موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه:

«جوزپ بورل» با ظریف، روحانی و لاریجانی دیدار می‌کند/ اتحادیه اروپا مکانیسم ماشه را فعال نکرده است/ «ظریف» در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند/ نامه 14 صفحه‌ای ظریف به «بورل» درباره مکانیسم ماشه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده است.

«جوزپ بورل» با ظریف، روحانی و لاریجانی دیدار می‌کند/ اتحادیه اروپا مکانیسم ماشه را فعال نکرده است/ «ظریف» در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند/ نامه 14 صفحه‌ای ظریف به «بورل» درباره مکانیسم ماشه
کد خبر: 381804
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ۰۹:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز «دوشنبه» در نشست هفتگی با خبرنگاران به آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به پرسش های آنها پاسخ داد.

او ابتدا آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب و دهه فجر را گرامی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مردمی‌ترین انقلاب تاریخ هستیم، گفت: انقلابی که به رغم خواست همه قدرت های جهانی تنها با اراده مردم به پیروزی رسید و با حمایت و پشتوانه مردمی ادامه یافت؛ امیدواریم در گام دوم انقلاب نیز علیرغم فرازونشیب هایی که داریم با قدرت و قوت این انقلاب به پیش برود و وزارت خارجه نیز دوشادوش همه ارکان نظام همه توان خود را برای بالندگی هر چه بیشتر انقلاب و دستیابی به اهدافش به کار خواهد بست.

موسوی با اشاره به سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ظهر مهمان ظریف است، گفت: راجع به تحولات برجامی و روابط ایران و اتحادیه اروپا و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با ظریف، روحانی و رئیس مجلس دیدار و گفتگو می کند.

معامله قرن؛ صلح تحمیلی و فروش سرزمین فلسطین

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره معامله قرن عنوان کرد: یکی از ننگین ترین پیشنهادات و ابتکاراتی بود که توسط آمریکایی ها با نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین ارائه شده که از دیدگاه ایران این یک صلح تحمیلی و فروش سرزمین فلسطین و فراموشی آرمان جهان اسلام است و دولت و ملت ایران در کنار دولت و ملت مظلوم فلسطین تا تحقق آزادی قدس شریف خواهد بود و راه حلی که ایران ارائه کرد، به عنوان راه‌حل ممکن برای خروج از بن بست 70 ساله که بر منطقه تحمیل شده، می دانیم.

او از مواضع برخی کشورهای منطقه که متاسفانه آینده و حیثیت مسلمانان را نشانه رفتند و در فریب یک بازی صهیونیستی افتادند که دوست را به جای دشمن و برعکس می نشانند، ابراز تأسف کرد و گفت: اینها متوجه باشند دوست دشمنان اسلامی کیست و دشمن جهان اسلام، موجودیتی جز رژیم صهیونیستی نیست.

نامه 14 صفحه‌ای حقوقی و مستدل ظریف به بورل

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و سوال خبرنگاری درباره اینکه این سفر در حالی صورت می گیرد که اروپا اقدام به فعال کردن مکانیسم ماشه کرده و در قبال ترور سردار سلیمانی سکوت اختیار کرده و این سفر در این شرایط چه توجیهی دارد، گفت: اروپایی‌ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکردند. اخیرا ظریف یک نامه 14 صفحه ای حقوقی و مستدل راجع به این موضوع به بورل نوشت و توجیهات آنها را زیر سوال برد و به چالش کشید.

موسوی با بیان اینکه رفت و آمدهای دیپلماتیک منافاتی با برخی مواضع اتحادیه اروپا ندارد و از این رفت و آمدها استقبال می کنیم، تاکید کرد: سفر ایشان را مهم ارزیابی می کنیم و امیدواریم در گفتگوهایی که با ایران دارند ریشه شرایط جدید را متوجه باشند و استدلالات ایران را بشنوند و اگر حسن نیتی در آنهاست، برای کاهش تنش ها اقدام جدی صورت دهند.

او همچنین گفت: پیش بینی می کنم گفتگوهای امروز با بورل صریح خواهد بود و افزود: چند هفته پیش ظریف و بورل در هند دیدار و گفتگوی شفاف و صریحی داشتند و این صراحت و شفافیت در گفتگوهای امروز نیز خواهد بود. ما دلخوری های شدیدی از اروپا داریم که بعد از نقض آمریکا، همراهی کردند و با بی عملی خودشان نشان دادند که نمی توانند کاری از پیش ببرند یا اراده و توان لازم را ندارند و تصمیم فشارهای آمریکایی ها شدند.

حضور ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین گفت: محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت و سخنرانی می کند. البته اگر باز کارشکنی نکنند.

وضعیت ما با آمریکا در وضعیت میانجی‌گری نیست

موسوی درباره اعلام آمادگی یکی از مقامات هندی برای میانجیگری بین ایران و آمریکا هم گفت: وضعیت ما با آمریکا در وضعیت میانجیگری نیست. آمریکا یک رویکرد توهم آمیز و خصمانه ای نسبت به ایران دارد و همیشه بروز می دهد.

او افزود: اگر اظهارات مقامات آمریکایی را پیگیری کنید شاهدید با ایران و ملت ایران دچار مشکلی هستند. ضمن اینکه احترام می گذاریم به تلاش های برخی کشورها و حسن نیت آنها را می ستاییم ولی آنها را به مسئولان آمریکا و مقامات این رژیم ارجاع می دهیم. به آنها هشدار داده ایم که علت و ریشه این تنش ها چیست و اگر صحبتی دارند می توانند با آنها مطرح کنند و ایران مواضع خودش را در قبال آمریکا اعلام کرده است و آنها دست از خصومت دیرینه ای که با ایران و ملت ایران دارند، برنداشته اند.

اجازه دهند دولت و ملت سوریه درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند

سخنگوی وزارت خارجه درباره عملیات سوریه در ادلب نیز بیان کرد: ارتش سوریه حق دارد در سرزمین خودش و جاهایی که اشغال شده و آن را تهدید علیه تمامیت ارضی خود می داند و جایی که تروریسم لانه و ریشه دارد، دست به عملیات بزند. کشورهای دیگر باید در این روند به خواست دولت و ملت سوریه و تمامیت ارضی و امنیت ملی سوریه احترام بگذارند.

او یادآور شد: برخی کشورها نگرانی هایی دارند که در قالب روند آستانه مطرح می کنند و این نگرانی ها حتما مدنظر همگان است ولی باید اجازه داد دولت و ملت سوریه درباره سرنوشت کشورشان خودشان تصمیم بگیرند.

«اینستکس» مقدمه‌ای بود بر تعهدات 11‌گانه اروپا

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره آخرین تحولات اینستکس نیز گفت: موظفیم به عنوان وزارت خارجه و دولت از هر روزنه ای که به ملت و دولت کمک کند که فشارها را کم کند، حمایت کرده و می کنیم، ولی نکاتی مدنظر ماست.

او افزود: اینستکس مقدمه ای بود بر تعهدات 11‌گانه اروپا که گفتند اگر قرار است این تعهدات را انجام دهیم مقدمه ای باشد که تبادلات مالی را به راحتی انجام دهیم. مدت ها طول کشید این کار را انجام دادند و متاسفانه عدم استقلالی که در اتحادیه اروپاست و حرف شنوی آنها از آمریکا و فشارپذیری از قلدر تا حالا مانع بسیاری از تعهدات اروپا بوده است. این مکانیسم را راه انداختند و ما هم نهاد متناظر را راه انداختیم و دو نهاد با هم در ارتباطند و رئیس اینستکس اخیرا ایران بوده است ولی آنکه باید اقدام عملی انجام دهد، اروپایی ها هستند که باز به نظر می رسد، دنبال سازوکار و راه‌حل و چراغ سبزهای آمریکا هستند.

او بیان کرد: این به خودشان مربوط است. طرف ایران آمادگی دارد این کانال راه بیفتد و نقل و انتقالات مالی صورت بگیرد.

داروها با پول ملت وارد شده است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به کانال مالی که سوئیس راه اندازی کرده، گفت: چیزی به عنوان کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی شناسیم. فارغ از اینکه همه تحریم ها را غیرقانونی می دانیم، در جریان هستید که تا به حال درباره تحریم های دارویی و مواد غذایی و کانالی که در این موارد تسهیل کننده آن است، بخواهند تبلیغ و سر وصدا کنند و به شدت در فضای مجازی به آن پرداخته شده و به نظر ما خیلی ارزش پرداختن هم ندارد.

موسوی یادآور شد: ما از همه روزنه هایی که باعث کاهش فشار بر ملت ایران بشود استفاده کرده و آن را مفید می دانیم. هم آمریکایی ها می دانند تعهداتی دارند، هم رای دیوان بین‌المللی دادگستری داریم که دارو و غذا جزو اقلام تحریمی نیست و موظفند تسهیلات لازم را برای این نوع کالاها فراهم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اعطای مجوزهای قطره چکانی مشروط و مقید کردن آنها به برخی چیزها، نمی تواند آمریکا را از تعهداتی که نسبت به ملت ایران دارد و جنایات جنگی که با تحریم دارو مرتکب شده، مبرا کند.

او گفت: این داروها با پول این ملت وارد شده و چیز جدیدی نیست و از یک سال و نیم پیش باید این کار صورت می گرفت و با کارشکنی آمریکا الان صورت گرفته و شرکت سوئیسی هم پولش را می گیرد.

موسوی از رسانه ها خواست بیش از حدی که شایسته این کانال است، به آن نپردازند و افزود: توقعات ما بیش از اینهاست و تعهدات آنها صدها برابر این کانال است و هیچگونه منتی بر سر دولت و ملت ایران در این زمینه وجود ندارد.

سفرهای متعدد بن علوی به تهران

موسوی درباره سفرهای متعدد یوسف بن علوی به تهران این سفرها را عادی و معمولی خواند و افزود: اگر قرار بوده اتفاقی در پس پرده بیفتد قطعا از راه‌های دیگری صورت می گرفت، با چند کشور توافق کردیم هرگاه احساس کردیم نیازمند رایزنی هستیم، در فرصت بسیار کم و اعلام قبلی به کشورهای همدیگر سفر کنیم و سفر بن علوی در همین چارچوب است و این دفعه بیشتر راجع به مکانیسم دوجانبه ای که امنیت تنگه هرمز را تأمین می کند و دو کشور در راستای تامین این آبراه مهم بین‌المللی همکاری کنند، توافق کردند و صحبت هایی نیز در این زمینه صورت گرفت.

او افزود: دوستان ما در منطقه در پی اتفاقاتی که افتاده، نگران افزایش تنش ها و از کنترل خارج شدن آن هستند که راجع به این مسائل تبادل نظر شد.

جمهوری اسلامی ایران یک کل واحد است

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره واکنش ها به اظهارات اخیر ظریف و اینکه آیا شاهد اختلاف بین وزارت خارجه و ساختارهای دیگر در حاکمیت هستیم و می توان این پیش بینی را بکنیم که این فشارهای اخیر به ظریف منجر به تغییر سیاست خارجی ما در قبال آمریکا شود، گفت: نگرانی ما نیز همین است. نگرانی داریم این اتفاقات و هجمه های عجیب و غریبی که صورت می گیرد که احساس می کنیم بخشی از آن از روی کم اطلاعی است، این احساس را دامن بزند که در ایران دوگانه ای وجود دارد که چنین نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کل واحد است و در آن دیدگاه های متنوع وجود دارد که می تواند در سیاست خارجی خود را نشان دهد. وزارت خارجه به عنوان دستگاه مجری سیاست خارجی، مجری تصمیماتی است که در سلسه مراتب تصمیم گیری و تصمیم سازی سیاست خارجی ایران گرفته می شود و وزیر خارجه به عنوان نماد سیاست خارجی، حرفی که می زند حرف نظام و جمهوری اسلامی است.

موسوی افزود: ضمن اینکه اختلاف سلیقه و دیدگاه را در مسائل مختلف کشور رد نمی کنم، این دوگانگی را که برخی درصدد القای آن هستند، قبول ندارم. شاید این حس در خیلی از شاهدان و تحلیلگران به وجود آمده و این را مضر به حال سیاست خارجی و امنیت ملی کشور می دانیم.

او گفت: سوابق ظریف و اقداماتش و کارنامه اش در سیاست خارجی کشور بیش از 40 سال در این حوزه قلم و قدم زده و اقدام کرده و پوشیده نیست که ایشان چه دیدگاه هایی دارد و هر نظری داشته باشد، مجری نظراتی است که مقامات عالی کشور ابلاغ می کنند.

موسوی افزود: خواهش میکنم برخی دوستان رسانه ای و جوانان عزیز و انقلابی که خود را جزو آنها می دانیم قدری دقیق‌تر و با اطلاعات بیشتر موضع گیری کنند و بدانند آنچه وزیر خارجه ایران می گوید در هر سطحی داخل و خارج و در گفتگو با رسانه های داخلی و خارجی و در دیدار با مقامات خارجی و سخنرانی ها، حرف ایشان، حرف نظام جمهوری اسلامی ایران است و چیزی خارج از این نیست.

ایران هیچگونه مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکایی‌ها ندارد و نخواهد داشت

او درباره بحث مذاکره با آمریکا هم گفت: موضعی است که همه مقامات جمهوری اسلامی ایران از بالاترین تا کوچکترین این را عرض کرده ایم، همیشه حرفمان با آنهایی هم که پیغام و پسغام و میانجیگری مطرح می کنند این است که ایران هیچگونه مذاکره دوجانبه ای با آمریکایی ها ندارد و نخواهد داشت و این سیاست ماست و آنچه نظام بر آن تأکید دارد این است که آمریکایی ها باید به شرایط قبل از 2017 و تحریم های ظالمانه و یکجانبه ای که با خروج غیرقانونی از برجام بر ملت ایران تحمیل کردند بردارند و به میز مذاکره ای که در قالب 1+5 بود، بازگردند، خسارات ما را جبران کنند و توبه کنند و برگردند و گوشه ای هم آنها بنشینند و وارد معادله شوند.

موسوی یادآور شد: این حرف تازه ای نبود و بارها تکرار شده است، فعلا موضع جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم شفاف بیان شود.

سیاست اصولی و سازنده ایران در منطقه

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سیاست منطقه‌ای ایران عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه باثبات و سازنده است. هر جا احساس کردیم حرفمان شنونده و نفوذ دارد از آن برای ثبات و امنیت در منطقه استفاده کنیم. اگر ایران قدرتی دارد در راستای ثبات و امنیت در منطقه به کار گرفته و خواهد گرفت. اگر جایی حضور مستشاری داریم به دعوت کشورهای منطقه و قدرت های قانونی منطقه و با درخواست رسمی آنهاست.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: فکر نمی کنم سیاست منطقه‌ای ایران که سیاست اصولی، سازنده و ثبات ساز است و منطقی و قانونی است، با توجه به این فشارها و تحولاتی که رخ داده عوض شود و عوض نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره معامله قرن و سکوت برخی ها نیز گفت: به کشورهای اسلامی و منطقه و امت اسلامی هشدار می دهیم این توطئه عظیمی است که در پس معامله قرن شکل می گیرد و حیثیت اعراب و مسلمانان را به باد خواهد داد.

او افزود: کشورهای منطقه باید مطلع و آگاه باشند که ایران در منطقه خیرخواه همه کشورهای منطقه است و براساس اصول و اهدافی که دارد و تعالیم اسلامی و اخلاق و قانون اساسی خود همواره خواستار اتحاد جهان اسلام و تقویت امت اسلامی است و تنها موجودیتی که ممکن است در این راه سد ایجاد کند، رژیم صهیونیستی است و امیدواریم کشورهای منطقه به دام نیفتند، البته کشورهای منطقه بیدار هستند، اما معدود کشورهایی که هنوز به این بیداری نرسیدند، امیدواریم بیدار شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه سلاح های ایرانی در اختیار انصارالله یمن است را رد کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام هنوز قطعی نشده است

موسوی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در خصوص مکانیسم حل و فصل اختلاف گفت: چندی پیش کارشناسان دو طرف صحبت هایی داشتند و امروز هم یکی از محورهای عمده گفتگوها با بورل، برجام است. توافق شد در آینده نزدیک کمیسیون مشترک برگزار شود، ولی تاریخ و مکانش هنوز قطعی نشده که به محض قطعی شدن اطلاع رسانی می شود.

خبرنگاری با بیان اینکه سنتکام عنوان کرده تهدیدات ایران علیه آمریکا برقرار است، نظر موسوی را جویا شد که وی گفت: اینجا منطقه ماست و طبیعی است هر بیگانه ای در منطقه غیر خودش باشد احساس نگرانی و ناامنی و ترس کند. ما ملت و کشوری هستیم که به ویژه در حمله موشکی که به پایگاه عین الاسد نشان دادیم نه اهل تعارف هستیم نه مماشات و نه بلوف. ایران هر زمان احساس کند منافعش به خطر افتاده و اقدام شنیعی همچون ترور سردار انجام دهند در پاسخ به این اقدامات رذیلانه درنگ نخواهیم کرد. اگر کاری بکنیم و کردیم این شجاعت و شهامت را داریم که اعلام کنیم این کار را ما صورت دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستورکار ایران درباره روند صلح افغانستان پس از ترور شهید سپهبد سلیمانی عنوان کرد: خلأ وجود سپهبد سلیمانی در منطقه پرشدنی نیست گرچه ژنرال نظامی بود ولی خیرخواه منطقه و کشورهای اسلامی و نگران گسترش تروریسم و افراطی گری در منطقه بود و همکاری های نزدیکی بین وزارت خارجه و سردار سلیمانی وجود داشت و با این وجود احساس نمی کنیم بعد از شهادت ایشان روندهایی که در منطقه شروع کرده دچار اخلال شود، همان سیاست ها در افغانستان و سایر کشورهای همسایه دنبال خواهد شد و سیاست وزارت خارجه و سیاست خارجی ایران در قبال همسایگان چون مبتنی بر منطق و واقعیت های موجود و مصالح ملتها و کشورهای منطقه بوده، دچار تغییر نخواهد شد و ادامه دارد.

او سفر طاهریان، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان را سفر تازه‌ای ندانست و افزود: ایشان معمولا به افغانستان رفت و آمد دارد و دیدارهایی را با مقامات افغان انجام می دهد لازم بود در شرایط جدید منطقه‌ای سفری به افغانستان داشته باشد و آخرین مواضع درباره روند صلح بشنوند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت: قدس و مسئله فلسطین مسئله انسانی و عربی است که انتظار می رود نسبت به این موضوع حساس باشند ولی متاسفانه برخی کشورها براساس محاسباتی که دارند از دیدگاه ما غلط و اشتباه است سعی می کنند قدری موضوع معامله قرن را کمرنگ و کم اهمیت جلوه دهند که هشدارهای لازم را به آنها دادیم و مجددا هشدار می دهم اگر دیر بجنبند سرنوشت جهان اسلام و کشورهای عربی ممکن است تغییر یابد.

او درباره اقدامات صورت گرفته برای دانشجویان ایرانی در چین گفت: از اینجا می‌خواهم عملکرد مسئولانه دولت چین در قبال این بیماری خطرناک را تحسین و مجددا اعلام کنم مطمئن هستیم دولت و ملت چین از این بحران هم عبور خواهند کرد و با پشتکاری که در آنها سراغ داریم، امیدواریم این کار انجام شود.

موسوی افزود: برخورد غیراخلاقی مقامات آمریکایی نسبت به این بحران که سازمان بهداشت جهانی وضعیت بحرانی جهانی اعلام کرده، این فرصت طلبی سخیف و زشتی بود که آن را تقبیح می کنیم که دنبال سود اقتصادی از این وضعیت هستند.

او بیان کرد: وزارت خارجه از حدود 20 روز پیش که اخبار ویروس منتشر شد سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری های ما در نقاط مختلف چین از جمله گوانگجو، شانگهای و هنگ کنگ به حالت آماده باش در آمدند ارتباط اولیه با ایرانیان مقیم ووهان برگزار و درخواست های آنها اجابت و اقلام موردنیازشان به آنها رسانده شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ووهان تحت شدیدترین قرنطینه است و همه اقدامات باید با همکاری و اطلاع دولت چین باشد یکسری محدودیت های آنها را درک و البته نگرانی های اتباع خود را درک می کنیم الحمدالله تا الان مبتلا نشده اند لازم است هر چه سریعتر این پیگیری‌ها انجام شود و تمهیدات لازم صور گرفته و کمیته ویژه ای در دولت تشکیل شده است ولی وزارت راه متولی شده با همکاری وزارت بهداشت تمهیدات لازم را برای اعزام هواپیما به ووهان انجام دهد. شهر چون آلوده است نیاز به مکانیسم هایی است و سفارت و سرکنسولگری های ما همه توان خود را گذاشتند که به وضعیت هموطنان و دانشجویان رسیدگی ویژه کنند.

او درباره اعزام ناو ژاپن به منطقه گفت: به ژاپنی‌ها گفته ایم این اقدام سازنده ای نیست. امنیت منطقه را کشورهای منطقه به ویژه ایران می توانند تامین کنند و هر گونه حضور نظامی خارجی به پیچیدگی های منطقه بیفزاید و ناامنی را دامن می زند. امیدواریم در اقدامی که کردند تجدیدنظر کنند.

قرار دادن برخی مراکزی که علیه ملت ایران توطئه می کنند، اقداماتی صورت گرفته یکسری مراحلی دارد که باید در داخل طی شود و نهادهای و افراد دیگری هستند که به این فهرست اضافه می شوند.

او درباره اظهارات اوکراینی ها درباره دریافت غرامت بابت هواپیما گفت: در خصوص بحث غرامت کمیته ای تشکیل شده و دو طرف مذاکرات خیلی خوبی با هم داشتند چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری و وزارت خارجه عضو فعال این کمیته است. الان زود است راجع به این موضوع اظهارنظر شود و جلوتر برود اطلاع رسانی صورت می گیرد.

موسوی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره دو شهروند فرانسوی گفت: نهادهای قضایی بیشتر می توانند توضیح دهند یک شهروند ایرانی است یک شهروند فرانسوی و جرم آنها امنیتی است و اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر تبرئه آنها صحت ندارد و آنها هنوز متهم و مجرم هستند.

او افزود: برخی نگرانی دوستان فرانسوی را درک می دانیم و خودشان می دانند، اینها از کلیه حقوق قانونی برخوردارند. به شهروند فرانسوی دسترسی کنسولی داده شده است. شهروندی که ایرانی است چون تابعیت دوگانه را قبول نداریم را به عنوان شهروند ایرانی محسوب می کنیم و خانواده و دوستانش او را ملاقات کرده اند و همه امکانات در این زمینه فراهم است، باید اجازه دهند روند قضایی و حقوقی طی شود و با این اظهارنظرها و فشارها و کشاندن موضوعات امنیتی به سطح جامعه به نتیجه دلخواه نمی رسند.

موسوی درباره حمله موشکی به پایگاه عین الاسد گفت: اقدام ما با اطلاع دولت عراق بوده است ایران اگر اقدامی صورت دهد با شجاعت اعلام می کند. اگر قرار باشد اقدامی به عنوان جمهوری اسلامی انجام دهیم علنی و رسمی خواهد بود و به صراحت مسئولیت آن را می پذیریم. این گمانه زنی ها که در نقاط مختلف به ایران نسبت می دهند را رد می کنم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج ایران از ان‌پی‌تی اظهار داشت: تصمیمی است که در نهایت نظام باید بگیرد و اگر به این جمع بندی برسند قطعا اعلام خواهند کرد. ما به کشورهای باقیمانده در برجام اعلام کردیم در صورتی که اروپایی ها به ناحق و غیرقانونی بحث بردن پرونده را به شورای امنیت صورت دهند اقدامات دیگری را در دستورکار داریم که از آن جمله می تواند خروج از ان پی تی باشد، هنوز کسی در نظام به این جمع بندی نرسیده، ولی به عنوان گزینه مطرح است.

او همچنین عنوان کرد: ما از هر حرکتی در جهت خروج نظامیان آمریکایی از منطقه باشد حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات برایان هوک گفت: هوک و سایر مقامات آمریکایی را در جایگاه نمی بینم که راجع به برجام حرفی بزنند اگر مهم نیست چرا حرف می زنند و نگران هستند. این به کشورهای باقیمانده در برجام مربوط است که مرتب درباره آن در حال رایزنی هستند.

او درباره اقدامات صورت گرفته در پی ترور شهید سلیمانی نیز بیان کرد: اقداماتی در سطح سازمان ملل و شورای امنیت و سندها و شکایت هایی را ثبت کردیم و واکنش هایی که به این موضوع داشتیم اطلاع دادیم و با همکاری قوه قضاییه در داخل کشور پیگیر ابعاد دیگر این موضوع هستیم. خون شهید سلیمانی آنها را رها نخواهد کرد.

موسوی درباره چشم انداز حل اختلاف با عربستان و اظهارات مقامات سعودی گفت: ما خارج از کم خردی و گاها نفهمی برخی مقاماتی که نام بردید کماکان بر موضعی که گرفتیم پافشاری می کنیم تا راه‌حل خروج منطقه از بحران و تنش همکاری کشورهای منطقه با هم می دانیم و تنها عامل مخل در این زمینه را دخالت های بیگانگان می دانیم اصرار داریم قدس و فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و می ارزد کشورهای اسلامی و منطقه اگر اختلافات و سوء تفاهماتی دارند موقتا و دائمی کنار بگذارند و به مسئله اولی که الان دنیای اسلام با آن مواجه است بپردازند و امیدواریم اقدامات وحدت شکن را تکرار نکنند در عدم صدور ویزا برای هیأت ایرانی.

پیش‌بینی سفر بورل

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ابتکاراتی که ایران در قالب برجام به اروپا داده است و ارزیابی از سفر امروز بورل به تهران گفت: ابتکارات را به آنها ارائه کردیم و در هند ظریف گفتگوی صریحی با بورل داشت و امروز هم که ایران آمد اگرچه اولین سفر ایشان است، ولی با دیدگاه های ایران بیشتر آشنا خواهد شد، کلیات موضوع برایش روشن است، یکسری جزییات درباره ادامه حیات برجام و تعهدات اروپا به وضوح به ایشان گفته خواهد شد.

او عنوان کرد: اتحادیه اروپا علاوه بر اینکه نقش هماهنگ کنندگی در قالب برجام دارد، خودش یک طرف است علاوه بر سه کشور عضو برجام، اتحادیه اروپا هم نقش هماهنگ کنندگی و محوری دارد. فکر می کنم که امروز به جمع بندی های خوبی برسیم و اگر این اتفاق بیفتد می تواند برای گام های بعدی مدنظر طرفین باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سردار سلیمانی شخصیت چند وجهی بود و فرمانده مقتدر نظامی و فرد آگاه به مسائل منطقه بود. مشورت هایی که ظریف و سردار سلیمانی داشتند همواره بر این نقطه تأکید می کند. ایشان مسائل منطقه و بازیگران را خوب می شناختند ولی از محتوای پیامی که سردار در ماموریتش داشت اطلاعی ندارم ولی ایشان حامل پیام بودند. یک ماموریت دیپلماتیک با همراهی بخش های نظامی و سیاسی صورت می گیرد و هر پیامی بود از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

موسوی درباره وضعیت ابتکار صلح هرمز نیز گفت: اکثریت کشورهایی که موضوع این طرح بودند، چارچوب های طرح ایران را مکتوب و شفاهی پذیرفتند، ولی الان می توان گفت که منتظریم اگر آنها واکنش و پیشنهاد دیگری دارند آماده دریافت و شنیدن آن هستیم.

خبرنگاری موضع وزارت خارجه درباره اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه دیگر چیزی به نام روند آستانه وجود ندارد را جویا شد که موسوی گفت: از دیدگاه ایران تنها روندی که می تواند به دستیابی به راه‌حل سیاسی کمک کند، همین روند آستانه است که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای آن زحمات زیاد کشیدند. در تماس ها بین مقامات سه کشور و به ویژه مقامات ایران و ترکیه هنوز تأکید بر این روند به عنوان تنها روند موجود که می تواند به دستیابی به راه‌حل سیاسی پایدار برای بحران سوریه کمک کند، وجود دارد.

او افزود: ما این را دستاوردی برای سه کشور و به نفع مردم و کشورهای منطقه و به ویژه ملت سوریه که سال‌ها درگیر یک بحران ناخواسته بودند که بیگانگان بر آنها تحمیل کردند، می دانیم.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

خبرنگاری درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نزدیک شدن مواضع لندن با واشنگتن سوال کرد که موسوی در این باره گفت: این تصمیم داخلی را بریتانیایی ها گرفتند و ترجیح دادند بعد از 47 سال از اتحادیه اروپا خارج شوند و ارتباطی با ما پیدا نمی کند، بحث رابطه خود آنهاست.

او افزود: آنچه برای ما مهم است رابطه متقابل و فارغ از عدم دخالت در امور داخلی و احترام به حاکمیت ملی دو طرف است. ایران انتظار دارد دولت بریتانیا به عنوان یک کشور مسئول و مستقل عمل کند. امیدواریم سرنوشت رابطه ایران و بریتانیا به خواست یا نخواستن کشورهای ثالث گره نخورد و این اراده در مقامات دولت بریتانیا باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها