کد خبر: 380970
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ ۱۱:۴۰:۲۲
| |

چرا پمپئو به انگلیس رفت؟

وزیر خارجه آمریکا در سفری از پیش تعیین نشده به انگلیس سفر کرد؛ اقدامی که باعث شده است فرضیه‌های متفاوتی درباره علت این سفر شکل بگیرد.

چرا پمپئو به انگلیس رفت؟
کد خبر: 380970
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۰ ۱۱:۴۰:۲۲

اعتمادآنلاین| مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که گفته می‌شود در سفری از پیش تعیین نشده به لندن رفته است گمانه‌زنی‌های مختلفی را درباره سفرش به پایتخت انگلیس شکل داده است.

رسانه‌های دولتی انگلیس بدون اشاره به جزئیات موارد مطرح شده در دیدار پمپئو و دومنیک راب همتای انگلیسی‌اش اعلام کردند دو طرف درباره روابط دو جانبه و مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله ایران و یمن، روابط دو کشور پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به گفتگو پرداختند.

برخی منابع با اشاره به نادیده گرفتن درخواست موکد آمریکا مبنی بر قطع همکاری انگلیس با شرکت هواوی چین برای اجرای نسل پنجم شبکه‌های ارتباطاتی موسوم به فایو جی در انگلیس و نگرانی‌های عمیق واشنگتن از این تصمیم لندن معتقدند این موضوع از جمله علت‌های اصلی سفر پمپو به لندن است.

پمپئو پیش‌تر به تاکید از انگلیس خواسته بود همکاری خود را با شرکت هواوی در این باره قطع کند. او گفته بود ضعف امنیت شرکای ما، اعتماد ما به آن‌ها و امنیت جمعی ما را مختل می‌کند و چین هم دقیقا همین را می‌خواهد تا بتواند به ما آسیب برساند. جانسون هم در واکنش گفته بود بهره برداری از فناوری نوین ارتباطی حق مردم انگلیس است و آن‌ها که ما را از همکاری با شرکت چینی در این باره باز می‌دارند، جایگزین معرفی کنند.

برخی تحلیلگران نیز با توجه به رونمایی از طرح به اصطلاح معامله قرن ترامپ و واکنش‌های گسترده به آن معتقدند پمپئو با حضور در زادگاه رژیم صهیونیستی و نقشی که انگلیس در تشکیل رژیم صهیونیستی با اعلامیه بالفور داشت آمده است تا از لندن بخواهد نقش موثرتری در همراهی با آمریکا در این باره ایفا کند.

آنان همچنین با اشاره به آغاز جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا از روز جمعه و شروع مذاکرات تجاری با آمریکا برای دوران پسا برگزیت را از جمله علت‌های حضور وزیر خارجه رژیم آمریکا در لندن و مذاکره برای تعیین چارچوب‌ها در این باره می‌دانند.

گفتگو بر سر مسائل منطقه به ویژه موضوع ایران و عراق از دیگر محورهای مذاکرات وزیر خارجه و فرستاده ترامپ با طرف‌های انگلیسی ارزیابی شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها