ماهواره سیاره‌یاب اروپا آغاز به کار کرد

ماهواره سیاره‌یاب سازمان فضایی اروپا، رصد آسمان را آغاز کرد. این ماهواره در دسامبر 2019 به فضا فرستاده شد و پس از انجام آزمایش‌ها اکنون فعالیت خود را آغاز کرده است.

ماهواره سیاره‌یاب اروپا آغاز به کار کرد
کد خبر: 381630
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جدیدترین ابزار سیاره‌یاب سازمان فضایی اروپا به نام ماهواره CHEOPS برای نخستین بار رصد جهان را آغاز کرد.

سازمان فضایی اروپا این ماهواره را در دسامبر 2019 میلادی به فضا فرستاد. از آن زمان تاکنون، ماهواره مذکور مشغول مدار زدن دور زمین در ارتفاع 700 کیلومتری سیاره خاکی است. در این میان محققان تست‌های مختلفی را انجام دادند تا از سلامت تجهیزات این ماهواره اطمینان حاصل کنند.

ویلی بنز، استاد فیزیک اخترشناسی دانشگاه برن و محقق ارشد این ماموریت می گوید: مدت کوتاهی پس از پرتاب CHEOPS به فضا در 18 دسامبر 2019 میلادی ما برقراری ارتباط با ماهواره را آزمایش کردیم. پس از آن در هشت ژانویه 2020 دستوردهی به ابزار آغاز شد. ما رایانه‌ها را ارتقا دادیم، آزمایش‌هایی انجام شد و در نهایت تمام تجهیزات این ابزار روشن شدند.

هر چند آزمایش‌ها به خوبی انجام شدند و هیچ مشکلی گزارش نشد، اما هنوز چالش‌های بزرگی پیش روی بنز و همکارانش بود؛ باز کردن پوشش این تلسکوپ فضایی اهمیت زیادی دارد. این بخش از ماهواره طی فرایند پرتاب از آن محافظت می کند.

این پوشش در 29 ژانویه برای نخستین بار باز شد. اکنون CHEOPS ماموریت خود را برای رصد سیاره‌های خارج از منظومه شمسی و به خصوص جستجو برای سیارات دارای حیات آغاز کرده است. بنز می‌گوید: طی دو ماه آینده ستاره‌های زیاد با یا بدون سیاره توسط تلسکوپ رصد می‌شوند تا صحت اندازه‌گیری CHEOPS در شرایط مختلف بررسی شود.

این ابزار تاکنون صدها تصویر ثبت کرده و هرچند همه آنها تاریک هستند (چون پوشش ابزار باز نشده بود) اما اکنون محققان می‌توانند ابزار را تنظیم کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها