فرید گلکار، رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها خبر داد:

آغاز عملیات باروری ابرها تا دو هفته دیگر

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از آغاز عملیات باروری ابرها تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: بر اساس قرارداد امضا شده با نیروی هوافضای سپاه، یک فروند هواپیما با تجهیزات کامل آماده آغاز عملیات باروری ابرهاست.

آغاز عملیات باروری ابرها تا دو هفته دیگر
کد خبر: 381589
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۰:۳۲:۲۳

اعتمادآنلاین| فرید گلکار، رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، با بیان این‌که نخستین پروژه باروری ابرها در سال 1395 انجام شد، اظهار کرد: شرایط به گونه‌ای بود که در اواسط پاییز پروژه کلید می‌خورد و هر زمان که شرایط برای آغاز عملیات مناسب بود، این فرآیند صورت می‌گرفت و نهایتا تا اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه داشت.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در آن سال با یک هواپیما و یک شرکت دیگر این کار را انجام می‌دادیم، اکنون دچار وقفه شدیم اما طی قراردادی که با نیروی هوافضای سپاه منعقد کرده‌ایم یک هواپیما و تعدادی پهباد آماده انجام این عملیات شدند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان این‌که مدتی در اجرای این عملیات وقفه ایجاد شد، اظهار کرد: در نهایت تا دو هفته دیگر هواپیما آماده خواهد بود؛ البته پهبادها را کمی زودتر آماده خواهیم کرد اما این‌که چه زمانی عملیات اجرایی شود، بستگی به شرایط جوی کشور دارد.

ابرهای کدام استان بارور می‌شود؟

گلکار ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته عمدتا این عملیات روی کوهستان‌های زاگرس بخشی کوچکی از البرز و ایران مرکزی یعنی اصفهان، فارس، یزد و بخشی از کرمان انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که تاثیر یکبار عملیات در میزان افزایش بارش‌ها 10 تا 15 درصد است اما با توجه به این‌که میزان هزینه این عملیات نسبت به سودآوری آن بسیار کم است، گفت: لازم است تا یک حساب جداگانه برای طرح‌های بارورسازی ابرها ایجاد شود؛ چراکه شرایط جوی هوا منتظر تخصیص منابع نمی‌ماند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با اشاره به علت توقف پروژه‌های بارورسازی ابرها اظهار کرد: به دلیل مسائل داخلی و سازمانی، اجرای این عملیات با وقفه مواجه شد، اما اکنون شرایط نرمال شده است و می‌توانیم این پروژه‌ها را پیش ببریم.

گلکار همچنین درباره میزان سرمایه برای اجرای این طرح‌ها، اضافه کرد: امسال هفت میلیارد تومان پروژه برای این مساله در نظر گرفته شد که البته بسیار دیر تخصیص یافت که اگر امسال نیز هفت میلیارد دیگر تخصیص یابد، می‌توانیم نیازهای این پروژه را برطرف کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها