آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

باید از همه ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده شود/ مخالفان سیاسی دولت به فضای دوقطبی در کشور دامن می‌زنند/ کشور بیش از پیش به انسجام ملی برای مقابله با تهدیدهای بیرونی نیاز دارد/ مخالفان دولت باید بگویند برای ایران امروز چه برنامه‌ای دارند؟

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران درباره موج جدید تخریب‌ها علیه وزیر امور خارجه گفت: تنها راهبردی که به نظر می‌رسد مخالفان در پیش گرفته‌اند حذف رقیب سیاسی خود به هر قیمتی و در دست گرفتن قدرت است.

حجم ویدیو: 8.14M | مدت زمان ویدیو: 00:00:33 دانلود ویدیو
کد خبر: 380639
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها گفت‌وگوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، بار دیگر بهانه‌ای برای حمله به او فراهم کرده است. مخالفان همیشگی او و دولت در واکنش به گفت‌وگوی ظریف با مجله آلمانی «اشپیگل» و ارائه توضیحاتی در خصوص منتفی نبودن مذاکره ایران با آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی، بار دیگر علم تخریب خود را بلند کرده‌اند.

تخریب‌هایی که از محورهای مختلف در حال پیگیری است و در مجلس نمایندگان مخالف دولت طرح استیضاح و شکایت از وزیر امور خارجه به قوه قضاییه را مطرح کرده‌اند؛ بیرون هم سخنرانان و تشکل‌ها تجمع خودجوش به راه می‌اندازند و سخنوری می‌کنند.

آذر منصوری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و قائم‌مقام حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به آغاز دوباره تخریب‌ها علیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، از طرف مخالفان دولت گفت: «تنها راهبردی که به نظر می‌آید مخالفان در پیش گرفته‌اند حذف رقیب سیاسی خود به هر قیمتی و در دست گرفتن قدرت است. فارغ از اینکه به جامعه اعلام کنند قرار است چه راهبردی را در سیاست خارجی و چه برنامه‌ای را در سیاست داخلی برای حل مشکلات بیرونی و داخلی کشور در پیش گیرند.» مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

***

ترامپ برای کاستن از توان دیپلماسی ایران ظریف را محدود کرده است

*اخیراً، بعد از مصاحبه وزیر امور خارجه با مجله اشپیگل و واکنش ترامپ به این صحبت‌ها، بار دیگر موجی از تخریب علیه دستگاه دیپلماسی کشور و شخص محمدجواد ظریف به راه افتاده است. ارزیابی شما از این رفتارها چیست؟

در شرایط فعلی کشور منافع ملی و موج مخالفت‌ها با ایران ایجاب می‌کند که از همه ظرفیت‌های دیپلماسی برای مقابله با این تهدیدها استفاده شود.

این نوع رفتار در مواجهه با فردی که نماینده دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دنیا و مجامع بین‌المللی است به هیچ وجه مناسب نیست. ظریف به عنوان یک چهره اثرگذار در عرصه بین‌المللی تا جایی پیش رفته که ترامپ اجازه نمی‌دهد او به جلساتی که در آمریکا برگزار می‌شود وارد شود، و بیشترین فشارها را بر او اعمال کرده به دلیل اینکه می‌خواهد توان دیپلماسی ایران را محدود کند.

در شرایطی که کشور بیش از پیش به انسجام ملی برای مقابله با تهدیدهای بیرونی نیاز دارد، این نوع مواجهه و استناد به صحبت‌های فردی که خود عامل برهم زدن برجام و اعمال بیشترین تحریم‌ها بر ایران است درست نیست. تخطئه و تخریب ظریف در فضای داخلی کشور و به تبع آن کاهش اثرگذاری او در صحنه خارجی در مغایرت با منافع ملی کشور و انسجام و وحدتی است که بر آن تاکید و اصرار وجود دارد.

طبیعتاً استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی در کنار توجه به محورهای مقاومت مورد تاکید همه دلسوزان کشور در این شرایط است و از قضا یا مخالفان ظریف خود را به تغافل می‌زنند یا دانسته اینچنین با او مخالفت می‌کنند. در صورتی که آنها بیشتر از این واقعیت آگاه هستند که طبیعتاً دیپلماسی در سطح مجامع بین‌المللی و هر نوع مراوده و گفت‌وگویی بدون اذن رهبری امکان‌پذیر نیست و مجموعه تعاملاتی که در سطوح مختلف انجام می‌شود با هماهنگی رهبری است.

ظریف - مصاحبه با اشپیگل

ابراز مخالفت‌ها برگرفته از نوع سازماندهی رقبای دولت است

*به نظر شما علت تخریب‌های گاه و بی‌گاه مخالفان علیه ظریف چیست؟

در واقع مخالفان که بیشتر ابراز مخالفت‌شان برگرفته از نوع سازماندهی رقبای دولت است برای تحقق اهداف‌شان از هر فرصتی به مثابه وسیله و امکانی برای خراب کردن دولت و دیپلماسی آن به عنوان رقیب سیاسی خود بهره می‌برند.

آن هم در شرایط حساسی که کشور باید بتواند از ظرفیت‌های دیپلماتیک خود حداکثر استفاده را برای کاهش فشارهای خارجی و اثبات مظلومیت و حقانیت ایران در مجامع بین‌المللی به کار گیرد.

مخالفان با تخریب دولت و ظریف به دنبال بسیج نیروهای همراه در انتخابات هستند

*پس به نظر شما رفتارهایی که علیه وزیر امور خارجه در داخل کشور شکل گرفته جنبه سیاسی دارد؟

در واقع مخالفان سیاسی دولت بدون توجه به منافع ملی و الزامات وحدت ملی و اتفاقاً، تعامل و توافقی که ظریف با سردار سلیمانی داشت، به نوعی با این اقدامات به فضای دوقطبی کشور هم دامن می‌زنند. در حالی که کشور با مخاطرات و تهدیدات بیرونی و ناملایمات درونی مواجه است به نظر می‌رسد این نوع رفتارها بدین خاطر از سوی مخالفان سر می‌زند که در انتخابات پیش رو از آن به نفع بسیج نیروهای همراه خود استفاده کنند. هرچند نوع انتخابات هم به حدی غیررقابتی است که این امکان برای حذف رقیب از پیش فراهم شده است.

ظریف - سلیمانی - آخرین دیدار

اما به اعتقاد من می‌کوشند تا بخشی از نیروهای هوادار خود را از این طریق برای انتخابات هم بسیج کنند. دانسته یا ندانسته یا غافل از اینکه این نوع اقدامات در مجموع چه تهدیدهایی را پیش روی کشور و منافع ملی ایران قرار می‌دهد.

مخالفان دولت باید بگویند برای ایران امروز چه برنامه‌ای دارند

*سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که تخریب‌هایی که علیه وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهوری و حتی وزرایی مانند وزیر نفت صورت می‌گیرد، نهایتاً به کجا ختم خواهد شد؟ یعنی بر فرض هم که ظریف برکنار شود، دولت ساقط شود و... بعد از آن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اتفاقاً سوال اصلی که مخالفان باید در شرایط ایران امروز به آن پاسخ دهند این است که الگوی بدیل آنها برای تقویت منافع ملی کشور، کاهش تهدیدات بیرونی علیه ایران، تضعیف جایگاه ترامپ در جامعه آمریکا و فضای بین‌الملل و خارج کردن دستور کاری که ترامپ برای منزوی کردن ایران در پیش گرفته چیست و چه برنامه‌هایی را مد نظر دارند.

فارغ از اینکه درباره مسائل داخلی کشور هم این سوال مطرح است که اگر دولت نباشد و دولت دیگری سر کار بیاید، با توجه به مجموعه مشکلات داخلی و تهدیدهای بیرونی، چه برنامه، سازوکار و اقداماتی را قرار است اتخاذ کنند تا باری از مشکلات مردم برداشته شود یا سیاست خارجی ما بتواند مسیر بهتری را طی کند.

مسیری که همین مخالفان قبل از روی کار آمدن دولت روحانی در پیش گرفتند موجب شد پرونده ایران به شورای امنیت برود. بعد از آن هم وقتی تلاش این دولت سبب شد یک اتفاق تاریخی مانند خروج پرونده ایران از شورای امنیت، با استفاده از همین دیپلماسی صووت گیرد، علیه برجام چنان بلوایی به پا کردند که عملاً استفاده از ظرفیت‌های برجام برای رفع مشکلات اقتصادی در فضای داخلی کشور میسر نشد؛ گرچه که نوع مواجهه ترامپ با برجام هم مزید بر علت شد.

تنها راهبردی که به نظر می‌رسد مخالفان در پیش گرفته‌اند حذف رقیب سیاسی خود به هر قیمتی و در دست گرفتن قدرت است. فارغ از اینکه به جامعه اعلام کنند قرار است چه راهبردی را در سیاست خارجی و چه برنامه‌ای را در سیاست داخلی برای حل مشکلات بیرونی و داخلی کشور در پیش گیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها