معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

راه‌اندازی «سامانه ملی پیام‌رسان بخش کشاورزی» در سه ماهه اول سال آینده

کاظم خاوازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: این سامانه بسیار پیچیده با همکاری دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه تهران و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حال طراحی است تا بسیاری از اطلاعات را پس از جمع‌آوری در اختیار مسئولان و بهره‌برداران قرار دهد.

راه‌اندازی «سامانه ملی پیام‌رسان بخش کشاورزی» در سه ماهه اول سال آینده
کد خبر: 382136
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۲:۱۵:۱۱

اعتمادآنلاین| کاظم خاوازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر دلایل عدم اجرای الگوی کشت در کشور و مشکلات ناشی از آن اظهار کرد: بخش کشاورزی حداقل از دو لایه برخوردار است که یکی از آنها لایه فنی و دیگری لایه سیاسی و اقتصادی آن است.

وی ادامه داد: لایه فنی بخش کشاورزی مربوط به شرایط اقلیم، آب و خاک ، ویژگی‌های گیاهی و سابقه کشت آن در منطقه است که سامانه متناسب با آن در چهار تا پنج سال اخیر تهیه و تمام اطلاعات مربوط به بخش فنی در آن ثبت شده است.

خاوازی درباره لایه اقتصادی و سیاسی بخش کشاورزی افزود: اینکه کشاورزان چه محصولی را برای کشت انتخاب کنند بستگی به شرایط بازار و قیمت محصولات دارد که در این مورد کشاورزان تابع ما نیستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اما این وظیفه شماست که اگاهی لازم را به کشاورزان برای جلوگیری از زیان آنها بدهید، گفت: در بسیاری از کشورها سیسیتم یکپارچه اطلاعات وجود دارد که بهره‌برداران را از میزان کشت و نوع محصول کشت شده مطلع می‌کند ما نیز در صدد هستیم که «سیستم یکپارچه بخش کشاورزی» را برای رفع این مشکل راه‌اندازی کنیم.

خاوازی با بیان اینکه این سیستم یکپارچه شامل اطلاعات سطح زیر کشت، نوع محصول، مدل‌های کشت و ... می‌شود افزود: در کنار این «سامانه ملی پیام رسان بخش کشاورزی» نیز راه‌اندازی خواهد شد تا اطلاعات به دست آمده به کشاورزان از طریق این سامانه منتقل شوند.

به گفته وی کشاوزران از طریق این سامانه می‌توانند از سطح زیر کشت در سایر مناطق کشور و نوع محصول کشت شده مطلع شده تا بر اساس آن برنامه تولید خود را تنظیم کنند.

خاوازی اضافه کرد: این سامانه بسیار پیچیده با همکاری دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه تهران و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حال طراحی است تا بسیاری از اطلاعات را پس از جمع‌آوری در اختیار مسئولان و بهره‌برداران قرار دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سامانه یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی همان رصدخانه بخش کشاورزی است توضیح داد: روند کار به این شکل است که ابتدا اطلاعات در رصدخانه بخش کشاورزی جمع‌آوری و سپس از طریق سامانه ملی پیام رسان بخش کشاورزی به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

خاوازی زمان راه‌اندازی این سامانه را در سه ماهه اول سال 99 عنوان کرد.

وی گفت: امیدوار بودیم که این سامانه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد اما با محدودیت‌های مالی روبرو شدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در ورژن ابتدایی این سامانه اطلاعات مربوط به سطح زیر کشت و مقدار تولید برخی از محصولات صیفی و سبزی که بازار آنها با نوسانات زیادی روبرو بوده مانند خیار، گوجه فرنگی و سیب زمینی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها