محمود عباس: دیگر آمریکایی‌ها را باور نداریم

رئیس تشکیلات خودگردان در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو، به منظور بررسی پیامدهای «معامله قرن» تاکید کرد دیگر آمریکایی‌ها را باور ندارد.

محمود عباس: دیگر آمریکایی‌ها را باور نداریم
کد خبر: 381459
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ۱۵:۲۱:۴۸

اعتمادآنلاین| نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه به منظور بررسی طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن»، امروز شنبه (اول فوریه) آغاز شد.

این نشست به درخواست ریاست تشکیلات خودگردان و به ریاست وزیر خارجه عراق، برگزار شد و طی آن علاوه بر وزیر خارجه عراق، رئیس تشکیلات خودگردان نیز سخنرانی کرد.

محمد علی الحکیم: باید از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کنیم

«محمد علی الحکیم» در آغاز این نشست گفت: ما امروز برای یک نشست فوق‌العاده از نظر موضوع و زمان و شرایط کنونی گرد هم آمده‌این و در شرایط بسیار حساسی پس از رونمایی از معامله قرن که مبتنی بر توافق و هماهنگی با یک طرف بوده، قرار داریم. ما خواستار حمایت از حق ملت فلسطین برای تشکیل کشوری مستقل به پایتختی قدس هستیم.

او افزود: آنچه که معامله قرن خوانده می‌شود، به دنبال تحمیل سیاست «واقعیت موجود» است.

حکیم سپس از همه اعضای اتحادیه عرب خواست تا از فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشتشان حمایت کنند.

سخنرانی «محمود عباس» در محکومیت معامله قرن

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این نشست درباره درخواستش برای تشکیل نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب گفت: ما خواستار برگزاری این نشست شدیم تا شما از موضع ما درقبال این طرح آمریکایی اطلاع یابید.

او افزود: بنیامین نتانیاهو هیچ اعتقادی به صلح ندارد. در دوره وی، شاهد هیچ پیشرفتی در روند صلح نبودیم. دیدارهای چهارگانه ما با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ نتیجه‌ای نداشت. ما می‌خواهیم کشور خود را برپا کنیم و ملت ما در امنیت و استقلال زندگی کنند. ترامپ پیشتر به من گفته بود که معتقد است ما می‌توانیم کشوری بدون سلاح زندگی کنیم.

عباس تصریح کرد: پس از دیدارهای ما با ترامپ، ناگهان کمک‌ها قطع شد و قدس پایتخت اسرائیل اعلام شد. ترامپ سند معامله قرن را برای من فرستاد تا مطالعه کنم ومن رد کردم و از تماسهای او نیز پرهیز کردم. من دریافت این طرح و تماس‌های ترامپ را رد کردم زیرا می‌دانستم او [مدعی خواهد شد] که در این رونمایی با ما نیز رایزنی کرده است. لذا می‌گویم که میان ما و دولت ترامپ هیچ تماسی برقرار نشده است زیرا ما دیگر آنها را باور نداریم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: می‌دانستم که ترامپ پیشنهاد پایتختی «ابودیس» را برای فلسطین طرح خواهد کرد. این طرح آمریکا، 30 درصد باقی‌مانده از کرانه باختری را نیز واگذار می‌کند. این طرح به اسرائیل اجازه خواهد داد که بر سراسر غرب نهر اردن از نظر امنیتی، تسلط یابد. در این طرح، منطقه «مثلث عربی» برای رهایی یافتن اسرائیل از ساکنان عرب این منطقه، به ما داده می‌شود.

عباس تصریح کرد: ما مطلقا این راه حل را نخواهیم پذیرفت و من هرگز در کارنامه خود این امر را که قدس را فروخته‌ام، درج نخواهم کرد. معامله قرن به اسرائیل صلاحیت حاکمیت فوری را می‌دهید در حالی که این امر تنها پس از گذشت چهار سال به داده شد. آنها برای ما شرط گذاشتند که موجودیت دولت یهود را به رسمیت بشناسیم تا از این راه حسن نیت خود را ثابت کنیم.

او با اشاره به اینکه ترامپ و نتانیاهو خواستار دولتی بدون حاکمیت برای فلسطین هستند، افزود: آنها به رسمیت شناختن موجودیت دولت یهود، پایتختی قدس برای اسرائیل و خلع سلاح غزه و لغو حق بازگشت را از ما می‌خواهند. جهان این ظلم را نخواهد پذیرفت و در کنار ما خواهد ماند. ما می‌خواهیم راهکاری بیابیم. ما نیهیلیسم نیستیم. ما در هر مذاکره‌ای با اسرائیل دیگر تنها آمریکا را نخواهیم پذیرفت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: ما دیگر نخواهیم پذیرفت که آمریکا تنها میانجیگر در مذاکرات با اسرائیل باشد. ما برای پیگیری قضیه فلسطین راهی شورای امنیت خواهیم شد. ما از عرب‌ها می‌خواهیم که با ما باشند. ضمن اینکه چندین تماس در این‌باره نیز دریافت کرده‌ام. من به دو طرف اسرائیلی و آمریکایی پیام داده‌ام و به آنها ابلاغ کردم که دیگر هیچ ارتباطی حتی امنیتی با آنها وجود نخواهد داشت. به اسرائیل اعلام کردیم که باید مسئولیت خود را به عنوان یک حکومت اشغالگر بپذیرد.

او تاکید کرد: معامله قرن کاملا مردود است و ما همچنان به صلح ایمان داریم تا یک سازوکار بین‌المللی برای آن طراحی شود. هیچ بخشی از معامل قرن، جایی سر میز مذاکرات ندارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها