کد خبر: 382575
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اصلاح‌طلب‌ها تایید صلاحیت هم می‌شدند، چه کاری می‌توانستند انجام دهند؟/ مهم نیست مجلس با حضور کدام طیف سیاسی تشکیل شود/ جایگاه مبنایی مجلس زیر سوال رفته است/ اقتدارگرایان هر صدای مخالفی را خاموش می‌کنند

هدایت آقایی گفت: آیا اساساً آن‌طور که قبلاً تاکید می‌شد مجلس در رأس امور است، در شرایط فعلی جایگاه قوه مقننه به گونه‌ای هست که بتواند تاثیرگذار باشد یا نه؟

اصلاح‌طلب‌ها تایید صلاحیت هم می‌شدند، چه کاری می‌توانستند انجام دهند؟/ مهم نیست مجلس با حضور کدام طیف سیاسی تشکیل شود/ جایگاه مبنایی مجلس زیر سوال رفته است/ اقتدارگرایان هر صدای مخالفی را خاموش می‌کنند
کد خبر: 382575
|
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌ سعید شمس- هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: تصمیم اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه در انتخابات لیست ندهند واکنشی منطقی و طبیعی است. مشخص است که وقتی نامزدهای یک جناح خاص همه نیروهایشان را رد صلاحیت‌شده می‌بینند، فعالیت‌شان دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت و به همین دلیل باید تصمیم‌شان را تصمیمی منطقی تلقی کرد.

افکارعمومی مشخصاً نسبت به اهمیت انتخابات تردید دارد

عضو حزب کارگزاران سازندگی ایران در ادامه سخنانش گفت: آمدن یا نیامدن اصلاح‌طلب‌ها در حالی بهانه‌ای برای بحث‌های انتخاباتی است که افکارعمومی مشخصاً نسبت به اهمیت شرکت در انتخابات نگاهی توأم با شک و تردید دارد. مردم پیش خود می‌گویند، حتی اگر اصلاح‌طلب‌ها برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت هم می‌شدند، چه‌ کاری می‌توانستند در مجلس انجام دهند. آیا اساساً آن‌طور که قبلاً تاکید می‌شد مجلس در رأس امور است، در شرایط فعلی جایگاه قوه مقننه به گونه‌ای هست که بتواند تاثیرگذار باشد یا نه؟ (بیشتر بخوانیم)

مردم پیش خود می‌گویند،‌ حتی اگر اصلاح‌طلب‌ها برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت هم می‌شدند، چه کاری می‌توانستند در مجلس انجام دهند.

مجلس در تصمیم ساده‌ای همچون قیمت بنزین جدی گرفته نمی‌شود

او افزود: ‌در کشور ما شرایط طوری رقم خورده که حتی مجلس در تصمیم ساده‌ای چون قیمت بنزین جدی گرفته نمی‌شود و همچنین در مباحث مربوط به سیاست‌ خارجی حرف و نظر نمایندگان خریدار ندارد و بُعد نظارتی‌اش را از دست داده است. در چنین وضعیتی مهم نیست مجلس با حضور کدام طیف سیاسی تشکیل شود و چه کسی را رد کنند و چه کسی را تایید. مساله عمیق‌تر از داشتن کاندیدا یا شرکت کردن یا نکردن است (بیشتر بخوانیم) .

در کشور ما شرایط طوری رقم خورده که حتی مجلس در تصمیم ساده‌ای چون قیمت بنزین جدی گرفته نمی‌شود و همچنین در مباحث مربوط به سیاست‌ خارجی حرف و نظر نمایندگان خریدار ندارد و بُعد نظارتی‌اش را از دست داده است.

بعضی‌ها می‌توانند به طور نمادین در انتخابات شرکت کنند

آقایی توضیح داد: مساله این است که جایگاه مبنایی مجلس زیر سوال رفته و آن تاکیدی که قانون اساسی و بزرگان نظام بر ارزش و جایگاه قوه مقننه داشتند فراموش شده است. البته بعضی‌ها می‌توانند به طور نمادین در انتخابات شرکت کنند تا متهم به بی‌توجهی به اصول نظام نشوند.

اقتدارگرایان، اصولگراها و طالبان قدرت را در بر می‌گیرد

او ادامه داد: اقتدارگرایان، که اصولگراها و طالبان قدرت را در بر می‌گیرد، هر صدای مخالفی را خاموش می‌کنند و اجازه عرض اندام به رقیب نمی‌دهند تا قدرت را با غیر قسمت نکنند. البته باید بدانند این رویه شاید در کوتاه‌مدت دستاوردهای ظاهری داشته باشد،‌ اما در هیچ جای دنیا چنین سیاستی به توفیق نرسیده است (بیشتر بخوانیم) .

اقتدارگرایان، که اصولگراها و طالبان قدرت را در بر می‌گیرد، هر صدای مخالفی را خاموش می‌کنند و اجازه عرض اندام به رقیب نمی‌دهند تا قدرت را با غیر قسمت نکنند.

هدایت آقایی در پایان صحبت‌هایش گفت: نه تنها جایگاه مجلس، بلکه خیلی از اصول به دلیل اصرار تمامیت‌خواه‌ها به تمامیت‌خواهی ارج و قرب خود را از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها