گلایه الویری از سازمان برنامه

رئیس شورای عالی استان‌ها از عدم در اختیار گذاشتن پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده کشور توسط سازمان برنامه و بودجه انتقاد کرد و گفت: لایحه بودجه باید از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار گیرد تا نمایندگان مردم در شورا نیز نظرات خود را در مورد بودجه اعلام کنند.

گلایه الویری از سازمان برنامه
کد خبر: 382550
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ۱۰:۴۷:۴۰

اعتمادآنلاین| مرتضی الویری در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: دهه فجر یادآور همبستگی و همراهی غرورآفرین مردم برای ایجاد نظامی بود که خود صاحبان اصلی آن باشند، نظامی که در آن استقلال و آزادی به رسمیت شناخته شود و اداره امور مبتنی بر خواست مردم صورت پذیرد مردمی که در طی سال‌ها مبارزه و انتقاد وضع موجود در دوران شاهنشاهی مهم‌ترین رکن این خیزش آزادی‌خواهانه بودند.

وی افزود: مردمی که نه فقط در به ثمر رساندن انقلاب بلکه در همه پرسی نظام جمهوری اسلامی و همه پرسی قانون اساسی هم مشارکت و حضوری فعالانه داشتند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی حکومتی با مبنای دینی و مردمی است که در آن تحت حق تبیین سرنوشت از طریق مشارکت مردم در انتخابات به رسمیت شناخته می‌شود و به فرموده بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران هر ملتی باید خودش سرنوشت خود را تعیین کند. بی‌تردید انتخابات مهم‌ترین سنگر مردمی بودن نظام و انقلاب است و مردم صاحب این انقلاب هستند. حضور و مشارکت آن‌ها در اداره امور و تصمیم‌گیری برای آینده گرانقدرترین سرمایه کشور است که همگی باید در حفظ آن کوشا باشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نباید قدم در مسیری بگذاریم که منجر به یأس و عدم همراهی مردم شود، افزود: در این برهه زمانی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم مشارکت و نقش تمامی آحاد مردم در تعیین نمایندگان و وکلای ملت اهمیت ویژه‌ای دارد تا با تعیین افراد اصلح از سلیقه‌ها، جناح‌ها و گروه‌های مختلف جامعه مجلسی کارآمد، شنوا، دغدغه‌مند و با ترکیبی از همه هم وطنان داشته باشیم.

وی افزود: اختلاف جناح‌ها و جهت‌گیری‌ها و سلایق سیاسی نمایندگان مجلس را تبدیل به یک مجموعه شاداب، مومن و دارای احساس مسئولیت می‌کند. امیدواریم در فرصت اندکی که تا اعلام اسامی نهایی کاندیداها مانده شورای نگهبان با سعه صدر بیشتری عمل کرده و امکان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کند. در شرایط کنونی که در داخل کشور به ثبات و همدلی نیاز داریم بیش از هر زمان دیگری باید صبور و اهل مدارا باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک ماه از شهادت سردار ملی حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد و وی همیشه در وحدت ایران و منطقه واقف بوده‌اند و در مراسم تشییع این مبارز شهید و همراهانش دیدیم که او نماد وحدت و همدلی مردم ایران از طیف‌های مختلف سیاسی و جناحی شد. حضرت امام راحل وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی دیانت و ضعف ملت معرفی کردند که از این رو وجود شخصیت‌های بزرگی مانند سردار سلیمانی نعمت گرانقدری برای همبستگی ملی قلمداد می‌شود و اینک وظیفه ماست که رهروان راه وی باشیم و برای حفظ و حراست از این همراهی ملی بکوشیم.

وی تأکید کرد: دنیای امروز گرفتار زورگویی و سلطه‌جویی رهبران است که نه تنها به دنبال تحکیم و بزرگداشت صلح و دوستی نیستند بلکه در پی ایجاد تخاصم و دشمنی هستند. این سلطه‌جویی در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دامن‌گیر بسیاری از مسلمانان و کشورهای منطقه شده است. معامله بزرگ قرن نمونه‌ای از اقدامات وقیحانه و مداخله‌جویانه در سرنوشت فلسطین است. این طرح زایده گفتمان جنگ طلبانه ترامپ و متحدان صهیونیستی در منطقه خاورمیانه است و ما طبق وظایف دینی و شرعی خود در کنار برادران و خواهران فلسطینی در این مسیر مقاومت خواهیم بود و مطابق با پیام و رسالت انقلاب اسلامی یاری گر تمامی آزادی‌خواهان دنیا هستیم.

الویری با تأکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه طبق بند 5 ماده 88 قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور موظف است نسخه‌ای از پیش‌نویس لایحه بودجه را در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار دهد، افزود: متأسفانه به این وظیفه قانونی هیچ توجهی نشده است. مهمترین وظیفه شورای عالی استان‌ها کمک به رفع تبعیض و ایجاد عدالت منطقه‌ای در کشور است و این الزام قانونی نیز در متن قانون قید شده است لذا انتظار داریم در روند بررسی تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی این دو مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از هم وطنان ما گرفتار سیل و خسارت ناشی از آن هستند و هم وطنان‌مان در استان سیستان و بلوچستان برای مقابله با خسارت‌های هنگفتی که سیل اخیر بر خانه و کسب و کار آن‌ها وارد کرده نیاز به همراهی و کمک سایر شهرها و دولت دارند و ابراز همدردی تنها کافی نیست و باید همراهی جدی برای کاهش آلام آن‌ها صورت بگیرد. از این رو مدیران شهری در تمام کشور به هر شیوه‌ای که می‌توانند باید همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: در اجلاس امروز وزیر آموزش و پرورش حضور دارد و امیدواریم با توجه ویژه به فصل مشترک وظایف مدیریت شهری و وزارت آموزش و پرورش بتوانیم قدم‌های موثری در جهت همکاری‌های مشترک برداریم.

الویری تأکید کرد: دانش‌آموزان می‌توانند با بهره‌مندی از آموزش‌های به روز در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی سفیران آموزشی ما در خانواده‌ها باشند و مصونیت‌پذیری در زندگی شهری باید از سنین دانش‌آموزی و کودکی به جامعه تزریق شود از این رو مدرسه کانون مهمی برای پرورش شهروندان مسئول و مشارکت‌جو است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها