عثمان مزین، وکیل دادگستری:

این همه کولبر تا الان مردند، چه چیزی تغییر کرد؟

یک وکیل دادگستری گفت: در طول سال‌ها، تعداد زیادی از همین کولبران جانشان را به طرق مختلف از دست می‌دهند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

این همه کولبر تا الان مردند، چه چیزی تغییر کرد؟
کد خبر: 381921
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ ۱۳:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عثمان مزین، وکیل دادگستری، گفت: «در طول سال‌ها، تعداد زیادی از همین کولبران جانشان را به طرق مختلف از دست می‌دهند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. به همین دلیل هم فعالین اجتماعی می‌گویند که به نظر نمی‌رسد اصلا عزمی برای جلوگیری از این اتفاقات از سوی مدیران کشوری وجود داشته باشد.»

بازهم خبر مرگ یک کولبر روی رسانه‌ها قرار گرفت و تلخی کولبری را به یاد همه انداخت. تیمی 23 نفره از کولبران، صبح روز شنبه 12 بهمن ماه راهی ارتفاعات سرشیو سقز شدند و یکی از آنها، یعنی عثمان فتوحی دیگر به خانه برنگشت.


عثمان مزین، وکیل دادگستری و با اشاره به این اتفاقات گفت: «در یک روز گذشته، مجددا موضوع کولبران روی خط رسانه‌ها قرار گرفت و همه درباره آن حرف زدند. اگرچه این بار کمتر از همیشه بود و با وجود اینکه تعداد کولبران مفقودی زیاد بود، سر و صدای همیشه را نداشت، اما به هر حال سبب شد تا این ماجرا بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.»

او ادامه داد: «اما آیا واقعا این کافی است؟ هربار یک عده کولبر برای کار بروند و اخبار تلخ و ناراحت کننده از آن‌ها برسد، رسانه‌ها درباره آن‌ها بنویسند و آسیب‌شناسان اجتماعی هم نسبت به آن موضع بگیرند و چند مسئول هم در این میان وعده بهبود اوضاع بدهند. اما چه چیزی تغییر می‌کند؟ هیچ چیز. در تمام این سال‌ها که آمار و ارقام زیادی از مرگ کولبران به شکل‌های مختلف آمده است، چه چیزی عوض شد؟»

مزین معتقد است کولبری تنها چاره بسیاری از مردم در مناطق مرزی است: «عملا هیچ چیزی تغییر نکرد. فقط این مردم هستند که هربار با این اخبار غمزده می‌شوند. اوضاع در استان‌های مرزی، اما بر سر همان مدار اولیه باقی مانده است. بسیاری از مردم در کردستان، آذربایحان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و... سال‌هاست به کولبری به عنوان تنها چاره زندگی خود نگاه می‌کنند.»

مزین

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: «چند سال پیش مسئولان، بازار مرزی را راه انداختند و کارت‌های تردد هم به کولبران می‌دادند. با این کارت‌ها هر کولبری می‌توانست 2 الی سه بار در ماه کار کند و مجوز هم داشت و دیگر خطرات مختلف، مثل شلیک نیرو‌های مرزی و یا سرما و مسیر دشوار باعث اتفاقات تلخ برای آن‌ها نمی‌شد. حتی میزان بار هم اندازه استانداردی داشت. اما ناگهان همین بازار را هم بستند و کارت‌های تردد را گرفتند.»

مزین در پایان گفت: «از این 23 نفری که برای کولبری به ارتفاعات سرشیو سقز رفته بودند، یک نفر جانش را از دست داد. کمتر از 2 ماه پیش، فرهاد و آزاد خسروی، نوجوانانی که هنوز راه زیادی برای زندگی کردن داشتند به خاطر کولبری به کام مرگ رفتند. در طول سال‌ها، تعداد زیادی از همین کولبران جانشان را به طرق مختلف از دست می‌دهند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. به همین دلیل هم فعالین اجتماعی می‌گویند که به نظر نمی‌رسد اصلا عزمی برای جلوگیری از این اتفاقات از سوی مدیران کشوری وجود داشته باشد.»

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها