کد خبر: 382563
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ۱۱:۴۶:۵۱
| |

بدترین سناریوی ممکن برای نفت قابل اجتناب است

بازار نفت به میزان فزاینده خود را برای آسیب دیدن تقاضا از اپیدمی ویروس کرونا در چین آماده کرده است اما هنوز عواملی وجود دارند که نشان می‌دهند شاید بدترین سناریوی ممکن قابل اجتناب باشد.

بدترین سناریوی ممکن برای نفت قابل اجتناب است
کد خبر: 382563
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ۱۱:۴۶:۵۱

اعتمادآنلاین| برای این منظور باید میان مصرف نفت خام و سطح واردات چین تمایز قائل شد.

ممکن است که مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی چین از کندی اقتصادی که ناشی از شیوع اپیدمی ویروس کرونای ووهان است، آسیب ببیند.

اکثر تحلیلگران و ناظران بازار انتظار دارند مصرف نفت چیزی بین حدود 250 تا 500 هزار بشکه در روز افت کند و بازار سوخت جت به دلیل کاهش پروازهای چین از سوی ایرلاین‌های جهان بزرگترین ضرر را متحمل شود.

بلومبرگ آمار تکان دهنده ای ارایه کرده که بر اساس آن شیوع ویروس کرونا اقتصاد چین را به حدی تحت فشار قرار داده که 20 درصد از تقاضای روزانه این کشور برای نفت خام از بین رفته است.

اما حتی اگر مصرف سوخت چین به شدت کاهش پیدا کند لزوما به معنای آن نیست که سطح واردات نفت خام کاهش پیدا می‌کند.

چین در حال ایجاد ذخایر تجاری و استراتژیک است و ممکن است تصمیم بگیرد به جای کاهش چشمگیر واردات، سطح این مخازن را سریع‌تر پرکند.

یک راه بهتر به منظور داشتن ارزیابی دقیق از وضعیت جاری، بررسی تقاضای چین برای نفت به همراه مصرف داخلی، سطح مخازن نفت و صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور است.

تا حدودی این اطمینان وجود دارد که مصرف داخلی پایین‌تر خواهد ماند اما هنوز ابهامات قابل ملاحظه ای درباره میزان این کاهش وجود دارد.

گزارشهایی منتشر شده که معامله گران نفت خام درصدد به تاخیر انداختن محموله های نفت برای بارگیری در مارس هستند و سینوپک و همچنین پالایشگرهای کوچکتر قصد دارد تولیدشان را کاهش دهند. گفته می‌شود سینوپک تولیدش را 600 هزار بشکه در روز که معادل حدود 12 درصد از ظرفیت پالایش این شرکت است، کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات فرآورده‌های نفتی ممکن است راهی برای خلاصی از تولید مازاد از سوی پالایشگاه‌های چینی باشد اما آنها باید به خاطر داشته باشند که تنها به اندازه سهمیه مجازشان می‌توانند صادرات داشته باشند مگر این که دولت اجازه دهد سهمیه بیشتری برای صادرات صادر کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها