سی‌ان‌ان: تعداد دانشجویان ایرانی اخراج‌شده از فرودگاه‌های آمریکا افزایش یافته است

افزایش تعداد دانشجویان ایرانی که از فرودگاه‌های آمریکا به کشورشان بازگردانده می‌شوند، دانشگاه‌ها را نگران کرده است.

سی‌ان‌ان: تعداد دانشجویان ایرانی اخراج‌شده از فرودگاه‌های آمریکا افزایش یافته است
کد خبر: 381443
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۱۴:۳۹:۱۲

اعتمادآنلاین| سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم کاترین شویچِت با عنوان افزایش تعداد دانشجویان ایرانی که از فرودگاه‌های آمریکا به کشورشان بازگردانده می‌شوند، دانشگاه‌ها را نگران کرده است، نوشت: آن‌ها با داشتن روادید معتبر، ایران را ترک کردند، ولی ساعاتی پس از ورود به فرودگاه‌های آمریکا، سوار بر پرواز‌هایی که هرگز تصورش را هم نمی‌کردند و انتظارش را نداشتند، وادار به بازگشت شدند.


از ماساچوست گرفته تا میشیگان، گزارش‌ها درباره اقدام مسئولان آمریکایی در بازداشت و اخراج دانشجویان ایرانی در فرودگاه‌های آمریکا رو به افزایش گذاشته است. یک مهندس ایرانی 27 ساله که قصد داشت در دانشگاه ایالتی میشیگان در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شود، روز دوشنبه از فرودگاه دیترویت اخراج و بازگردانده شد.

یک هفته قبل، یک دانشجوی 24 ساله دانشگاه نورث ایسترن همراه چند مامور پلیس، تا یک هواپیما در بوستون هدایت شد و اعتراض گروهی از معترضان در این فرودگاه برای آزادی او راه به جایی نبرد.


این مسئله که با تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران نمودِ بیشتری پیدا کرده است، برای دانشجویان ایرانی، ناراحت کننده، برای طرفداران حقوق مهاجران، مشکل ساز و برای دانشگاه‌های آمریکایی که امید دارند این دانشجویان نخبه در کلاس‌های درس آن‌ها مشغول به تحصیل شوند، نگران کننده است. البته شمار این دانشجویان اخراجی فعلاً نسبتا پایین است.


تری هارتل، معاون شورای آموزش عالی آمریکا می‌گوید: پردیس‌های دانشگاه‌ها بیش از پیش نگران اتفاقاتی هستند که در مبادی ورودی اتفاق می‌افتد، زیرا این مسئله بسیار غیرقابل پیش بینی است و ظاهراً تصادفی است. قبلاً به محض اینکه یکی از دانشجویان بین المللی روادید خود را دریافت می‌کرد، شما نفس راحتی می‌کشیدید. ولی حالا فقط هنگامی احساس آرامش می‌کنید که آن‌ها وارد محوطه دانشگاه شوند.


اداره گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده می‌گوید مؤلفه‌های جدیدی به بازرسی‌های این کشور افزوده شده است و این اداره می‌تواند به جزئیاتی پی ببرد که در غربالگری‌های قبلی مشخص نبود.


این اداره افزود هیچ تضمینی وجود ندارد که افراد دارای روادید مجاز به ورود به ایالات متحده باشند. هر روزه، صد‌ها تن در مبادی ورودی، از ورود به آمریکا محروم می‌شوند.


اما سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های مدافع حقوق و وکلای مهاجرتی می‌گویند وضعیتی که این روز‌ها در حال شکل گیری است، فراتر از حد معمول است.


علی رهنما، مشاور حقوقی اتحادیه امور عمومی ایرانیان مقیم آمریکا می‌گوید: اکنون اتفاق دیگری در حال رخ دادن است. اخراج این تعداد از دانشجویان ایرانی عادی نیست.


وکلا می‌گویند بسیاری از دانشجویان در بوستون تبعید شده اند.


اداره گمرک آمریکا درمورد تعداد دانشجویان ایرانی که از ورود آن‌ها به کشور در ماه‌های اخیر جلوگیری شده و آن‌ها اخراج شده اند، آماری منتشر نکرده است و می‌گوید به دلیل مسئله حریم خصوصی افراد، نمی‌تواند جزئیات این موارد را منتشر کند؛ بنابراین وکلا و گروه‌های مدافع حقوق مهاجران، دهان به دهان از تعداد اخراج دانشجویان ایرانی خبردار می‌شود.


به گفته رهنما، از ماه اوت گذشته تاکنون حداقل 17 دانشجوی ایرانی از ایالات متحده اخراج شده اند. او می‌گوید با بیشتر این افراد صحبت می‌کند تا دریابد چه اتفاقی افتاده است.


رهنما می‌گوید شمار دانشجویان ایرانی اخراجی از آمریکا نسبت به سال‌های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، زیرا قبلاً سالی یک یا دو مورد اخراج دانشجویان ایرانی رخ می‌داد.


وکلای حقوقی می‌گویند: بسیاری از دانشجویان در پرونده‌های اخیر، حداقل 11 نفر از آن ها، از فرودگاه بین المللی لوگان در بوستون اخراج شده اند. کارول رُز، مدیراجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ماساچوست می‌گوید: دلایل این روند همچنان در حد رمز و راز باقی مانده است.


رز می‌گوید: ما نمی‌دانیم آیا این تصمیم دفتر اداره گمرک بوستون یا تصمیمی است که از طرف دولت ترامپ گرفته شده است، زیرا همه این کار‌ها به صورت پنهانی انجام می‌شود. افزایش این روند شاید به این دلیل باشد که دانشجویان زیادی در حال ورود به بوستن هستند، زیرا ما یکی از مراکز مهم آموزش عالی هستیم. البته ممکن است برخی از مأموران خودسر، به علت نفرت شخصی از ایرانی‌ها چنین تصمیمی گرفته باشند. ما چیزی نمی‌دانیم.


مایکل مک کارتی، سخنگوی اداره گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا، در پاسخ به این سؤال که چرا ظاهراً بیشتر موارد اخراج دانشجویان ایرانی در لوگان رخ داده است، گفت: در سال 2019، کمتر از یک درصد مسافران ایرانی که به فرودگاه بوستون وارد شده بودند، اخراج شدند. این اداره، سیاست‌ها و رویه‌های نظارتی سختگیرانه‌ای دارد تا اطمینان حاصل کند که شیوه‌های بازرسی و بررسی سوابق مسافران در چارچوب کلیه الزامات قانون اساسی و قانونی اجرا می‌شوند.


وی افزود اداره گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا متعهد است از حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی هر فردی که با آن‌ها روبرو شود، حفاظت کند. افسران ما آموزش دیده اند که قوانین آمریکا را به طور یکسان و عادلانه اجرا کنند و بر اساس دین، ​​نژاد، قومیت یا گرایش جنسی، هیچگونه تبعیضی قائل نشوند.


معترضانی که هفته گذشته سالن ورودی فرودگاه را بستند، پلاکارد‌هایی داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: از دانشجویان ایرانی حفاظت کنید و تبعیض علیه ایرانیان را متوقف کنید.


آن‌ها شنیده بودند که یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه نورث ایسترن، پس از ورود به لوگان، بازداشت شده و در آستانه اخراج بود. آن‌ها وقتی فهمیدند که یک قاضی فدرال طی حکمی، موقتاً هرگونه تلاش برای اخراج این دانشجوی ایرانی را معلق کرده است، خیلی خوشحال شدند، اما روز بعد، این پرونده در کانون توجهات ملی قرار گرفت. محمد شهاب دهقانی حسین، برخلاف دستور قاضی فدرال، اخراج شده بود.


کِری دویل، وکیل دهقانی، می‌گوید: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده یا چرا این اتفاق افتاده است. اگر اداره گمرکات آمریکا معتقد است که آن‌ها مجبور به پیروی از حکم دادگاه فدرال نیستند، این موضوعی بسیار نگران کننده است.
مقامات اداره گمرکات آمریکا گفته اند که هنگام قرار دادن این دانشجوی 24 ساله در لیست یک پرواز به دوحه، از این حکم قاضی فدرال مطلع نبودند.


وکلای دهقانی در دادگاه بحث کردند که روادید موکلشان به دلیل موشکافی‌های اضافی که در مورد ایرانی‌ها به اجرا گذاشته شده، ابطال شده است.


در این حال، یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا به سی‌ان‌ان گفت ماجرا چیز دیگری است.


این مقام گفت: دهقانی به این دلیل از ورود به آمریکا منع شده بود که مقامات اداره گمرکات آمریکا معتقدند پدر وی با یک شرکت حمل و نقل تحریم شده از سوی آمریکا ارتباط داشته و گفته می‌شود این شرکت از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سلاح و مهمات به حزب الله لبنان تحویل می‌داده است.


دویل در پاسخ به این ادعا، اظهار داشت که فکر می‌کند بسیار بعید باشد که سایر نهاد‌های آمریکایی مانند وزارت امور خارجه که بیش از یک سال پیش از صدور روادید دانشجویی برای دهقانی، درباره او تحقیق کرده بود، چنین موضوع مهمی را از قلم انداخته باشد.


دویل، مقامات اداره گمرکات آمریکا را به طرح چنین ادعایی با هدف جلوگیری از هرگونه بررسی مجدد یا انتقاد از اقداماتشان، متهم کرد.


دویل گفت: سوالی که برای من ایجاد شده این است که در اداره گمرکات چه اتفاقی افتاده است؟ آن‌ها نمی‌توانند از پاسخگویی به سؤالات مربوط به رفتار واقعی و تقصیر خود طفره بروند. باید به این مسئله پاسخ داده شود.

چرا دانشگاه‌ها نگران‌اند؟


هارتل وضعیت پیش آمده را بخشی از یک روند بزرگتر می‌داند. او می‌گوید: تعداد دانشجویان بین المللی در آمریکا، پس از یکدهه افزایش مداوم، روبه کاهش گذاشته است. ما فکر می‌کنیم دلیل این باشد که دانشجویان بین المللی دیگر نسبت به گذشته چندان تمایلی به ادامه تحصیل در آمریکا ندارند. روند اخراج دانشجویان بین المللی از آمریکا برای دانشگاه‌ها نگران کننده شده است.


طبق آخرین آمار دولتی، بیش از یک میلیون دانشجوی بین المللی در آمریکا مشغول به تحصیل هستند که بیش از 12000 تن از آن‌ها ایرانی هستند. البته این مسئله تنها ایرانی‌ها را تحت تاثیر قرار نداده است.


هارتل می‌گوید برخی از دانشجویان سایر کشور‌ها نیز در ماه‌های اخیر اخراج شده اند، مانند گروهی از دانشجویان چینی که ماه سپتامبر گذشته عازم دانشگاه ایالتی آریزونا بودند.


هارتل می‌گوید: ما از فضای به وجود آمده برای دانشجویان بین المللی نگران هستیم. ما درباره همه دانشجویان نگرانیم و برای ما مهم نیست که آن‌ها از ایران، چین یا آلمان باشند. با تغییر اوضاع، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آمریکا به دانشجویان توصیه‌های لازم را می‌کنند.


او افزود: کسی نمی‌داند بهترین راه برای گفتن این مسائل به دانشجویان چیست، جز این که بگویید هنگام رسیدن به مبادی ورودی، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. ما اصلا دوست نداریم این پیام را برای دانشجویان بین المللی ارسال کنیم. ما می‌خواهیم فضا باز باشد تا از آن‌ها استقبال کنیم.


در دانشگاه نورث ایسترن، که دو تن از دانشجویان ایرانیِ اخراج شده در شش ماه گذشته ثبت نام کرده بودند، مسئولان سعی کرده اند پیام حمایت از دانشجویان بین المللی را در داخل دانشگاه منتقل کنند. جیگیشا پاتل، از مسئولان این دانشگاه و مشاور اصلی خدمات بین المللی و مهاجرتی، می‌گوید: اخراج دانشجویان از مبادی ورودی به آمریکا، امری معمول نیست، اما هرگاه چنین اتفاق بیفتد، اضطراب و نگرانی زیادی ایجاد می‌کند و این چیزی است که ما از دانشجویان خود می‌شنویم.


او افزود: دانشجویان از این نگران اند که روند طولانی دریافت روادید تحصیلی از دولت آمریکا- با بررسی‌های ماهانه یا حتی گاهی بیش از یک سال- در کمتر از یک ساعت، به دست مسئولان گمرکات در فرودگاه، نقش بر آب می‌شود.


او می‌گوید: ما دوست نداریم اهداف تحصیلی دانشجویان به دلیل این تصمیمات شتابزده، خراب شود. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که دانشجویان ما مانند سایر افراد حق داشته باشند و بتوانند اهداف آموزش عالی خود را دنبال کنند. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم جایی که دولت اقداماتی انجام می‌دهد، وقفه ایجاد نمیشود و تعداد این موارد محدود است.


مقامات اداره گمرکات آمریکا می‌گویند تفاوت مهمی در مورد بررسی‌های پیش از صدور روادید و بازرسی‌های یک افسر گمرک در مبادی ورودی وجود دارد.


دن تانسیار، مدیر اجرایی عملیات میدانی اداره گمرکات آمریکا می‌گوید این اداره بر آن است تا اطمینان یابد افراد، دارای اسناد و مدارک صحیح باشند، و هنگام ورود به آمریکا دارای همه شرایط لازمِ امنیتی باشند.


او می‌گوید: روادید مانند اجازه در زدن به هنگام ورود به آمریکا است و این اداره در بدو ورودِ افراد، تصمیم نهایی را در مورد اینکه آیا آن‌ها همه معیار‌های پذیرش را دارند یا خیر، می‌گیرد. یکی از دانشجویان می‌گوید سؤال‌ها در مبادی ورودی مانند یک بازجویی رسمی بود.


چند نفر از دانشجویان اخراج شده و وکلای آن‌ها در هفته‌های اخیر در مصاحبه با سی ان ان، تجربیات خود را در فرودگاه‌های آمریکا شرح داده و گفته بودند که ساعت‌ها از آن‌ها بازجویی می‌شد، به طوری که احساس خستگی و سردرگمی در آن‌ها ایجاد می‌کرد.


اداره گمرکات آمریکا در پاسخ به این سؤال که چرا از ورود این دانشجویان به آمریکا جلوگیری شده است، می‌گوید: به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی، نمی‌تواند جزئیات علل اخراج این افراد را فاش کند.


ریحانه می‌گوید با وجود گذشت چند ماه از اخراجش از فرودگاه لوگان، همچنان بهت زده است. این دانشجوی 35 ساله در ماه سپتامبر به بوستون سفر کرد تا کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات الهیات در دانشکده الهیات هاروارد، آغاز کند. او می‌گوید به محض ورود به فرودگاه، مسئولان اداره گمرکات درباره ایران، نظرات سیاسی وی و حمله به یک میدان نفتی سعودی که فقط چند روز قبل اتفاق افتاده بود، او را سوال پیچ و ناراحت کردند.


ریحانه که خواست نام خانوادگی اش فاش نشود، زیرا از عواقب احتمالی اظهاراتش می‌ترسد، افزود: من چیزی در مورد آن نمی‌دانستم. من فقط چمدان هایم را بسته بودم. فضای حاکم بر دفتر اداره گمرکات آمریکا در لوگان درست مانند یک بازجویی بود. خیلی عجیب بود. من یک دانشجوی معمولی هستم. من یک شخص سیاسی یا دیپلمات نیستم.


ریحانه افزود: پس از 9 ساعت بازجویی، مسئولان آمریکایی به او گفتند روادید وی را لغو کرده اند و او را به ایران باز می‌گردانند. آن‌ها گفتند: او تا پنج سال دیگر قادر به اخذ روادیدو بازگشت به آمریکا نخواهد بود. او کار خود را ترک کرده بود. او یک فرصت مطالعاتی در اروپا را رد کرده بود. همه این کار‌ها را کرده بود تا شاید فرصتی برای تحصیل در دانشگاه هاروارد داشته باشد. او می‌گوید: این یک ضربه روحیِ واقعی بود؛ و من هنوز شوکه هستم. مثل این است که در عرض چند ساعت، همه راه‌های باز، بر روی من بسته شد.


یک دکترای دانشجوی مهندسی صنایع اواخر ماه دسامبر به آمریکا پرواز کرد. او در لوگان دوستانی داشت و پیش از شروع برنامه دکترای خود در دانشگاه ایالتی آیووا، در لوگان به دیدار دوستانش در مینیاپولیس رفته بود.


اما این دانشجوی 26 ساله می‌گوید توقف او در فرودگاه بوستون طبق برنامه ریزی پیش نرفت. او می‌گوید مأموران اداره گمرکات ساعت‌ها از او بازجویی کردند، و بار‌ها از او در مورد کارش در یک شرکت بسته بندی سؤال کرد و در نهایت به او گفتند که اجازه نخواهند داد او را وارد آمریکا شود.


برای شاه خواجه، این خبری ویران کننده بود. او چیزی معادل حقوق یکسالش را برای دریافت پذیرش از دانشگاه و برای گرفتن روادید دانشجویی، هزینه کرده بود.


او گفت: من هرگز فکر نمی‌کردم که این اتفاق برای من رخ دهد. افسر اداره گمرکات آمریکا فرم‌هایی را برای امضا به من داد و من آنقدر ناراحت بودم که واقعاً نتوانستم آن‌ها را بخوانم.


مقامات گفتند که آن‌ها این فرم‌ها را داخل چمدان او قرار داده بودند، اما او می‌گوید وقتی به ایران بازگشت، آنجا نبودند.


شاه خواجه می‌گوید تنها شاهد و مدرک مکتوب او درباره آنچه اتفاق افتاده بود، روادیدی است که دولت آمریکا زمانی به وی داده است. با این تفاوت که حالا یک تمبر قرمز روی آن خورده که در آن نوشته شده است «باطل شد-بوستون.» او می‌گوید تمام برنامه‌هایی که او برای آینده خود داشت، همان روز نقش بر آب شد.

منبع: صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها