کد خبر: 382454
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از شرایط نامزدها در انتخابات مجلس یازدهم گزارش می‌دهد:

نامزدهایی که منتظر باز شدن بخت‌شان به دست شورای نگهبان‌اند/ بازی 2 سر برد انتخاباتی برای اصولگرایان/ رقبایی که بیرون گود مغلوب شدند

حدود 2 هفته تا انتخابات مجلس یازدهم فرصت باقی است و هنوز تکلیف برخی نامزدهای رد صلاحیت‌شده مجلس روشن نشده است و همچنان به تایید صلاحیت خود امیدوارند. اصلاح‌طلبانی که هنوز منتظرند شاید رایزنی‌ها جواب بدهد و بخت‌شان برای گرفتن تایید صلاحیت از شورای نگهبان باز شود. رقبایی که در بازی نابرابر در ابتدا مغلوب شده‌اند.

نامزدهایی که منتظر باز شدن بخت‌شان به دست شورای نگهبان‌اند/ بازی 2 سر برد انتخاباتی برای اصولگرایان/ رقبایی که بیرون گود مغلوب شدند
کد خبر: 382454
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ معصومه معظمی- پیش از ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی دوره یازدهم مجلس، التهابات آبان‌ماه و اعتراضات مردمی ناشی از گران‌ شدن 300 درصدی شبانه بنزین (بیشتر بخوانیم) حکایت از آن داشت که سطح مشارکت مردمی در انتخابات اسفندماه پایین‌تر از ادوار گذشته خواهد بود. ولی اصلاح‌طلبان امیدوار بودند تا زمان انتخابات فضا آرام شود و التهابات فروکش کند، شاید بتوانند مردم را برای حضور در انتخابات مجلس ترغیب کنند.

این‌طور که پیداست حضور در قدرت برای همه جریانات سیاسی در اولویت قرار دارد و اصلاح‌طلبان هم صندوق‌های رأی را تنها راه رسیدن به قدرت می‌دانند. به همین دلیل به حضور در انتخابات و مشارکت حداکثری مردم نیاز دارند تا در قدرت بمانند.

به همین منظور سید عبدالواحد موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در آیین ششمین کنگره حزب همبستگی ایران گفت: «برای اصلاحات و اصلاح‌طلبان که زیر چتر نظام عمل می‌کنند، هیچ راهی جز حضور پای صندوق رأی وجود ندارد.» (بیشتر بخوانیم)

عبور از ائتلافی که برای اصلاحات گران تمام شد

بنابراین هم برای ماندن در بازی قدرت و هم روشن کردن تکلیف خود با اعتدالیون «میثاق‌شکنی» که با اسم «لیست امید» به مجلس آمدند ولی چیزی جز هزینه و بدنامی برای اصلاح‌طلبان نداشتند، برای اصلاح‌طلبان سراسر کشور فراخوان دادند تا ضمن تاکید بر حضور پرقدرت در انتخابات مجلس یازدهم، لیستی تمام‌اصلاح‌طلب ببندند.

در انتخابات مجلس یازدهم باید با لیست اصلاح‌طلبانه به میدان بیاییم

یکم آبان‌ماه محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی اصلاح‌طلبان، نیز در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با تاکید بر «تلاش برای بالا بردن سطح مشارکت مردم در انتخابات» گفت: «در کنار دستاوردهای ارزشمندی که نصیب جریان اصلاحات شد، اما برخی رویکردهایی که در انتخابات‌های گذشته داشتیم هزینه‌هایی هم برای گفتمان اصلاحات ایجاد کرد. در انتخابات مجلس دهم راهبرد جریان اصلاحات راهبردی ائتلافی بود و این راهبرد به گفتمان اصلاحات هم ضربه‌هایی زد. به همین دلیل در انتخابات مجلس یازدهم باید با لیست اصلاح‌طلبانه به میدان بیاییم.» (بیشتر بخوانیم)

پس از آن اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس برنامه و شعار نوشتند و حتی سامانه‌ای تحت عنوان «سرا» (سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان» راه‌اندازی کردند تا به قول خودشان به تمرین شیوه‌های دموکراتیک‌تر در انتخابات بپردازند. همچنین کوشیدند برای تشکیل مجلسی در تراز قانون اساسی نخبگان را به میدان بیاورند و با وجود نارضایتی‌های موجود، مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند (بیشتر بخوانیم) .

با همه توان به میدان آمدند ولی نگذاشتند!

پس با همه توان و داشته‌هایشان برای ثبت‌نام به میدان آمدند، ولی از همان ابتدا در بررسی صلاحیت نامزدهای خود از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت با ریزش و رد صلاحیت مواجه شدند. رد صلاحیت‌هایی که همه آن را طی سال‌های گذشته بی‌سابقه می‌دانند.

رایزنی‌هایی که بی‌تاثیر بود

اگرچه از همان ابتدا افراد و شخصیت‌هایی از جمله حسن روحانی، اسحاق جهانگیری (بیشتر بخوانیم) ، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و بسیاری چهره‌های شناخته‌شده دیگر برای گرفتن تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب ردشده پیشقدم شدند، با وجود اعتراضات نامزدها و رفت‌وآمدهای فراوان، شورای نگهبان تا این لحظه از موضع خود در قبال اکثریت آنها کوتاه نیامده است.

نامزدهایی که از دم تیغ استصواب گذشتند

گفتنی است شورای نگهبان علاوه بر 93 نماینده رد صلاحیت‌شده فعلی مجلس که نیمی از آنها اصلاح‌طلب هستند، دیگر نامزدهای این جریان فکری را هم از دم تیغ استصواب خود گذرانده است. بنابراین در فرصت کوتاه باقی‌مانده تا انتخابات، دیگر امیدی به بازگشت آنها وجود ندارد.

هرچند رد صلاحیت‌ها در جریان اصلاح‌طلب به حدی است که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، که در ابتدا اعلام کرده بود لیست ائتلافی نمی‌بندد، حالا راضی به ندادن لیست شده است. در طرف مقابل و در اردوگاه اصولگرایی اوضاع به نحو دیگری است و وفور نامزد انتخاباتی وجود دارد.

لازم به ذکر است که شورای عالی اصلاح‌طلبان طی بیانیه‌ای تصمیم‌گیری درباره چگونگی حضور در انتخابات استان‌ها را به شورای اصلاح‌طلبان هر استان واگذار کرده و اعلام کرده است در تهران هم اصلاً گزینه‌ای برای بستن لیست ندارد.

ارائه نکردن لیست راهبرد فعلی اصلاح‌طلبان است

آذر منصوری، دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، گفته است: «راهبرد ما فعلاً عدم ارائه لیست است؛ چنانچه در حوزه‌های انتخابیه چهره شاخص اصلاح‌طلب داشته باشیم آن را اعلام می‌کنیم در غیر این صورت داوطلبی را معرفی نمی‌کنیم.»

اصلاح‌طلبان در تهران فهرست انتخاباتی ارائه نمی‌کنند

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده این جناح سیاسی در جریان انتخابات مجلس و نبود امکان ارائه لیست خطاب به حامیان خود بیانیه‌ای منتشر کرده است (بیشتر بخوانیم) .

همچنین دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در اطلاعیه‌ای دیگر آورده است: «طبق مصوبه شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان مورخ 15 بهمن‌ماه 1398، اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان یا هر عنوان دیگری که تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می‌شود.» (بیشتر بخوانیم)

پشت کردن به صندوق‌های رأی محکوم است

به نظر می‌رسد پرونده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم از هم‌اکنون بسته شده است، چراکه با وجود انتقادات، اعتراضات و رایزنی‌ها، شورای نگهبان کوچک‌ترین نرمشی در موضع سخت‌گیرانه خود در قبال نامزدهای رد صلاحیت‌شده نشان نداده است.

گرچه اصلاح‌طلبان به واسطه رد صلاحیت‌های گسترده غایبان اصلی میدان رقابت‌اند، اما ظاهراً برخی احزاب، از جمله ندای ایرانیان، با برچسب اصلاح‌طلبی قصد حضور در انتخابات را دارند و با محکوم کردن قهر با انتخابات می‌کوشند سهمی از بازی قدرت داشته باشند (بیشتر بخوانیم) .

کیهان: مشاور خاتمی به ضدانقلاب پیوست!

روزنامه کیهان با مدیرمسئولی حسین شریعتمداری هم در ستون خبر ویژه خود به عبدالله ناصری، چهره شاخص اصلاح‌طلب، که در انتقاد از رد صلاحیت‌ها گفته بود اگر شورای‌ عالی اصلاح‌طلبان در انتخابات لیست بدهند، به معنای همراهی با شورای نگهبان است، به شدت حمله کرده و این اظهارات را پیوستن مشاور خاتمی به ضدانقلاب دانسته!

عبدالله ناصری همچنین گفته است: «بالاخره باید «اصلاح‌طلبان واقعی» و «حکومت‌محور» از هم متمایز شوند.» (بیشتر بخوانیم)

اما ماجرا در اردوگاه اصولگرایان کاملاً متفاوت است و از همان ابتدای ثبت‌نام می‌دانستند که تایید صلاحیت نامزدهایشان قطعی است. به همین دلیل از فردای ثبت‌نام با خیالی آسوده به دنبال بستن لیست و حتی تقسیم کرسی‌های هیات‌رئیسه بین خودشان بودند. هرچند لیست‌های متعدد اصولگرایان هم می‌تواند به این رقابت درون‌جناحی دامن بزند و آغازی بر بروز مشکلات این جریان با افراد مدعی سرلیستی و ریاست مجلس باشد (بیشتر بخوانیم) .

لیست1

این در حالی است که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان در 157 حوزه انتخابیه حتی یک نامزد هم ندارند. به همین دلیل رئیس‌جمهوری در طعنه به شورای نگهبان، انتخابات مجلس یازدهم را رقابت درون‌جناحی اصولگرایان تعبیر کرد.

محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، هم در این باره طی گفت‌وگویی اعلام کرد اصولگرایان به حدی نامزد انتخاباتی دارند که می‌توانند به کشورهای دیگر صادر کنند (بیشتر بخوانیم) !

بنابراین به نظر می‌رسد انتخابات مجلس یازدهم از همان دسته انتخاباتی است که از هم‌اکنون تکلیفش روشن است و مجلسی تمام اصولگرا با تعداد انگشت‌شماری افراد مستقل یا اصلاح‌طلبانی خواهد بود که به صورت فردی در انتخابات شرکت می‌کنند.

گرچه دلسوزان نظام بارها کوشیده‌اند شرایط خاص منطقه‌ای و بین‌المللی کشور را در شرایط حساس کنونی یادآور شوند، و همچنین متذکر شده‌اند که دشمنان ایران خصوصاً آمریکا به دنبال زیر سوال بردن مشروعیت نظام هستند و بیش از هر وقت دیگری به انسجام ملی و مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی نیازمندیم، اما به نظر می‌رسد عده‌ای با نگاه تنگ‌نظرانه خود، منافع ملی را چندان مهم تلقی نمی‌کنند و منافع جناحی و دیدگاه‌های سلیقه‌ای را بر هر چیزی ترجیح می‌دهند.

بنابراین با فضای دوقطبی‌ای که به واسطه رد صلاحیت گسترده نامزدهای یک جریان و نادیده گرفتن سلیقه سیاسی بخشی از مردم توسط شورای نگهبان در جامعه ایجاد شده است، باید منتظر ماند و دید مصوبات مجلس یکدست اصولگرای یازدهم چه عاقبتی خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها