کد خبر: 381607
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۱:۰۸:۰۰
| |

محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه قم:

عناصر مهم کشور کنار هم بنشینند و با هم‌فکری تلاش کنند اختلافات در راستای منافع ملی حل و فصل شود

یک استاد حوزه علمیه قم معتقد است که در شرایطی که اختلافات جریان‌های سیاسی حاکم می‌باشد لازم است همه جریانات فکری و سیاسی به رسمیت شناخته شوند تا فضا برای هم‌افزایی ملی فراهم شود.

عناصر مهم کشور کنار هم بنشینند و با هم‌فکری تلاش کنند اختلافات در راستای منافع ملی حل و فصل شود
کد خبر: 381607
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۱:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| اختلافات جریان‌های سیاسی عمدتا با نزدیک شدن به انتخابات بالا می‌گیرد و عرصه بیشتری برای ظهور و بروز آن در فضای سیاسی کشور مهیا می‌شود. با این حال شرایط خاص کشور ایجاب می‌کند که نیرو‌های ملی برای تامین منافع مردم و عبور از بحران‌ها تمام توان خود را برای هم‌افزایی به کار گیرند.

محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم در مورد ایجاد شرایطی برای هم‌افزایی ملی در شرایط خاص کشور توضیح داد: «به نظر می‌رسد که ابتدا کارگزاران نظام و متولیان امور باید در چارچوب‌های فکری‌شان تجدیدنظر کنند. همه مسئولان، سران 3 قوه، شورای نگهبان و به طور کلی همه نهاد‌ها باید از سخت‌گیری‌ها کم کنند و آزادی‌های بیشتری برای مردم قائل باشند. همچنین باید در زمینه دیپلماسی نگاه بازتری داشت و همکاری با کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را در دستور کار قرار داد. نباید تنها به یک قرائت از دین، اسلام، حکومت، جمهوریت و ... اکتفا کرد و تنها یک قرائت از این موارد ذکر شده را حاکم کنیم. چرا که فقدان همه این موارد باعث می‌شود که درگیری‌ها و تنش‌های فکری و سیاسی میان نیرو‌های مختلف پیش بیاید.»

او ادامه داد: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به لحاظ فکری، سیاسی، گروه‌ها و احزاب و همچنین به لحاظ فرهنگی تنوع‌های بسیاری وجود دارد. اگر بخواهیم تنها قرائت یک گروه را به رسمیت شناخته و دیدگاه‌ها و نظرات خود را بر گروه‌های دیگر تحمیل کنیم صدای گروه‌های دیگر در می‌آید و اعتراض می‌کنند.»

غرویان همچنین افزود: «باید متفکران و سیاست‌مداران ما و کارگزاران نظام به فلسفه احترام به رای اکثریت مردم که پشتوانه اصلی هر نظام و حکومتی است باور داشته و آن را به رسمیت شناخته و اجرایی کنند به طوری که افکار عمومی در این زمینه اقناع شود.»

این استاد حوزه و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چه شخصیت‌هایی می‌توانند اختلافات بین نیرو‌های سیاسی جناح‌های مختلف را با توجه به شرایط ویژه کشور حل و فصل کنند یا حداقل باعث شوند تا حل مشکلات کنونی پرونده اختلافات مسکوت گذاشته شود نیز پاسخ داد: «برخی شخصیت‌های والای سیاسی که تاثیرگذار هستند یا شخصیت‌های سطح بالای مذهبی که در میان مردم نفوذ دارند و مردم به حرف‌ها و توصیه‌های آن‌ها گوش فرا می‌دهند همچنین مراجع دینی که به خصوص برای قشر مذهبی ارج و قرب فراوان داشته و مردم از آنان پیروی می‌کنند و می‌توانند شیخوخیت کنند باید با یکدیگر در این مورد به بحث و بررسی بنشینند تا راهکار‌هایی برای حل مشکلات پیدا کنند. نامه‌هایی بنویسند و توصیه‌هایی کنند تا همه مردم و گروه‌ها و جریانات کنار هم باشند. از دانشگاهیان و استاتید تا رجال سیاسی و رجال مذهبی باید ابتدا کنار هم بنشینند و با هم‌فکری تلاش کنند این اختلافات در راستای منافع ملی حل و فصل شود. قطعا مردم هم از آنان حمایت خواهند کرد و تحولی ایجاد می‌شود.»

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها