سفیر جنجالی آمریکا در اوکراین بازنشسته ‌شد

براساس گزارش‌های متعدد، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین که در کانون تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ قرار داشت، بازنشسته ‌شد.

سفیر جنجالی آمریکا در اوکراین بازنشسته ‌شد
کد خبر: 381380
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۰۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| شبکه خبری سی‌ان‌ان و پایگاه خبری ان‌پی‌آر گزارش داد، ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین ظرف دو هفته گذشته بازنشسته شده بود و زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است. این سفیر سابق اخیرا به عنوان مسوول ارشد وزارت خارجه آمریکا عضو دانشگاه جورج تاون بود.

یووانوویچ نقش مهمی در تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ ایفا کرد و شاهد پرونده او شد و درباره تعاملات رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص اوکراین و همچنین برکناری‌اش از سمت سفیری سخن گفت.

او پس از آنکه تاکید کرد درخواست‌های رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ برای تحقیقات از خانواده بایدن توسط کی‌یف وارد کانال‌های رسمی شود، در مه 2019 از سمتش عزل شد.

این دیپلمات پیشین آمریکا گفت: با فشار جولیانی و همکارانش از کار برکنار شده و تاکید داشت آن‌ها عامل حملات دروغین برای نفوذ بر تصمیم‌گیری ترامپ برای برکناری او بوده‌اند.

جولیانی هرگونه خطا را رد می‌کند، اما اذعان دارد که به ترامپ گفته بود یووانوویچ مانع از تحقیق علیه بایدن‌ها می‌شود. جولیانی در مصاحبه‌ای گفت، او به ترامپ یا مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای برکناری یووانوویچ توصیه‌ای نداشته است.

با این حال، مدارکی که بعدا کمیته‌های اطلاعات، روابط خارجی و نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان آمریکا منتشر کردند، تاییدی بر اظهارات یووانوویچ بود و بیش از پیش نشان داد که او احتمالا تحت نظارت همکاران جولیانی بوده است. به عنوان مثال، ارتباطات میان لو پارناس، همکار محکوم شده جولیانی و رابرت هاید، نامزد کنگره از ایالت کنتیکت نشام می‌دهد که این سفیر تحت مراقبت بوده است.

همین شواهد موجب آغاز تحقیقات وزارت خارجه آمریکا شد. به تازگی هم انتشار یک فایل صوتی نشان داد که ترامپ و همکاران جولیانی درباره برکناری این سفیر صحبت می‌کردند. یووانوویچ چهارمین مقام در وزارت خارجه آمریکاست که پس از ارتباط با استیضاح ترامپ از سمتش کنار می‌رود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها