طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کسی پیش‌بینی نمی‌کرد رد صلاحیت‌ها تا این حد گسترده باشد/ رد صلاحیت‌‌ها به حدی گسترده است که در برخی حوزه‌ها تنها 2 نفر رقابت می‌کنند/ فضای رقابت بازتر نشود، سطح مشارکت پایین می‌آید/ اشتیاقی که مردم در انتخابات سال 94 داشتند اکنون دیده نمی‌شود

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس، در ارزیابی شرایط مجلس آینده گفت: در شرایطی که کشور نیازمند همدلی و انسجام بیشتری است و از شورای نگهبان در مواجهه با بررسی صلاحیت نامزدها توقع رأفت اسلامی داشتیم، خلاف آن را مشاهده کردیم. بنابراین برای اینکه سطح مشارکت را بالا ببریم، باید فضا را بازتر کنیم تا مردم سلیقه سیاسی خود را بین نامزدها ببینند. در غیر این صورت مشارکت در تهران و کلانشهرها پایین خواهد بود.

کسی پیش‌بینی نمی‌کرد رد صلاحیت‌ها تا این حد گسترده باشد/ رد صلاحیت‌‌ها به حدی گسترده است که در برخی حوزه‌ها تنها 2 نفر رقابت می‌کنند/ فضای رقابت بازتر نشود، سطح مشارکت پایین می‌آید/ اشتیاقی که مردم در انتخابات سال 94 داشتند اکنون دیده نمی‌شود
کد خبر: 381751
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شورای نگهبان بیش از 90 نماینده فعلی مجلس را با اتهامات مختلف از جمله فساد مالی یا عدم التزام به نظام، رهبری و اسلام برای مجلس آینده رد صلاحیت کرد. در کنار نمایندگان فعلی مجلس، جمع وسیعی از نامزدهای اصلاح‌طلب هم بودند که از تیغ استصواب شورای نگهبان در امان نماندند و رد صلاحیت شدند.

این موضوع انتقاد بخش اعظمی از این جریان سیاسی را برانگیخت و در واکنش به رد صلاحیت‌های گسترده زبان به گلایه گشودند. حتی این روند را باعث کاهش سطح مشارکت مردم و به ضرر کشور دانستند (بیشتر بخوانیم) .

همچنین منتقدان رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب، شورای نگهبان را به برخورد سلیقه‌ای و حذف یک جریان سیاسی از رقابت‌ها متهم کردند و گفتند تنها هفت درصد اصلاح‌طلبان تایید شده‌اند و انتخابات بی‌رقیب، شکست جمهوریت نظام است (بیشتر بخوانیم) .

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: 90 نماینده فعلی مجلس برای دور یازدهم مجلس رد صلاحیت شده‌اند و طبق اخبار رسیده، صلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای این دوره رد شده ‌است، تا آنجا که در برخی حوزه‌های انتخابیه تنها 2 نفر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به سطح وسیع رد صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب مجلس یازدهم اظهار کرد: کسی پیش‌بینی نمی‌کرد رد صلاحیت‌ها تا این حد گسترده باشد. احساس همه این بود که در شرایط فعلی کشور که به حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی نیاز داریم و کشور نیازمند همدلی و انسجام بیشتری است، شورای نگهبان با رأفت اسلامی به بررسی صلاحیت‌ نامزدها بپردازد.

شورای نگهبان اجازه دهد مردم سلیقه سیاسی خود را بین نامزدها ببینند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ادامه داد: همچنین توقع داشتیم شورای نگهبان با مساعدت بیشتری صلاحیت‌ها را بررسی کند تا همه مردم سلیقه سیاسی خود را در انتخابات ببینند و حضور و مشارکت پررنگ‌تری در رقابت انتخاباتی اسفندماه مجلس داشته باشند، نه اینکه از پیش تصور کنند که حضور یا عدم حضورشان در نتیجه انتخابات تاثیری ندارد.

فضای رقابت بازتر نشود، سطح مشارکت پایین می‌آید

سیاوشی توضیح داد: اگر طبق همین روال پیش برویم و شورای نگهبان نگاه خود را نسبت به نامزدهای انتخاباتی بازتر نکند و گشایشی در فضای رقابت‌ها نبینیم، در تهران و کلانشهرها سطح مشارکت پایین خواهد بود. ولی در شهرهای کوچک بعید است مشکل زیادی وجود داشته باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم فضای انتخاباتی پیش رو را این‌طور پیش‌بینی کرد: در فضای فعلی شور و اشتیاق انتخاباتی که در سال 94 برای مجلس دهم وجود داشت دیده نمی‌شود. بنابراین برای تشویق مردم به حضور و مشارکت در انتخابات فضای رقابت باید باز شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها