«اسکیمرها» در کمین کارت‌های بانکی

پس از کاهش خطر فیشینگ حساب‌های بانکی با استفاده از رمزهای دوم پویا، این بار کلاهبرداران به سراغ سایر روش‌های مجرمانه رفته‌اند، به طوری که زنگ خطر سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی توسط «اسکیمرها» به صدا درآمده است.

«اسکیمرها» در کمین کارت‌های بانکی
کد خبر: 381216
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۱۲:۴۷:۱۴

اعتمادآنلاین| بازار سارقان اینترنتی که از طریق فیشینگ اقدام به سرقت اطلاعات بانکی مشتریان و خالی کردن حساب‌هایشان می‌کردند، کساد شده است.

اما سارقان و کلاهبرداران که کوتاه نیامده و «در صورت مواجه شدن با درهای بسته، تلاش می‌کنند از پنجره وارد شوند» در حال روی آوردن به سایر روش های خلاقانه مانند «اسکیمینگ» هستند.

در سرقت با اسکیمر، دستگاه مخصوصی روی کارت‌خوان نصب می‌کند و سپس فروشنده که کارت‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده، کارت مشتری را روی آن می‌کشد، رمز نیز توسط فروشنده وارد می‌شود و به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد.

کلاهبرداران بعد از دریافت اطلاعات کارت فرد با خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی که در پشت کارت بانکی قرار دارد، نسبت به تهیه کپی از کارت اقدام کرده و از آن در تراکنش‌های بعدی استفاده می‌کنند.

برخی از سارقان نیز توسط دوربین کوچکی که بالای دستگاه خودپرداز نصب کرده‌اند، رمز مشتری را سرقت کرده و سپس اقدام به کپی کردن کارت وی با دستگاه اسکیمر می‌کنند.

دشواری نظارت بر 7.8 میلیون کارتخوان ثابت و سیار در کشور

شمار کارت‌خوان‌ها در شبکه اقتصادی کشور به شدت در حال افزایش است به طوری که در آبان‌ امسال شمار آنها به هفت میلیون و 830 هزار دستگاه رسید.

کارتخوان‌های فروشگاهی در آبان ماه سهم 76.9 درصدی از مجموع ابرازهای پذیرش فعال سیستمی را به خود اختصاص داده بودند؛ سهم بازار ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی از تمام ابزارهای فعال در شبکه پرداخت آبان نیز حدود بر 10.74 و 12.37 درصد بوده است.

همچنین تعداد 321 میلیون و 763 هزار عدد انواع کارت بانکی تا پایان آبان‌ماه در کشور صادر شده که نشان می‌دهد به ازای هر ایرانی، 3.86 عددکارت بانکی وجود دارد.

تعداد زیاد کارتخوان ها نظارت بر عملکرد آنها را دشوار می کند، هر چند به صورت دوره ای از آنها بازرسی می شود، اما امکان سوءاستفاده از آنها وجود دارد.

مشکل عمده ای که در نظارت بر کارتخوان‌ها وجود دارد مربوط به کارتخوان های سیار است که در گوشه خیابانها یا قطارهای مترو مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به عدم نظارت بر آنها و عدم آشنایی مردم با سازوکار ایمنی کارتخوان‌ها، امکان تقلب و اسکیمینگ در آنها وجود دارد.

راهکار مقابله با اسکیمینگ چیست؟

راهکار مقابله با این تخلف، استفاده از کارت‌های بانکی هوشمند است که در صورت استفاده از آنها، میزان اسکیمینگ به صفر خواهد رسید.

شبکه بانکی کشور و پرداخت از طریق پایانه های فروش برای کارت‌های مگنتی (فعلی) طراحی شده که تغییر آن برای استفاده از کارت‌های اسمارت طولانی و زمانبر است، زیرا باید زیرساخت‌ها و نرم افزارها تغییر کنند.

پیگیری نشان می‌دهد که با توجه به قرار گرفتن در دوران تحریم در انتقال فناوری های مربوط به کارت های اسمارت و هوشمند، محدودیتهایی وجود دارد.

البته تصمیمات لازم توسط بانک مرکزی برای رفع این مشکلات و ایجاد زیرساخت‌ها اخذ و به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها