علیرضا رحیمی: حرف ظریف در مصاحبه با مجله اشپیگل،موضع نظام بود/ سلام امینی: ما نمی توانیم بگوییم مذاکره نمی کنیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم حفظ وحدت ملی معتقدند که حملات علیه وزیر امور خارجه، هجمه به منافع ملی و دیپلماسی کشور است و برداشت ناقص از منافع ملی را نشان می دهد.

علیرضا رحیمی: حرف ظریف در مصاحبه با مجله اشپیگل،موضع نظام بود/ سلام امینی: ما نمی توانیم بگوییم مذاکره نمی کنیم
کد خبر: 381167
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۱۰:۲۹:۱۴

اعتمادآنلاین| محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گذشته در گفت و گویی با مجله اشپیگل آلمان در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا گفت: «من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه که اهمیت دارد، چگونگی رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم. آنها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آنها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»

بعد از انتشار این گفت و گو دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با استناد به مطالب منتشر شده در فاکس نیوز در توییتی شیطنت آمیز اظهار کرد: «وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می خواهد که تحریم ها برداشته شود. نه، مرسی!»

در پی این اظهارات، موجی از انتقاد، هجمه و تخریب علیه وزیر خارجه به راه افتاد.

هر چند این جوسازی ها و تخریب علیه دستگاه دیپلماسی بی سابقه نیست، با این حال این جوسازی ها، هجمه آفرینی ها و فرافکنی ها به افکار عمومی در شرایطی صورت می گیرد که کشور بیش از هر چیز به وحدت ملی نیاز دارد و هر گونه تخریب و فضاسازی های سیاسی حرکت در مسیر خواسته ها و اهداف دشمن و زمینه سازی برای سوء استفاده فرصت طلبان است.

در این بین برخی از نمایندگان مجلس نیز همسو با تخریبگران دستگاه دیپلماسی چه با نطق و تذکر و چه در حسابهای کاربری خود وزیر خارجه ایران را نواختند با این حال تعداد زیادی از نمایندگان با این نوع برخوردها و رویکردهای مخرب موافق نبوده اند. این طیف از نمایندگان ضمن تاکید بر لزوم حفظ وحدت و همبستگی ملی، موج تخریب و هجمه علیه وزیر امور خارجه را نشانه سوء تعبیر و خطر آفرین برای منافع و مصالح ملی بیان کرده و نسبت به تبعات منفی و زیانبار آن هشدار داده اند.

در همین زمینه علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر ظریف در مصاحبه با مجله اشپیگل حرفی زدند که موضع نظام بود و بارها اعلام شده بود. در واقع ایشان حرف جدیدی نگفته بودند، آمریکایی ها حرف ایشان را تحریف کردند و آقای ترامپ نیز بر مبنای حرف تحریف شده واکنش نشان داد.

وی افزود: حملاتی که علیه آقای ظریف راه افتاده، هجمه به منافع ملی و دیپلماسی کشور است و برداشت ناقص از منافع ملی را نشان می دهد زیرا سه اصل عزت، حکمت و مصلحت همیشه مد نظر آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: افتخاراتی که آقای ظریف در حوزه دیپلماسی برایی کشور به دست آورده اند، به همان نسبت افتخاراتی است که شهید سپهبد سلیمانی برای کشور کسب کردند. بنابر این چنین موضع گیری هایی اجحاف به کشور و نشان دهنده فهم ناقص از منافع ملی است.

بدعهدی آمریکایی ها را به تیم دیپلماسی کشور فرافکنی نکنیم

فریده اولاد قباد نماینده تهران در مجلس شورای اسلامیگفت: در این پیچ تاریخی حساس بیش از هر چیز به وحدت و همبستگی ملی نیاز داریم، برای اینکه اهداف انقلاب و مطالبات برحق مردم را پیگیری کنیم و در راستای منافع ملی و مصالح عمومی مردم گام برداریم، باید وحدت را حفظ کنیم.

وی افزود: آقای ظریف و تیم دیپلماسی کشور در برجام بسیار زحمت کشیدند، اما زمانی که ما با یک رییس جمهور غیر قابل پیش بینی روبر هستیم که به راحتی از توافق نامه های بین المللی خارج می شود و هیچ ابایی از عهد شکنی در توافقات ندارد، نباید این بدعهدی ها را به تیم دیپلماسی کشور فرافکنی کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سیاست داخلی کشور را بر مبنای وحدت ملی پایه گذاری کنیم، گفت: ما در داخل کشور می دانیم که تیم دیپلماسی برای برجام و رفع تحریم ها تلاش زیادی کرده است؛ وقتی رییس جمهوری مانند ترامپ تحریم های ظالمانه را علیه کشور ما وضع می کند و حتی بیماران صعب العلاج و نیازهای دارویی این بیماران را با تحریمهای ظالمانه مورد هدف قرار می دهد، در حوزه داخلی باید بتوانیم همبستگی خود را حفظ کنیم.

اولادقباد در واکنش به انتقادات برخی از نمایندگان از وزیر امور خارجه در روزهای اخیر گفت: آقای ظریف برای تامین منافع ملی در عرصه بین المللی تلاش های زیادی کرده است، اگر جایی نیاز به شفافیت وجود دارد، نمایندگان از ایشان بخواهند که در کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون های سیاسی مجلس شورای اسلامی حضور یابد نه اینکه با تخریب و فرافکنی، تلاش های ایشان را نادیده بگیرند.

وی افزود: اگر جایی هم نیاز به نقد وجود دارد، باید با نقد و تعامل سازنده پیش برویم و به تخریب متوسل نشویم و در شرایطی که با تحریم های یکجانبه و ظالمانه روبرو هستیم، باید دست به دست هم دهیم و در راستای پیشبرد منافع ملی گام برداریم؛ رویکرد تخریب در فضای مجازی و رسانه ای کشور به وحدت ملی ضربه می زند.

ما نمی توانیم بگوییم مذاکره نمی کنیم

سلام امینی نماینده ایلام هم درباره موج هجمه ها و تخریب ها علیه وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف تلاش زیادی کرده اند و اگر چه ممکن است نقدهایی نیز بر ایشان وارد باشد، اما عملکرد آقای ظریف قابل قبول بوده و نمی توان به هر بهانه ای دست به انتقاد و تخریب زد.

وی افزود: آمریکایی ها بارها نشان داده اند که اهل مذاکره نیستند و اگر هم مذاکره ای صورت گیرد آن را نقض می کنند؛ ما نمی توانیم بگوییم با دنیا مذاکره نمی کنیم، ما اهل مذاکره هستیم منتهی با کشوری که اهل مذاکره باشد؛ منظور آقای ظریف نیز همین بوده است، اما تعبیرها و تخریب هایی که به دنبال این موضوع علیه ایشان راه افتاده است، نادرست و علیه همبستگی ملی به ویژه در شرایط فعلی کشور است.

در هر صورت طی روزهای اخیر جریانات منتقد دولت و دستگاه دیپلماسی در آستانه جشنهای ملی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و حدود یک ماه مانده به انتخابات مجلس اظهارات بحق و کاملا منطقی وزیر امور خارجه را دستاویز تخریبگری خود قرار دادند. این رویکرد گذشته از اینکه عدم شناخت و درک درستی این جریانات از بسترهای زمانی و مکانی اظهارات ظریف و نیز شرایط کشور را نشان می دهد اتفاقا نشان دهنده عدم آینده نگری این جریانات نیز هست.

درست است که این روزها و در ایام انتخابات کسانی که چشم به کرسی های بهارستان دوخته اند از هر فرصتی برای خودنمایی نزد افکار عمومی استفاده می کنند ولی این جریانات نباید فراموش کنند که اگر ویروس تخریب در جامعه همه گیر شود آسیبها و تبعات آن دیر یا زود گریبان آنها را هم خواهد گرفت.

منبع: ایرنا



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها