واکنش به اختصاص 780 میلیون دلار برای واردات دارو/ افتتاح 8100 تخت بیمارستانی

وزیر بهداشت درخصوص برخی اظهارات درباره اختصاص 780 میلیون دلار ارز دولتی به سه شرکت وارد کننده دارو توضیحاتی ارائه داد.

واکنش به اختصاص 780 میلیون دلار برای واردات دارو/ افتتاح 8100 تخت بیمارستانی
کد خبر: 380736
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ ۱۱:۴۶:۵۹

اعتمادآنلاین| سعید نمکی وزیر بهداشت در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در خصوص آخرین وضعیت کنترل ویروس کرونا در کشور توضیح داد: کرونا ویروس اولین بار در سال 2003 عامل بیماری سارس بود و در سال 2012 در قالب یک بیماری دیگر در عربستان مشاهده شد و یک قربانی گرفت.

وی با بیان اینکه ویروس جدیدی که در چین شایع شده است نوع جدیدی از این بیماری است، گفت: پس از اطلاع از شیوع این بیماری در کشور چین و به دلیل اینکه اتباع چینی به کشور ما رفت و آمد داشتند وزارت بهداشت اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار داد و در تمام مبادی و ورودی‌های کشور اعم از فرودگاه‌ها،‌راه‌های زمینی و دریایی کارشناسان بهداشت مستقر شدند که خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

وزیر بهداشت توصیه کرد: شدت و کشندگی این ویروس مانند آنفلوآنزای H1N1 که در کشور ما شایع شد، نیست اما شدت سرایت آن زیاد است. لذا ما توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از این بیماری شستن دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی و همچنین استفاده از ماسک در اماکنی مانند فرودگاه‌ها مدنظر قرار داشته باشد.

واکنش به اختصاص 780 میلیون دلار برای واردات دارو

نمکی در پاسخ به پرسشی درباره اختصاص 780 میلیون دلار ارز دولتی به سه شرکت وارد کننده دارویی اظهار داشت: از روزی که من وارد وزارت بهداشت شدم تمام قد از تولید داخل دفاع کردم و هیچ موردی را نمی‌توانید پیدا کنید که ما در کشور کمبود نداشته باشیم و آن دارو را وارد کرده باشیم.

وی گفت ارز دریافتی دارو در سال گذشته 3 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است،‌ که این رقم امسال به زیر سه میلیارد دلار کاهش یافته و ما 25 درصد از واردات داروها جلوگیری کردیم و همچنین نسبت به سال قبل 30 درصد ارز بیشتری به تولید کنندگان اختصاص دادیم.

وزیر بهداشت افزود: امسال از طلایی ترین سال‌های حمایت از تولید داخل پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. به صورتی که کارخانه‌های داروسازی تا 6 ماه آینده مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه ندارند و هیچ کارخانه‌ای به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل نخواهد شد.

نمکی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در حوزه تجهیزات پزشکی نیز در دستور کار ما قرار دارد،‌ افزود: خرید هزار دستگاه دیالیز و 10 دستگاه رادیوتراپی از تولید کنندگان داخلی در راستای حمایت از صنعتگران کشور صورت گرفت.

تلاش برای تامین داروهای بیماران خاص

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تامین دارو برای بیماران خاص در شرایط تحریم گفت: در زمینه تامین دارو برای این بیماران عزیز ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و لیست دارویی این بیماران را محدود کرده‌ایم. به این دلیل که در نشست‌هایی که با انجمن‌های علمی برگزار شد متوجه شدیم که برخی از داروها اثربخشی لازم را ندارند و علاوه بر ارزبری عوارضی نیز برای بیماران ایجاد می‌کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما همواره داروهای مورد نیاز بیماران خاص را که در کشور تولید نمی‌شود را از طریق واردات تامین می‌کنیم اما متاسفانه در زمینه تامین دارو برای بیماران MPS آمریکایی‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند که ما این داروها را با واسطه و با قیمت بالاتر هم که شده تامین خواهیم کرد.

سرانجام سامانه تی‌تک

نمکی در خصوص آخرین وضعیت سامانه تی‌تک توضیح داد: در روزهای ابتدایی که من به وزارت بهداشت آمده‌ام متوجه شدیم که این سامانه از نواقص و کمبودهایی در زمینه کنترل موجودی دارو و موجودی مواد اولیه برخوردار است که با کمک دوستان تلاش کردیم نواقص آن را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 10‌ها جلسه برای رفع مشکلات این سامانه برگزار شده است و ما امیدواریم بتوانیم از تی‌تک جدیدی رونمایی کنیم که دستگاه‌های نظارتی نیز دسترسی لازم را به آن داشته باشند تا از این طریق بتوانیم گام مؤثری در زمینه کنترل تخلفات برداریم.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بیشترین رقم بدهی بیمه‌ها مربوط به تامین اجتماعی بود که این رقم به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسید اما متاسفانه ماه‌ها بود که پرداختی صورت نگرفته بود. ما می‌دانیم سازمان تامین اجتماعی در فشار و مضیقه مالی قرار دارد و به همین دلیل طی روزهای گذشته بخشی از مطالبات خود را دریافت کردیم و مابقی را تلاش خواهیم کرد با رایزنی‌ها دریافت کنیم اما نکته قابل توجه این است که ما نگذاشتیم به هیچ بیمه شده تامین اجتماعی فشار وارد شود. به طور مثال پرستاران ما 15 ماه است کارانه خود را دریافت نکرده‌اند اما خدمات آنها به بیمه شدگان تامین اجتماعی کاهش نیافته است.

اصلاح سیستم قاصدک

نمکی در ادامه با اشاره به مطالبات پرستاران اظهار داشت: پرداخت‌ها را در رابطه بامعوقات چند ماهه این عزیزان انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به گونه‌ای عمل شود که این افراد کمترین مطالبه را داشته باشند.

وی افزود:‌در زمینه پرستاری طرح قاصدک تغییر یافت و شیوه پرداخت جدیدی را برای پرستاران فراهم کردیم که از این پس اضافه کار و کارانه از هم جدا می‌شوند و پرستاران اضافه کار خود را همراه با حقوق دریافت می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود:‌در حال تعیین تعرفه پرستاری در منزل هستیم و معتقدیم بیمارانی مانند افراد سکته مغزی که در آی‌سی‌یو بستری هستند و خدمات خاصی دریافت نمی‌کنند می‌توانند در منزل بستری شوند و خدمات پرستاری را با پوشش تامین اجتماعی دریافت کنند که امیدواریم این اقدام نیز به زودی تصویب و به سرانجام برسد.

افتتاح 8100 تخت بیمارستانی

نمکی در پایان گفت: تا هفته سلام در قالب طرح پویش2050 هزار پروژه بهداشتی و درمانی افتتاح خواهد شد و خوشبختانه ما امسال توانستیم با اولویت مناطق محروم 8 هزار و 100 تخت بیمارستانی را افتتاح کنیم و انشالله در هفته‌های آتی تعدادی زیادی از پروژه‌های دیگر در نقاط کمتر برخوردار افتتاح خواهد شد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها