهارات سه سال پیش وزیر نفت عربستان گفت: وزیر نفت کشوری که تولیدکننده اصلی نفت جهان است، پیش‌بینی کرده که در سال 2020 دیگر مشتری برای نفت نخواهد بود و امروز که سال 2020 هستیم و کشورهایی مانند ایران، لیبی و عراق به دلایل مختلف حضور حداقلی در بازار نفت دارند اما سازمان اوپک برای کاهش تولید نفت جلسه تشکیل می‌دهد تا از افت قیمت‌ها جلوگیری کند. این یعنی ما تا سال 2030 باید با نفت 20 تا 25 دلاری بگذرانیم.

معاون وزیر صمت افزود: اقتصادهای دنیا دیگر به نفت وابسته نیستند و انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌های فسیلی شده‌اند. اگر امروز از اقتصاد بدون نفت صحبت می‌کنیم یک توفیق اجباری است و این در حالی است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی در سال 96 به دلیل رفع تحریم از فروش نفت بود.

صادقی با بیان اینکه اقتصاد غیرنفتی به دو رشد مغزافزار و توسعه سازمانی وابسته است، گفت: مغزافزار و منابع انسانی و توسعه سازمان‌ها براساس دانش و اصول فنی نیاز امروز ما است. ما در حالی که در صنایع پتروشیمی وضعیت خوبی داریم اما بازهم نیازمند دانش هستیم. ما اگر از تولید متانول به یک پله بالاتر که تولید پروفیل است، برویم قیمت محصول سه برابر می‌شود و اگر به لوازم مصرفی خودرو برسیم قیمت 70 برابر می‌شود. ما برای پیشرفت در حوزه انرژی ناچار هستیم که به حلقه‌های بالاتر برویم.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت برای حمایت از تولید گفت: ما در وزارتخانه 22 حوزه ارزش‌دار شناسایی کردیم و برنامه‌های خود را برای توسعه آن تدوین کردیم. یکی از پروژه‌های وزارت صمت توسعه نهضف ساخت داخل است. با افزایش نرخ ارز، تولید بسیاری از کالاهای ساخت‌محور توجیه اقتصادی پیدا کرد و اکثر سازندگان به رغم مشکل در تامین مواد اولیه نسبت به سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. ما به دنبال این هستیم که تا سال 1400، 10 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم که این امر در کاهش واردات رخ خواهد داد.

معاون وزیر صمت با اشاره به راه‌اندازی سایت توان‌ایران گفت: در راستای قانون حمایت از ساخت داخل ما مکلف به ایجاد چنین سایتی بودیم تا سازندگان و مصرف‌کنندگان را به یکدیگر پیوند دهیم. براساس قانون، هر خرید خارجی باید سه ماه قبل در این سایت بارگذاری شده باشد تا مشخص شود که نیازها در داخل تولید نداشته است. تمام دستگاه‌های دولتی و حتی زیرمجموعه‌های رهبری و بخش خصوصی که از صندوق توسعه ملی و یا دیگر منابع تسهیلات گرفته باشد بایستی نیاز خود را از این سایت تامین کند و کسانی که به این امر اهتمام نداشته باشند مجرم خواهند بود.

صادقی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای صادرات گفت: همکاران ما در سازمان توسعه تجارت در حال مطالعاتی مبتنی بر نیازهای کالایی در 15 کشور همسایه هستند. در حال حاضر صادرات ما به این کشورها 20 میلیارد دلار است و به دنبال این هستیم که در سه سال آینده این عدد به 85 میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: تاکنون 9 میز ساخت داخل در وزارت صمت برگزار شده که سه میز آن مربوط به خودرو بوده که نتیجه آن داخلی‌سازی 75 میلیون یورو قطعات خودرو بوده است. با برگزاری میز اول 20 هزار خودرو در کف کارخانه‌ها تجاری شد.

معاون وزیر صمت افزود: در حوزه صنعت مخابرات 118 میلیون یورو و در حوزه نفت و انرژی 92 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با بستن قرارداد با مجموعه‌های داخلی صورت گرفته است. این در حالی است که تا پایان سال نیز دو رویداد لوازم خانگی و یک رویداد تجهیزات ریلی نیز خواهیم داشت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها