کد خبر: 381853
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ۱۰:۴۱:۲۲
| |

غلامعلی رجایی، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی مطرح کرد:

تک‌صدایی منجر به شکست/ از دست دادن امثال علی مطهری، محمود صادقی، الیاس حضرتی برای مجلس شورای اسلامی خسارت محسوب می‌شود

یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی مطرح کرد: خبر رد صلاحیت علی مطهری و تعداد بسیاری از چهره‌های شاخص اخبار تلخ این روزهاست؛ چراکه با این روند مجلس از داشتن چهره‌های متفکر، نخبه و سالم محروم شد، آن‌هم در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس نه در گروه نخبگان جای دارند، نه طرح و برنامه‌ای برای آینده کشور دارند، نه از سابقه علمی خاصی برخوردار هستند اما به هر حال رای گرفته و بنابر مناسباتی به مجلس راه یافته‌اند.

تک‌صدایی منجر به شکست/ از دست دادن امثال علی مطهری، محمود صادقی، الیاس حضرتی برای مجلس شورای اسلامی خسارت محسوب می‌شود
کد خبر: 381853
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ۱۰:۴۱:۲۲

اعتمادآنلاین| غلامعلی رجایی، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: «خبر رد صلاحیت علی مطهری و تعداد بسیاری از چهره‌های شاخص اخبار تلخ این روزهاست؛ چراکه با این روند مجلس از داشتن چهره‌های متفکر، نخبه و سالم محروم شد، آن‌هم در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس نه در گروه نخبگان جای دارند، نه طرح و برنامه‌ای برای آینده کشور دارند، نه از سابقه علمی خاصی برخوردار هستند اما به هر حال رای گرفته و بنابر مناسباتی به مجلس راه یافته‌اند.

از دست دادن امثال علی مطهری، محمود صادقی، الیاس حضرتی و بسیاری دیگر از ردصلاحیت‌شدگان برای مجلس شورای اسلامی خسارت محسوب می‌شود. این خسارت هم مختص یک دوره مجلس نیست، بلکه وقتی نیروهای نخبه از دست می‌رود، تمام کشور متضرر می‌شود.

در میان ردصلاحیت‌شدگان علی مطهری از جمله چهره‌های آکادمیک و دانشگاهی و چهره ارزشمندی است که توانسته آرای زیادی از تهران کسب کند.

همچنین او فرزند آیت‌الله شهید مطهری است و سابقه مدیریت مجلس و حضور در هیات رییسه دارد، از همین روی به نظر می‌رسد شورای نگهبان باید دست‌کم درمورد او تجدیدنظر کند و اگر شورای نگهبان تجدیدنظر نکند، باید مقامات کشوری به این موضوع ورود کنند. این موضوع مسبوق به سابقه است و مقامات عالیرتبه نظام پیش‌تر درمورد احراز صلاحیت برخی چهره‌ها نقش مثبتی ایفا کرده‌اند. کما اینکه تایید صلاحیت مصطفی معین در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1384 از همین طریق انجام شد، بنابراین اگر به دنبال این باشیم که حضور مردم پای صندوق‌های رای پررنگ باشد و بمباران تبلیغات خارج از کشور خنثی شود، باید تجدیدنظرهایی در فرآیند احراز صلاحیت‌ها به‌خصوص درمورد برخی چهره‌ها صورت گیرد. نباید با دست خودمان اطراف صندوق‌های رای را خالی کنیم. این خطر و آسیبی جدی است و نشان می‌دهد که نظام به بیماری خودزنی دچار شده است.

علاوه بر تاثیر مخرب داخلی باید به تاثیرات خارجی این رد صلاحیت‌ها هم اندیشید. برای نمونه در سایر کشورهای مسلمان، کشورهای منطقه، کشورهای عربی و... وقتی مشاهده می‌شود که در جمهوری اسلامی رد صلاحیت‌ها به این شکل صورت می‌گیرد و افرادی همچون علی مطهری در جمهوری اسلامی تایید صلاحیت نمی‌شوند، انعکاس خوبی نخواهد داشت و پیام خوبی از انقلاب به سایر کشور منتقل نخواهد شد.

اگر برخی به دنبال الگوگیری از جمهوری اسلامی باشند، حتما مساله برخورد برخی نهادهای نظارتی با کاندیداهای انتخابات مهم مجلس را نکته‌ای منفی تلقی خواهند کرد و اگر بخواهند به سمت ارزش‌ها و الگوهای جمهوری اسلامی پیش بروند، ممکن است دچار تردید شوند.

همچنین تاریخ نشان داده که هرگز تفکر تک‌صدایی پاسخگو نیست. آن‌طور که می‌توان از چهره‌های تایید صلاحیت شده، برداشت کرد ترکیب مجلس از پیش مشخص و تعیین شد‌ه است و این قطعا به سود مجلس نخواهد بود. به هر حال روند قانونگذاری مشخص است و با اکثرت آرا، قانونگذاری صورت می‌گیرد.

همچنین در این روند شورای نگهبان و در صورت لزوم مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارند، پس نظام نباید از اینکه چند نفر در مجلس ‌باشند که حرف‌های متفاوتی می‌زنند، نگران باشد. به برخی از اعضای شورای نگهبان توصیه می‌کنم که تاریخ بخوانند. تاریخ نشان داده که در هیچ حکومتی تک‌صدایی موفق نشده و سیاست تک‌صدایی محکوم به شکست است. اتفاقا حاکمیت باید پذیرای این‌گونه اظهارنظرهای متفاوت باشد؛ چراکه این‌ افراد را می‌توان «اپوزیسیون نجیب» دانست. شورای نگهبان باید قدر این اپوزیسیون نجیب را بداند.

درنهایت و به عنوان آخرین نکته می‌توان به ضرس‌قاطع گفت که شورای نگهبان توجهی به ملاحظات و اخطارهای امام نسبت به این نهاد نظارتی ندارد یا شاید هم شورای نگهبان برای فرمایشات امام تاریخ مصرف قائل است یا خدایی نکرده تصور برخی از آنها این است که دوران امام سپری شده است. شاید بسیاری به خاطر بیاورند که امام در تذکری به اعضای شورای نگهبان از آنها خواستند بی‌خود کسی را خارج از دایره اسلام ندانند. آن زمان رد صلاحیت محمد سلامتی مسائلی ایجاد کرده ‌بود و امام بدون اینکه به مصادیق ورود کنند، به اعضای شورای نگهبان عتاب کردند و درمورد عملکردشان به آنها نهیب زدند. کاش شورای نگهبان لااقل به توصیه‌های امام توجه می‌کرد و برای آنها تاریخ مصرف قائل نبود. در خاتمه نیز باید گفت اگر شورای نگهبان به دنبال حماسه حضور است، علی‌القاعده باید دست مردم را در انتخابات باز بگذارد.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها