کد خبر: 381701
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

10 درصد از نیاز داخل به گوشت قرمز وارد می‌شود/ بیشترین واردات گوشت از برزیل انجام می‌شود/ مشکلات اقتصادی واردات گوشت را افزایش داد/ 120 هزار رأس دام فوق سنگین بدون مشتری مانده است/ در حال حاضر دام‌های بالای 600 کیلوگرم در بازار داخلی به سختی فروخته می‌شون

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» گفت: جای خالی خرید تضمینی دام موجب رسوب 120 هزار رأس دام فوق سنگین در دامداری‌ها شده است.

10 درصد از نیاز داخل به گوشت قرمز وارد می‌شود/ بیشترین واردات گوشت از برزیل انجام می‌شود/ مشکلات اقتصادی واردات گوشت را افزایش داد/ 120 هزار رأس دام فوق سنگین بدون مشتری مانده است/ در حال حاضر دام‌های بالای 600 کیلوگرم در بازار داخلی به سختی فروخته می‌شون
کد خبر: 381701
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «10 درصد از نیاز بازار داخلی به گوشت قرمز از طریق واردات به صورت انجمادی و برای مراکز آموزشی و کارگا‌ه‌های صنعتی تامین می‌شود.» این مطلبی است که رئیس شورای تامین دام کشور به اعتمادآنلاین گفت. منصور پوریان همچنین توضیح داد که طی سال‌های گذشته، برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت گوساله به ایران بوده است و اظهار داشت: در حال حاضر دامداران 90 درصد از نیاز بازار داخل به گوشت قرمز را تامین می‌کنند، اما با مشکلات بسیاری مواجه هستند (بیشتر بخوانیم) .

چرا واردات انجام شد؟

پوریان در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: چند سالی است مسائلی از جمله خشکسالی و نوساناتی که در کل بخش کشاورزی، دامپروری و کلان اقتصاد کشور ایجاد شده بر فعالیت دامداران نیز اثر گذاشته است. طی سال‌های گذشته آهنگ واردات کمی تند شد تا جایی که مجبور به واردات دام زنده هم شدیم.

او این موضوع را بیشتر توضیح داد: گوشت به صورت منجمد و گرم حتی به شکل زنده وارد شد و تا به امروز این رویه ادامه دارد.

دام فوق سنگین

نرخ خرید تضمینی باید اصلاح شود

این دست‌اندرکار صنعت دام در ادامه به موضوعی اشاره کرد که تقریباً پاشنه آشیل همه شقوق کشاورزی و دامپروری در کشور است؛ خرید تضمینی. دولت محصولات را به قیمت مناسب از کشاورز یا دامدار نمی‌خرد، از سوی دیگر به دلیل فشار مشکلات اقتصادی، که کاهش توان مالی اقشار آسیب‌پذیر مهم‌ترین آن است، نه مردم توان خرید دارند و نه تولیدکننده توان فروش.

پوریان در این باره گفت: در حال حاضر 120 هزار رأس دام فوق سنگین روی دست دامدار مانده تا نرخ خرید تضمینی مناسب اعلام شود.

آن‌طور که او اظهار کرد: در حال حاضر دام‌های بالای 600 کیلوگرم به سختی در بازار داخلی به فروش می‌روند و شرایط برای دام‌های فوق سنگین با اوزان 750 تا 900 کیلوگرم بدتر است؛ اخیراً به دلیل انباشت دام سنگین در حوزه پرواربندی گوساله، خرید تضمینی به مشکل خورده است (بیشتربخوانیم) .

به گفته رئیس شورای تامین دام کشور، در حالی که دام سنگین در کشور حتی قابلیت صادرات هم دارد، هنوز برای فروش این دام در بازار داخلی نیز با مشکل مواجه هستیم.

در حال حاضر دام‌های بالای 600 کیلوگرم به سختی در بازار داخلی به فروش می‌روند و شرایط برای دام‌های فوق سنگین با اوزان 750 تا 900 کیلوگرم بدتر است؛ اخیراً به دلیل انباشت دام سنگین در حوزه پرواربندی گوساله، خرید تضمینی به مشکل خورده است.

وزن بالای دام کیفیت گوشت را پایین می‌آورد

هر زمان وزن دام به بیش از استاندارد برسد، گوشت کیفیت خود را از دست می‌دهد و بسیاری از دام‌های ما با این مشکل مواجه شده‌‌اند، چراکه نه صادر می‌شوند و نه نرخ خرید تضمینی منطقی‌ای برای آنها وجود دارد.

در حال حاضر هر کیلوگرم دام 600 تا 750 کیلوگرمی حداکثر 25 هزار تومان خریداری می‌شود، این در حالی است که دام‌های از وزن 750 کیلوگرم به بالا- که جمعیت آن در کشور بیش از 120 هزار تخمین زده می‌شود- هیچ مشتری‌ای ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها