معاون منطقه آزاد قشم:

دستور قضایی برای توقف کار در یک قطعه از اراضی واگذار شده در محدوده غار نمکی صادر شد/ اراضی 10 پروژه دیگر باید تعیین تکلیف شوند/ از مسببان غرامت می‌گیریم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جلسه‌ای با حضور مسئولان و نمایندگان نهادهای مختلف تشکیل شد و در نهایت دستور قضایی برای توقف پروژه در آن محدوده‌ای که نزدیک به ژئوسایت بود صادر شد. البته 10 واگذاری دیگر برای پروژه پرورش میگو در جوار همان منطقه انجام شده است که فعلا دستور توقف کار برای یکی از آنها صادر شده‌است.

دستور قضایی برای توقف کار در یک قطعه از اراضی واگذار شده در محدوده غار نمکی صادر شد/ اراضی 10 پروژه دیگر باید تعیین تکلیف شوند/ از مسببان غرامت می‌گیریم
کد خبر: 381114
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۰۹:۰۰:۱۲

اعتمادآنلاین| مرتضی شیخ زاده درباره واگذاری بخشی از اراضی مجاور غار نمکی قشم به پرورش میگو اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان متولی ژئوپارک جهانی قشم در این موضوع مطالبه‌گر است و بدون استعلام از این مجموعه اقدام به این واگذاری‌ها شده‌است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از طریق کمیسیون ملی یونسکو، طرح جامع ژئوپارک جهانی قشم را تقدیم سازمان ملل متحد کرده و بر آن مبنا تمام جزیره قشم و هنگام و بخشی از دریا به مساحت بیش از دو هزار کیلومتر مربع در قملرو ژئوپارک جهانی قشم قرار گرفته به آن معنا که اگر در این فضا هر طرحی به اجرا برسد باید حتما مجوز جهانی ژئوپارک جهانی قشم را بگیرد. برای هر اقدام توسعه‌ای باید استعلام و تاییدیه از این طریق این مجموعه صادر شود.

معاون گردشگری منطقه آزاد قشم تاکید کرد: البته این سازو کار باعث عدم توسعه نمی‌شود و در طرح جامع ژئوپارک فضا برای پروژه‌های پترشیمی، ساختار نفتی، اقامتی، پرورش میگو و ... در نظر گرفته شده است اما جهاد کشاورزی استان هرمزگان یکسری اراضی قشم را از طریق سازمان امور اراضی کشور بدون توجه به معاهده بین‌المللی برای پروژه پرورش میگو واگذار کرده‌ است.

شیخ‌زاده با بیان اینکه در قشم 25 ژئوسایت وجود دارد که نقاط ویژه در زمین شناسی محسوب می‌شوند، گفت: ژئوپارک در تعاریف بین‌المللی به جایی گفته می‌شود که ویژگی‌های مد نظر مانند دارا بودن آثار زمین شناسانه بی‌نظیر و فرهنگ عامه قوی را داشته باشد و ژئوپارک ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم منطقه هم دارد و این شیوه‌ای است که زمین را می‌توان به نسل آینده واگذار کرد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از اراضی واگذار شده دقیقا بر روی گنبد نمکی قرار دارند، اظهارداشت: غار نمکی قشم با 6 هزار و 500 متر طول بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا محسوب می‌شود و در حالی که یک اثر جهانی مهم است اما واگذاری‌ها در فاصله یک کیلومتری از دهانه این غار انجام شده‌است. جهاد کشاورزی مدعی است که فاصله لازم رعایت شده و واگذاری در دهانه غار مشکلی به وجود نمی‌آورد اما گنبد نمکی دقیقا زیر این اراضی قرار دارد و قرار بر این است به واسطه ایجاد برکه و استخرهای پرورش میگو حجم آب قابل توجهی در این استخرها نگهداری شود که به طور قطع به مجموعه آسیب می‌رساند.

معاون سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در واگذاری این اراضی استعلامی از ساختار و مجموعه ژئوپارک صورت نگرفته است و این جریان باعث نگرانی‌هایی شده است، تاکید کرد: در مقطع کنونی که به واسطه ثبت ژئوپارک صاحب جایگاهی در سازمان بین‌الملل هستیم نباید با این اقدامات آن جایگاه را از دست بدهیم.

شیخ‌زاده از توقف یکی از پروژه‌های پرورش میگو خبر داد و گفت: جلسه‌ای با حضور مسئولان و نمایندگان نهادهای مختلف تشکیل شد و در نهایت دستور قضایی برای توقف پروژه در آن محدوده‌ای که نزدیک به ژئوسایت بود صادر شد. البته 10 واگذاری دیگر برای پروژه پرورش میگو در جوار همان منطقه انجام شده است که فعلا دستور توقف کار برای یکی از آنها صادر شده‌است.

وی ادامه داد: قرار بر این شده طبق قانون هیچ زمینی از سوی ارگان‌های مختلف در استان هرمزگان واگذار نشود و مسئولیت واگذاری اراضی با سازمان منطقه آزاد قشم باشد. بنابراین آنچه واگذار شده باید ارزیابی شوند، در جریان بررسی‎ها واگذاری یا تایید می‌شوند یا اراضی جایگزین خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه همه واگذاری‌ها در جوار غار نمکی به شرکت‌های بومی بوده‌است، گفت: سایر واگذاری‌ها هم برای پروژه مزارع پرورش میگو هستند که تمام اراضی واگذار شده دیوار به دیوار هم قرار دارند. تصور ما این است که سرمایه گذاران 10 پروژه دیگر هم کار را متوقف کنند تا موضوع تعیین تکلیف شود.

شیخ‌زاده ادامه داد: این واگذاری‌ها از دو ماه پیش انجام شد هر چند ما در همان زمان شروع به اقدامات برای توقف کار کردیم اما ورود مردم و رسانه‌ها به کار سرعت داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا غارنمکی در آن محدود در این دوماه انجام کار دچار آسیب شده‌است، گفت: برای احداث حوضچه‌های بزرگ پرورش میگو زمین حفاری می‌شود و این پروژه در مرحله کنده‌کاری بوده است از این رو به لنداسکیپ و منظر آسیب وارد شده‌ است.

معاون منطقه آزاد قشم با اشاره به سه درخواست در جریان این اقدام انجام شده تاکید کرد: اولین خواسته ما توقف کار در این اراضی بود و خواسته بعدی این است که حتما این منطقه به وضعیت قبلی بازگردد چراکه ایجاد یک چاله یک فاجعه است حال اینکه چه با آب دریا پر شود و چه با آب باران.

وی ادامه داد: خواسته سوم ما این است که اگر طبق بررسی‌های زمین شناس این آسیب‌ها وارد شده جدی باشد مسببان آن باید غرامت بپردازند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها