محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

کروناویروس جدید به همسایگی ایران نرسیده/ ورود ویروس را از مردم پنهان نمی‌کنیم/ تاکنون 6 مورد مشکوک به کرونا دیده شده است/ بیمارستان‌های خاصی برای مبتلایان احتمالی به کرونا در نظر گرفته شده است

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه کروناویروس جدید به هیچ یک از کشورهای همسایه وارد نشده است، گفت: کروناویروس جدید به هر حال وارد کشور ما خواهد شد، اما چیز پنهان کردنی از مردم نداریم و هر روزی که اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تایید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد.

کروناویروس جدید به همسایگی ایران نرسیده/ ورود ویروس را از مردم پنهان نمی‌کنیم/ تاکنون 6 مورد مشکوک به کرونا دیده شده است/ بیمارستان‌های خاصی برای مبتلایان احتمالی به کرونا در نظر گرفته شده است
کد خبر: 381172
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۱۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت کروناویروس، گفت: آنچه در فضای مجازی در خصوص ورود کرونا ویروس جدید به کشورهای همسایه منتشر شده با فضای واقعی، تفاوت های زیادی دارد و مرگ و میر کروناویروس جدید نسبت به سایر ویروس‌های کرونای مهم مانند مرس و سارس کمتر است.

ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران نرسیده است


وی تاکید کرد: آنچه امروز شایعه شده که ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران رسیده، بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، صحت ندارد. ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچ یک از کشورهای همسایه که عنوان شده، وارد نشده است. تنها در یک کشور در منطقه، ابتلا به این ویروس تایید شده که آن هم امارات متحده عربی است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوآنزا است و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد.

وی تاکید کرد: اسم کروناویروس جدید، نگرانی زیادی ایجاد کرده است و تا وقتی آزمایشات پزشکی اثبات نکرده که ویروس کرونای جدید شناسایی نشده، بهتر است که در محافل علمی با احتیاط در مورد آن صحبت کنیم.

گویا با اشاره به انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی درباره کرونا ویروس جدید گفت: کلیپ‌هایی که از کرونا ویروس جدید در اینترنت منتشر شده برای ما غیر معمول است و مواردی مانند به یکباره به زمین افتادن بیمار مبتلا به کرونا ویروس صحت ندارد اما باعث نگرانی مردم شده است.

علایم کرونا ویروس کاملا شبیه آنفلوآنزاست


وی با بیان اینکه کروناویروس، دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملا شبیه به آنفلوآنزا است، گفت: برخی از مبتلایان که بیماری آنان تشدید می‌شود، دچار ذات الریه می‌شوند. عمدتا افرادی مانند کهنسالان و یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید کرونا ویروس جدید شده‌اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: بهتر است به‌جای ایجاد نگرانی در مردم، اجازه دهیم مردم با واقعیت‌های این ویروس آشنا شوند و از ایجاد نگرانی پرهیز کنیم چون تعدادی از اعضای خانواده‌ها و اقوام هموطنان‌مان در شهر «ووهان» چین سکونت دارند. نباید اجازه دهیم که در مورد کروناویروس جدید بزرگنمایی شود که مردم به وحشت بیفتند.

وی تصریح کرد: کروناویروس جدید وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است.

وظایف کشورها در مقابل کروناویروس جدید


گویا با بیان اینکه همه کشورها در مقابل کروناویروس جدید چهار وظیفه دارند، گفت: اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با آموزش‌های عمومی مانند شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی کمتر مبتلا شوند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی داشته باشند و بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت کنند. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آنان شود و کارشان کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان کمتر جان خود را از دست دهند.

کروناویروس وارد کشور می‌شود/ از مردم پنهان نمی‌کنیم


وی تاکیدکرد: کروناویروس جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی از مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تایید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران کننده‌ای نیست. در مورد کرونا ویروس جدید چند روز پیش اثبات شد که اگر فردی مبتلا باشد و در دوره نهفتگی بیماری قرار داشته باشد، اگر وارد کشور شود و هیچ علائمی نداشته باشد، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

وی ادامه داد: کار وزارت بهداشت این است که افرادی را که از چین وارد ایران می‌شوند، به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند؛ گروه اول کسانی هستند که هیچ علامتی ندارند و سالم هستند اما به آنان آموزش می‌دهیم و شماره‌ای در اختیارشان قرار می‌دهیم که در صورت مشاهده علائم این بیماری، با ما تماس بگیرند اما به این افراد توصیه می‌کنیم که بهتر است تا دو هفته از رفت و آمد و تماس با دیگران پرهیز کنند. گروه دوم، افرادی هستند که علائم خفیفی مانند سرماخوردگی دارند. از این افراد، نمونه‌برداری و به آنها توصیه می‌کنیم که در منازل خودشان باشند و نیروهای ما روزانه با آن‌ها تماس می‌گیرند یا حضوری به آنها مراجعه و وضعیت‌شان را بررسی می‌کنند و اگر بیمار اعلام کند که وضعیت خوبی ندارد، او را به بیمارستان منتقل می‌کنند و تحت مراقبت‌های لازم قرار می‌دهند.

گویا با بیان اینکه تا کنون شش مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه آن‌ها را در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، بررسی شده‌اند، اعلام کرد که نتایج آزمایشات همه این موارد، منفی بوده است همچنین دو مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید روز گذشته در تبریز بستری شدند و جواب آزمایش هر دو نفر بعد از ظهر دیروز آماده شد و این دو نفر مبتلا به آنفلوآنزای نوع B بودند.

کروناویروس جدید درمان دارد؟


وی تاکیدکرد: باید توجه کرد که عفونت کرونا ویروس جدید، درمان و داروی خاصی ندارد و حتی در مورد دو داروی ضد ایدز که گفته می‌شود در درمان مبتلایان موثر است، محققان به این نتیجه رسیده اند که این داروها، ارزش چندانی برای درمان این بیماری ندارد بنابراین در مورد درمان و داروی کرونا ویروس جدید باید صبر کرد. دانشمندان به دنبال پیدا کردن دارویی برای آن هستند، اما تا کنون هیچ داروی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد.

بیماران مشکوک به کروناویروس به کجا منتقل می‌شوند؟


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌های خاصی را در همه استان‌ها و چندین بیمارستان را در کشور برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به کرونا ویروس جدید در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: در عین حال رایزنی کرده‌ایم و بیمارستان‌های خصوصی را در نظر گرفته‌ایم تا اگر فردی خواست در این بیمارستان‌ها بستری شود، این امکان فراهم باشد.

گویا درباره منشاء کروناویروس نیز گفت: شیوع کرونا ویروس جدید را به چند بازار فروش آبزیان در شهر «ووهان» چین ربط می‌دهند. اگر فیلم این بازار را ببینید حیرت می‌کنید. در این بازار همه نوع حیوانی وجود دارد و موارد بهداشتی رعایت نمی‌شده است. در این بازار گوشت سگ، گربه، انواع ماهی‌ها و خفاش وجود دارد و کار سختی است که بفهمند منشا این ویروس چه بوده است؟ شناخت منشا کرونا ویروس جدید، زمان‌بر استا یک یا چند حیوان، ویروس جدید کرونا را به انسان منتقل کرده‌اند و ممکن است از طریق خوردن، تماس با گوشت حیوان و یا تنفس در فضا منتقل شده باشد. در حال حاضر ویروس کرونای جدید از انسان به انسان منتقل می‌شود و باید آداب تنفسی را رعایت کنیم. زیرا از طریق قطرات تنفسی بیمار، این ویروس به دیگران منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است ویروس کرونای جدید از طریق تماس با فرد بیمار منتقل شود و به همین خاطر بر شستشوی مداوم دست‌ها تاکید می‌کنیم، گفت: حتی اگر فرد بیمار به یک شیء دست بزند و فرد دیگری در بازه زمانی کوتاهی به آن شیء دست بزند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد بنابراین شست وشوی مداوم دست‌ها یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از انتقال کرونا ویروس جدید است. در عین حال زدن ماسک برای کادر بهداشتی و درمانی توصیه می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکیدکرد: از مردم تقاضا می‌کنم که به این نکته توجه کنند چون زدن ماسک مربوط به پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی و درمانی است که به‌طور مستقیم با مبتلایان به کرونا ویروس جدید سر و کار دارند. ماسک زدن در خیابان تاثیری در پیشگیری از انتقال ویروس ندارد بنابراین بهتر است که سعی کنیم زدن ماسک را برای همه مردم بزرگنمایی نکنیم. هیچ وقت زدن ماسک را برای مردم عادی توصیه نمی‌کنیم و ماسک زدن مربوط به کادر بهداشتی و درمانی است و ماسک‌ها و لباس‌های مخصوصی در اختیار این افراد قرار گرفته است.

گویا با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق موارد بیماری کرونا ویروس جدید، در افراد 10 تا 90 ساله بوده است و افراد کمتر از 10 سال بندرت به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: افرادی که بر اثر کرونا ویروس جدید، جان خود را از دست داده‌اند شامل افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.

چگونه از انتقال کروناویروس جدید پیشگیری کنیم؟


گویا که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صحبت می‌کرد، با بیان اینکه سفیر ایران در چین و همکاران ما در وزارت امور خارجه در زمینه کرونا ویروس جدید، زحمات بسیار زیادی کشیدند، گفت: هیچ راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید، مانند استفاده از داروی گیاهی و ضدعفونی کردن فضای منزل، وجود ندارد. راه‌های پیشگیری از کرونا ویروس جدید ساده و شامل شست وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی مانند گرفتن دستمال جلوی دهان به هنگام عطسه است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها