روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان:

امام خمینی (ره) پدر اسلام‌خواهی و جمهوری‌خواهی در تاریخ ایران بود/ همیشه باید مردم‌خواه بوده و به نظرات مردم احترام بگذاریم/ باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان‌پذیر است و شرع از عرف فاصله ندارد/ امام می‌دانست عدالت و اصلاح جامعه بدون حضور مردم

رئیس‌جمهوری در مراسم تجدید میثاق اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام راحل و شهیدان تاکید کرد: امام خمینی (ره) نه تنها پدر اسلام خواهی بلکه پدر جمهوری خواهی در تاریخ ایران بود و جمهوریتی که با دیانت و اسلامیت پیوند نخورد، باقی نمی ماند و به استبداد تبدیل می شود.

امام خمینی (ره) پدر اسلام‌خواهی و جمهوری‌خواهی در تاریخ ایران بود/ همیشه باید مردم‌خواه بوده و به نظرات مردم احترام بگذاریم/ باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان‌پذیر است و شرع از عرف فاصله ندارد/ امام می‌دانست عدالت و اصلاح جامعه بدون حضور مردم
کد خبر: 381527
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، صبح امروز (یکشنبه) در حرم امام خمینی (ره)، با بیان اینکه "امام می دانست عدالت و اصلاح جامعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست"، گفت: انتخاب کردن حق مردم است و هر کس مردم را از این انتخاب بازدارد و نگذارد در میان سلایق مختلف برگزیند و مردم را دلسرد کند ، حتما از مشی و راه امام فاصله دارد.

متن کامل سخنان رئیس‌جمهوری به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

بسیار خوشحالیم که خداوند به ما توفیق داد که در این ایام مبارک و در آغازین روزهای دهه فجر انقلاب اسلامی به تربت پاک امام راحل مشرف بشویم و بار دیگر با آن امام بزرگوار عهد و پیمان ببندیم.

ایام دهه فجر سال 57 به عنوان روزهای تاریخ ساز برای کشور عزیزمان و برای همه مسلمانان بود. امام در طول این 10 روز، گذار بسیار مهمی را از استبداد و استعمار به مردم سالاری و استقلال انجام داد.

نهضتی که به همراهش تغییر هست، وقتی آرام می نشیند که به نظام منتهی شود. حرکت و انقلابی که پایانش استقرار یک نظام نباشد به آشوب بیشتر شباهت دارد و امام عزیز و بزرگوار ما توانست 2 یادگار بزرگ را برای تاریخ و کشور ما به ارمغان بیاورد و آن "جمهوریت" و "اسلامیت" بود.

امام به خوبی احساس کرده بود که با وجود سلطنت، مردم سالاری امکان پذیر نیست. امام تجربه مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری و تلاش و تشکیل عدالت خانه و تاسیس مجلس شورای ملی قدم به قدم از حضور مردم کاسته شد و با وجود سلطنت، نظام مشروطه ای باقی نماند.

انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرا و رای مردم بود کم کم به جایی رسید که در میان جمعی درباری، افراد منتخب می شدند و آنگاه تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می گرفت. از قبل همه می دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه حوزه های انتخابیه روشن و مشخص بود و لذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری ، دموکراسی و مردم سالاری امکان پذیر نیست.

بسیاری از افراد بودند که به امام پیشنهاد می کردند نظام مشروطه ای بماند با سلطانی ضعیف یا نظام مشروطه ای بماند بدون سلطان یا نظامی تاسیس شود بر مبنای خلافت اسلامی، اما امام هیچ یک از آنها را نپذیرفت و در میان همه مشورت ها ، "جمهوری اسلامی" را برگزید.

امام نه تنها پدر اسلام خواهی در تاریخ سرزمین ما بود بلکه پدر جمهوری خواهی نیز در تاریخ ایران بود. جمهوریتی که با دیانت و با اسلامیت پیوند نخورد، آن جمهوری هم باقی نمی ماند و تبدیل به استبداد می شود. به همین دلیل بود که امام بر این نکته اصرار داشت که "جمهوری اسلامی" نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، آنچه هدف امام بود آنکه حکومت در چارچوب اسلام به دست مردم باشد و امام می دانست که عدالت و اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امکان پذیر نیست.

اینکه امام فرمود میزان رای ملت است این را به عنوان یک شعار نگفت. امام می دانست که اگر در هر صحنه ای مردم حضور داشته باشند پیروزی نهایی همانجاست و اگر مردم غایب باشند بی تردید ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت اگر هم بیابیم ماندگار نخواهد ماند. به همین دلیل تاکید امام بر این بود که مردم ولی نعمت ما هستند. تاکید امام بر این بود که در همه انتخابات ها مردم ما شرکت کنند. تاکید امام بر این بود که انتخاب کردن حق مردم است و هر آنکس که مردم را از انتخاب کردن بازدارد و نگذارد در میان سلایق مختلف آنکه می خواهند برگزینند و هرآن کسی که مردم را برای حضور پای صندوق آرا دلسرد کند، حتما از مشی و راه امام فاصله دارد.

امام به ما یاد داد که در کنار مردم می توانیم مردم سالاری اسلامی را پابرجا سازیم. امام به ما آموخت که با تکیه بر مردم می توان با ابرقدرت ها مبارزه و ایستادگی کرد. اما مردم سالاری امام و اسلامیت مورد نظر امام فقط به یک صحنه و انتخابات و یک سال و یک روز ختم نمی شود ما همیشه باید مردم خواه باشیم، همیشه باید به نظرات مردم احترام بگذاریم در سیاست داخلی و خارجی مان و در سیاست های اقتصادی، فرهنگی خود، نظرات و اعتقادات و تفکرات و سلایق مردم نباید از یاد برود. این را باید بدانیم اقامه دین و عدل به دست مردم امکان پذیر است. این را باید بدانیم که شرع از عرف فاصله ندارد و ما کاری باید بکنیم که فرهنگ اجتماعی ما در چارچوب مقررات اسلام همان عرف متشرعه ما باشد.

اگر راه امام را ادامه دهیم امروز هم که در سخت ترین شرایط تاریخ اقتصادی و سیاسی هستیم ، از این مسیر به خوبی عبور خواهیم کرد. اگر امروز بعد از 2 سال در برابر تحریم های بی سابقه ، ملت ما به خوبی ایستادگی و مقاومت کرده به آن دلیل است که مردم باور کرده اند ظلم و تجاوز از ناحیه ستمگران است باور کرده اند که نظام اسلامی ما در مسیر صحیح و درست قرار دارد، باور کرده اند که سیاست ما نباید سیاست ذلت و تسلیم باشد گرچه ما سیاست تنش و تقابل را هم قبول نداریم مردم ما می دانند که امروز راهی جز استقامت و ایستادگی در برابر متجاوزین وجود ندارد. متجاوزینی که نه تنها بر ملت ما ظلم کردند و می کنند بلکه بر همه مسلمان های جهان و به ویژه بر ملت مظلوم فلسطین و در این روزها می بینیم ننگ بزرگی را که در تاریخ به عنوان "معامله قرن" ثبت کرده اند تا چه حد ننگین و تنفرانگیز برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است. در برابر متجاوز راهی جز استقامت و ایستادگی و وحدت پیش روی ما نیست.

امید و وحدت و نشاط را از مردم نگیریم. بی تردید پیروز نهایی در این صحنه خواهیم بود. امام هیچگاه و در هیچ مقطعی نسبت به آینده روشن انقلاب ناامید نشد آن روزهایی که در سوم و چهارم فروردین سال 42 همه درهای خانه ها بسته شده بود، درب خانه امام در آن شبها به روی طلاب و فضلا و مردم باز مانده بود. آن روزی که امام را مظلومانه به ترکیه و بعد به عراق تبعید کردند هرگز امام امیدش به پیروزی و آینده قطع نشد و آن روزهای پرماجرا، در روزهای قبل انقلاب و بعد انقلاب، امام همواره امیدوار بود و گویی این ندا را می شنید "قلنا لا تخف انک انت الاعلی" (موسی از فرعونیان نترس که تو پیروز صحنه نبرد در برابر فرعونیان هستی). همین امید امام بود که در جنگ تحمیلی و در همه فراز و نشیب های انقلاب ما را به پیروزی رساند.

امروز هم به وحدت و اتحاد و امید برای موفقیت نیاز داریم و ما تردیدی نداریم تا روزی که جمهوریت و اسلامیت هست، ملت ما در برابر همه توطئه ها پیروز خواهد شد.

دولت جمهوری اسلامی ایران باز هم در کنار مرقد امام بزرگوار تعهد می کند که همه توان خود را برای اجرای فرامین و راه امام ، با هدایت های مقام معظم رهبری ادامه دهد. مردم ما به خوبی در این روزها نشان داده اند که انقلاب و امام زنده است. آن روزی که برای یک شاگرد مکتب امام یعنی شهید سردار سلیمانی همه به خیابان ها آمدند و به استقبال جنازه او آمدند و بدن او را بدرقه کردند، نشان دادند که راه امام زنده است ، مسیر امام پررهرو است، آن اسلامیت در میان مردم حضور دارد و آن جمهوریت حضور دارد و وقتی مردم کسی را به عنوان نشانه امنیت و عزت کشور بدانند همه در کنار او هستند و او را به عنوان سمبل ملی می دانند، امام مکتبش و راهش امروز هم برای ما راهگشاست.

من در این ایام مبارک به همه مردم ایران ، به خاندان بزرگ امام عزیز و بزرگوارمان و به یادگار برومندش آیت الله سیدحسن خمینی تبریک و تهنیت عرض می کنم و از خداوند می خواهم که همواره ما را رهرو راه او قرار دهد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها