خارجی‌های موسیقی فجر 35 معرفی شدند

هشت گروه موسیقی از کشورهای تونس، اتریش (دو گروه)، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آذربایجان و ترکمنستان در این دوره جشنواره موسیقی فجر حضور دارند.

خارجی‌های موسیقی فجر 35 معرفی شدند
کد خبر: 381662
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۴:۰۴:۰۵

اعتمادآنلاین| هشت گروه موسیقی از کشورهای تونس، اتریش(دو گروه)، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آذربایجان و ترکمنستان در این دوره جشنواره موسیقی فجر حضور دارند. این در حالی است که در اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در نخستین روز جشنواره در تالار وحدت نوازنده روسی ارکستر را همراهی می کند.

ظافر یوسف نوازنده عود، خواننده و آهنگساز تونسی، «دوئت آکاردئون و ساکسیفون «پیرانی/ پاریزین» از فرانسه، فلوریان نواک با رسیتال پیانو از کشور بلژیک، لوکا آکینو با تریو جز از ایتالیا، «جَز بنفش» از اتریش، «دوئت زهی آونر» از اتریش، ضابط نبی زاده از آذربایجان و پلوان حمیداف از ترکمنستان در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنند. ضمن اینکه گراف مورژا، نوازنده ویولن از روسیه سولیست ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر است.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام‌گرفته تریو جز ایتالیا(لوکا آکینو) شنبه 26 بهمن ساعت 21:30 در تالار وحدت، رسیتال پیانو فلوریان نواک و دوئت آکاردئون ساکسیفون «پیرانی/ پاریزین» از فرانسه روز سه شنبه 29 بهمن ساعت 18:30 و 21:30 در تالار وحدت، پلوان حمیداف از ترکمنستان روز شنبه 26 بهمن ساعت 18:30 در تالار رودکی، دوئت زهی «آونر» از اتریش روز شنبه 26 بهمن ساعت 21:30 در فرهنگسرای نیاوران، ضابط نبی زاده از آذربایجان و جز بنفش اتریش یکشنبه 27 بهمن ماه ساعت های 18:30 و 21:30 در فرهنگسرای نیاوران و ظافر یوسف از تونس چهارشنبه 30 بهمن ساعت 21:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران اجرا می کنند.

ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه ها و هنرمندان شرکت کننده در بخش بین الملل جشنواره را چنین معرفی کرده است:

ظافر یوسف و حضور یک نوازنده طراز اول جهانی در فجر 35

ظافر یوسف، استاد نوازنده ساز عود، خواننده و آهنگساز تونسی، متولد 19 نوامبر 1967 است. این هنرمند در سن 6 سالگی پژواک و طنین صدای خود را کشف کرد و چند سال بعد به عنوان خواننده به گروه موسیقی محلی آواز پیوست و سپس شروع به نواختن عود در مرکز جوانان شهر زادگاهش طبلبه کرد و برای ارکستر انتخاب شد.

این هنرمند در تونس، به هنرستان موسیقی پیوست و پس از مدتی برای تحصیل در رشته موسیقی شناسی به اتریش نقل مکان کرد اما دریافت که دیگر علاقه ای به آموزش آکادمیک ندارد. وی سرانجام با گرهارد ریتر نوازنده اتریشی پرکاشن آشنا شد و اولین گروه موسیقی خود را با نام «Zeryab » تاسیس کرد. در سال 1996، تجربیات متعدد وی در وین به انتشار نخستین آلبومش با نام «مسافر» انجامید.

موسیقی یوسف با انتشار آلبوم «مالک» در سال 1998 به بلوغ رسید که تلفیقی از سازهای ملودیک جاز اروپایی و فرمی خاص از ریتمهای مدیترانه ای بود. ظفر یوسف در سال 2001 آلبوم «صوفی التریک» را ضبط کرد، که اولین محک وی در زمینه موسیقی الکترونیکی بود. او در سال 2003 آلبوم «پیشگویی دیجیتال» را ضبط کرد و همانطور که موسیقی او قدرت بیشتری به دست آورد، در سال 2003 دو بار نامزد جوایز جهانی موسیقی بی بی سی شد. «سایه های الهی» آلبوم بعدی او در سال 2005 بود که نامزدی سوم جایزه موسیقی بی بی سی را در سال 2006 به همراه داشت.

استعداد ظفر یوسف به دنیای موسیقی فیلم هم بسط یافت وی در موسیقی متن فیلم «طلای سیاه» که توسط جیمز هورنر افسانه ای در سال 2011 ساخته شده است، نوازندگی خارق العاده ای داشت. «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» و همچنین همکاری با آلبرتو اگلسیاس در موسیقی فیلم «خدایان و پادشاهان» در سال 2014 دیگر حضورهای او در سینما را رقم می زند.

این هنرمند در سال 2013 آلبوم تحسین شده «مرثیه پرندگان» را منتشر کرد که با 100 کنسرت و فروش بیش از 50 هزار نسخه و اجرای چندین ارکستر از جمله ارکستر سمفونیک لندن همراه شد. آلبوم «دیوان زیبا و عجیب» نیز با همکاری بهترین موسیقی دانان صحنه جاز نیویورک در سال 2016 منتشر شد.

ظافر یوسف به عنوان مبتکرترین نوازنده عود و رهبر جنبشی از موسیقی معاصر یاد می شود که موسیقی شرقی و غربی را تلفیق می کند.

دعوت به شنیدن دوئت آکاردئون و ساکسیفون فرانسوی‌ها

وینسنت پیرانی در آکاردئون و امیل پاریزین در ساکسوفون سوپرانو، یک دوئت بی نظیر و غیر عادی را تشکیل داده اند. این دو هرمند اشتیاق یکسانی برای عبور از موانع متحیر کننده موسیقی دارند. آنها به یک سبک موسیقی علاقه مند هستند، هر دو عاشق بداهه نوازی هستند و از قید و بند هرگونه محدودیت فنی رها هستند.

این مجموعه از دوئت‌های هوشمندانه سرشار از نگاهی ظریف به سبک موسیقی جاز فرانسه، به ویژه آثار سیدنی بشی، استاد بزرگ ساکسفون سوپرانو اهل نیو اورلئان است که در دهه 1950 میلادی به یک ستاره در فرانسه بدل شده بود. ساکسیفونیست امیلی پاریزین یکی از مهمترین شخصیت های معاصر موسیقی جاز در فرانسه است. یک پیشگام در موسیقی جاز که نگاه استوارش کاملاً به آینده است.

وینسنت پیرانی مردی است که زبان آکاردئون را کاملاً احیاء کرده (و همچنان به این کار ادامه می دهد) و به یک هنرمند بزرگ تبدیل شده است که نمایش بی نظیر، نگاه جهانی اش به موسیقی و احساس ترکیب های سازی، وی را قادر می سازد که لمس جادویی ارزشمند و کمیابی را در همه آثار از خود بر جای گذارد.

فلورین نواک؛ هنرمندی که جوایز جهانی معتبری دارد

فلورین نواک در سال 1990 در بروکسل بدنیا آمد. وی نوازندگی پیانو را از سن 4 سالگی شروع کرد و در 12 سالگی وارد موسسه موسیقی ملکه الیزابت شد.

او تحصیلات خود را درمدرسه موسیقی Musikhochschule در کلن دنبال کرد. پس از انتخاب به عنوان «هنرمند نوظهور سال 2015 » از سوی جوایز موسیقی اِکو کلاسیک آلمان، فلورین نواک جایزه دیاپازون طلایی فرانسه، جایزه بین المللی موسیقی کلاسیک ICMA و جایزه موسیفی اکتاو بلژیک را نیز دریافت کرد، جوایز معتبری که مهر تائیدی بر استعداد این نوازنده استثنایی است.

نواک به طور مرتب در جشنواره ها و سالن های ایالات متحده، چین، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، مکزیک و بلژیک اجرا می کند و در سالن فیلارمونی کلن، کاخ کوچک هنرهای زیبا در بروکسل بلژیک، مرکز هنر شرقی در شانگهای، سالن کنسرت پکن، سالن کاخ الیزه در پاریس، سالن کنسرت شهر دتمولد آلمان و سالن کنسرت ژینگهای در گوانگژو چین به اجرای رسیتال پیانو پرداخته است. این هنرمند هم اکنون در مدرسه موسیقی کلن Köln Musikhochschule تدریس می کند.

شنیدن تریوی جَز یک ایتالیایی در تالار وحدت

لوکا آکوینو، یکی از بااستعدادترین نوازندگان ترومپت ایتالیایی است که به دلیل ابتکارات و صدای منحصر به فرد ترومپت اش معروف است.

او که در شهر بنونتو در جنوب ایتالیا متولد شده است، از 19 سالگی و عمدتا به صورت خودآموز شروع به نواختن ترومپت کرد. در سال 2007 کمپانی یونورسال موزیک اولین آلبوم او را با نام «بالاتر از ابرها» به عنوان سرپرست گروه منتشر کرد و یک سال بعد آلبوم «لوناریو» منتشر شد.

لوکا آکوینو سال 2009 در حمام ترکی و باستانی اسکوپیه (مقدونیه) آلبوم «عشق» و سپس آلبوم TSC را در کلیسایی در هلند ضبط کرد. در سال 2010، او «سولوی ایکاروس»، پروژه ای برای ترومپت انفرادی و الکترونیک را در کلیسایی در زادگاهش بنونتو ساخت. این هنرمند ایتالایی پس از بنیان گذاری جشنواره موسیقی «ریوربری» در ایتالیا، در سال 2012، به کوارتت سازهای کوبه ای «مانو کچه» پیوست و دو آلبوم با آنها ضبط کرد.

او همچنین به دلیل پژوهش های موسیقایی در زمینه صدای طبیعی، استفاده از الکترونیک و اشتیاق و علاقه به تجربه موسیقی در مکان‌های غیرمعمول شناخته شده است، از این رو او را با عنوان «کاوشگر صوتی نوآور» نیز توصیف می کنند.

آخرین پروژه خارق العاده وی در سال 2015 ضبط آلبومی در محوطه باستان شناسی پترا در اردن با همکاری ارکستر ملی اردن بود.

کنسرت یک هنرمند مردمی از ترکمنستان در رودکی

پلوان حمیداف در سال 1974 به دنیا آمد و در سن پنج سالگی به دوتار و آواز علاقه مند شد. پدرش به همراه اساتید معروف ترکمنستان چون آنا آنامورادوف و جاپار بایرامگولیف او را آموزش دادند. وی در طول دوران فعالیت هنری موفقیت در چندین مسابقات محلی، ایالتی و بین المللی، جشنواره ها و نمایشگاه ها شرکت کرده است.

حمید اف در سال 2007 به عنوان هنرمند ارجمند ترکمنستان و در سال 2009 به عنوان هنرمند مردمی ترکمنستان انتخاب شد و از سال 2007 به عنوان سردبیر یک مرکز فرهنگی فعالیت می کند.

مجموعه‌ای از ریتم‌های قدرتمند در کنسرت جز بنفش اتریش

کوارتت جز بنفش یک گروه موسیقی جز نوین در شهر وین اتریش است. این گروه از چهار نوازنده جوان تشکیل شده است که علاقه خود را نوای بداهه و خلاق مدرن به اشتراک می گذارند. آنها سعی می کنند از مرزبندی میان ژانرهای موسیقی عبور کنند و تلفیقی ار پراگرسیو راک و جز چیمبر را با مجموعه ای از ریتم های قدرتمند ارائه می دهند. ترکیب غیرمعمول سازها، آهنگ های پیچیده همراه با شور و اشتیاق این گروه، موسیقی جوان، تازه و زنده ای را تضمین می کند.

لئونارد اسکروپا نوازنده ساکسیفون، کلارینت، سینث سایزر، سمپل، آندی تاش نوازنده گیتار، دنیل موسر نوازنده باس کلارینت، کنستانتین کراوتلر نوازنده دارمز، اعضای کوارتت جز بنفش را تشکیل می دهند.

دوئت زهی آونر اتریش را بیشتر بشناسید!

دنیل آونر از یک مادر پیانیست و پدر ویولونیست در وین به دنیا آمد و در یک مدرسه موسیقی عادی کار خود را شروع کرد، سپس در دانشگاه موسیقی وین وارد تحصیلات مقدماتی شد، تا مقطع لیسانس در آنجا ماند و برای تحصیل کارشناسی ارشد به سالزبورگ رفت.

استاد اصلی وی در شهر وین ویولونیست کریستین آلتنبرگر بود که بیشتر آنچه امروز از ویولن می داند را از او فراگرفت. آونر پس از اموزش نزد آلتنبرگر برای حدود 6 سال تحصیلات خود را در موتسارتیوم دانشگاه سالزبوگ ادامه داد و در آنجا با یک پیانیست به نام رابین گرین آشنا شد که تاثیر فراوانی روی او داشت. این دو مدت کوتاهی بعد اولین کنسرت را با هم در لندن اجرا کردند.

این هنرمند همچنین به همراه همسرش باربارا یک گروه موسیقی دوئت ویولن تأسیس کرد و در سراسر جهان از جمله آفریقای جنوبی، بلیز، مکزیک به اجرای برنامه پرداختند. آونر از سال 2009 درتریو موتسارت وین حضور دارد و بیشتر کنسرت های آنها در انگلیس، هلند و آلمان برگزار می شود.

هنرنمایی شاگرد استادان موسیقی آذربایجان در نیاوران

ضابط نبی زاده گلخان هم از جمله هنرمندان شرکت کننده در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر است. او متولد سال 1965 در منطقه شماخی در آذربایجان است. این هنرمند سال 1991 وارد کالج موسیقی Asaf آصف زینالی شد. اولین اساتید او حاجی بابا حسین اُف، جانعلی اکبروف و عالیم قاسیموف بودند.

وی در سال 1996 وارد دانشگاه فرهنگ و هنر جمهوری آذربایجان شد و در سال 2000 از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد. ضابط در سال 1997 به عنوان تک نواز در تئاتر اپرا و باله و در سال 2000 با کنسرت سولوی خود در شهر سومقاییت اجرا می کرد. وی از سال 2003 تاکنون به عنوان معلم تخصصی آواز در هنرستان ملی موسیقی آذربایجان فعالیت می کند.

ضابط نبی‌زاده تقریباً در 30 کشور جهان چون هلند، بریتانیا، بلژیک، فرانسه، ترکیه، ایران، عراق، تایوان، تایلند، ازبکستان، کره شمالی، سوئیس، مراکش، روسیه، گرجستان، اسپانیا، الجزایر و غیره کنسرت برگزار کرده است. او در سال 2004 موفق به دریافت بورسیه حیدر علی اف شد، در 16 سپتامبر 2005 به عنوان هنرمند افتخاری و در سال 2001 به عنوان هنرمند مردمی انتخاب شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها