پیام واضح شورای نگهبان به شخص لاریجانی و ناطق نوری؛ درانتخابات 1400 شرکت نکنید!/ لاریجانی به اطرافیان خود دو ماه پیش گفته بود «ردصلاحیت» خواهند شد

دو منبع نزدیک به ریاست مجلس درباره رد صلاحیت‌ها گفته‌اند؛ «علی لاریجانی دو ماه قبل پس از مرحله اول ثبت نام کاندیداهای مجلس به اطرافیان خود هشدار داده بود که رد صلاحیت خواهند شد؛ لاریجانی از اطرافیان خود خواسته بود حتی المکان از حضور در انتخابات انصراف دهند چرا که احتمالاً رد صلاحیت شده و او قادر نیست برای آنها رایزنی کرده و مانع از رد صلاحیت آنان شود».

پیام واضح شورای نگهبان به شخص لاریجانی و ناطق نوری؛ درانتخابات 1400 شرکت نکنید!/ لاریجانی به اطرافیان خود دو ماه پیش گفته بود «ردصلاحیت» خواهند شد
کد خبر: 381732
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۵:۵۴:۴۳

اعتمادآنلاین| فقط اصلاح طلبان نیستند که از رد صلاحیت گسترده خود خبر داده و مانند هر دوره نسبت به آن اعتراض می کنند در این دوره دامنه ردصلاحیت ها گسترده تر شده و جناح های مستقل و میانه را در هم شامل شده است.

بنابر آنچه فعالان سیاسی نزدیک به طیف علی لاریجانی و فراکسیون نزدیک به وی در مجلس (فراکسیون مستقلان ولایی ) به دیده بان ایران گفته اند. اکثریت افراد شاخص این جناح بنابر ماده 28 قانون انتخابات یعنی عدم التزام به نظام "ردصلاحیت " شده اند. در میان ردصلاحیت شدگان می توان به بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس دهم و غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی رئیس فراکسیون مستقلان ولایی اشاره کرد.

اما فقط نمایندگان مجلس نبودند که ردصلاحیت شدند؛ فعالان سیاسی نزدیک به این جریان هم مانند منصور حقیقت پور نماینده سابق اردبیل، عباسعلی منصوری آرانی نماینده سابق کاشان، روح الله جمعه ای مشاور وزیر کشور هم جزو صدها رد صلاحیت شده این جریان بودند.

دو منبع نزدیک به علی لاریجانی ریاست مجلس به دیده بان ایران درباره رد صلاحیت ها گفته اند؛ «علی لاریجانی دو ماه قبل پس از مرحله اول ثبت نام کاندیداهای مجلس به اطرافیان خود هشدار داده بود که رد صلاحیت خواهند شد؛ لاریجانی از اطرافیان خود خواسته بود حتی المکان از حضور در انتخابات انصراف دهند چرا که احتمالاً رد صلاحیت شده و او قادر نیست برای آنها رایزنی کرده و مانع از رد صلاحیت آنان شود».

رد صلاحیت هوشمندانه

بسیاری از فعالان سیاسی می گویند شورای نگهبان در این دوره از انتخابات مجلس به صورت هوشمندانه کاندیداها را رد صلاحیت کرده است.

حمید رضا جلایی پور در یادداشتی که اخیراً منتشر کرده نوشته است : در فرآیند تاییدصلاحیت‌های کاندیداهای مجلس یازدهم (که انتخابات آن در اسفند 98 برگزار می‌شود) نقطه به نقطه کرسی‌ها نمایندگی در سراسر ایران هدف ارزیابی حذف-اطلاعاتی قرار گرفته است.

حذف‌ کاندیداهای کرسی‌های نمایندگی این‌بار کلی و مبهم اعمال نشده بلکه خیلی جزئی، دقیق و نقطه به نقطه انجام شده است. بطوری‌که هم‌اکنون 230کرسی سرنوشتش قبل از انتخابات معلوم است. 160کرسی برای «جوانان مومن انقلابی» (یا کرسی‌های مورد حمایت نظامی‌گراها) از الان قطعی است و هیچ کاندیدایی امکان رقابت جدی با آنها را ندارد. 70کرسی هم فقط رقابت بین «اصول‌گرایان تندرو» است.

کاندیداهای اصلاح‌طلب تاییدشده در کل کشور (غیر از تهران) فقط 17نفر هست و کاندیداهای میانه‌روها هم 12نفر هستند؛ ولی این افراد در شهرهایی تایید شده‌اند که اساسا امکان رقابت ندارند و در شهرهایی که امکان پیروزی داشتند، حذف شده‌اند. در تهران هم 14نفر تایید شده‌اند که بعضی از آنها مورد تایید اصلاح‌طلبان نیستند. از آنجا که برای پیروزی این عده حتی در تهران حداقل به مشارکت 40در‌صد تهرانی‌ها نیاز است، که امکان تحقق آن کم است؛ لذا باخت این کاندیداها نیز به طور جدی محتمل است.


منبع: دیده بان ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها