کد خبر: 382753
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ۱۱:۱۳:۰۰
| |

علیرضا اسدی، مدیر مسئول نشر نیماژ مطرح کرد؛

نمایشگاه‌های استانی کتاب برای حمایت از کتاب‌سازان برپا می‌شود!

در نمایشگاه‌های استانی شاهدیم که بهترین غرفه‌ها به ناشرانی اختصاص پیدا می‌کند که با چند عنوان ترجمه‌ بی‌کیفیت، کم‌ارزش و فاقد محتوا در آن‌جا حضور یافته‌اند.

نمایشگاه‌های استانی کتاب برای حمایت از کتاب‌سازان برپا می‌شود!
کد خبر: 382753
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ۱۱:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علیرضا اسدی، مدیر مسئول نشر نیماژ درباره نمایشگاه‌های کتاب استانی که این روزها به ایستگاه‌های پایانی خود در سال 1398 رسیده است به خبرنگار مهر گفت: به‌جز یکی دو استثنا ناشران بزرگ و معتبر در این نمایشگاه‌ها که در مراکز استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود شرکت نمی‌کنند ولی نشر نیماژ برای اینکه فرصت برقراری ارتباطی مستقیم و بی‌واسطه با مخاطبانش در سراسر کشور را داشته باشد و بتواند در نقاط دور از مرکز هم خدمتی فرهنگی به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی برساند، تاکنون نهایت همکاری را با نهادهای برگزار کننده این گونه نمایشگاه‌ها داشته است و با حضوری فعال در همه این‌ نمایشگاه‌ها، با حدود 800 عنوان کتاب در نمایشگاه‌های استانی شرکت کرده اما متأسفانه کمترین حمایت و همکاری‌ای از طرف مسئولان این نمایشگاه‌ها ندیده است.

وی افزود: در چند سال اخیر شاهد بی‌عدالتی‌های زیادی در زمینه جانمایی غرفه‌ها بوده‌ایم. به‌رغم این‌که نیماژ همواره سعی کرده با حمایت از آثار درخور و فاخر فارسی که سهم چندانی هم از بازار ندارند، خدمتی به عرصه فرهنگ بکند و از قضا توانسته بیش از 80 درصد جایزه‌های دولتی و خصوصی را هم به خود اختصاص دهد، اما متأسفانه در نمایشگاه‌های استانی شاهدیم که بهترین غرفه‌ها به ناشرانی اختصاص پیدا می‌کند که با چند عنوان ترجمه بی‌کیفیت، کم‌ارزش و فاقد محتوا در آن‌جا حضور یافته‌اند و همواره در چند سال اخیر غرفه‌هایی کوچک، دور از دید عموم و بعضاً پشت ستون‌هایی که کاملاً از دید بازدیدکنندگان خارج است به نیماژ اختصاص پیدا کرده است.

اسدی ادامه داد: ما سال گذشته رایزنی‌های زیادی با مؤسسه نمایشگاه‌ها و مدیریت آن داشتیم اما هر بار در نمایشگاه‌های بعد از این رایزنی‌ها مکان نامرغوب‌تری به ما اختصاص پیدا کرد و این‌طور به نظر می‌رسد که سیاست کلی بر این منوال است که از آثار زرد و بی‌کیفیت خارجی و ترجمه‌های تکراری و بدون پرداخت حق مؤلف و مترجم حمایت شود! ما از دولت انتظار هیچ حمایتی نداشته‌ایم چون می‌دانستیم شرایط اقتصادی دولت به هیچ وجه مناسب نیست بنا بر این به‌لحاظ مالی فعالیت‌هایمان به‌سختی پیش می‌رود اما به این حداقل قانع بوده‌ایم که در مجراهای کوچکی همچون نمایشگاه‌های استانی که جانمایی درست آن هزینه‌ای ندارد اندک حمایتی از ما صورت گیرد اما این مجرا را هم از ما دریغ می‌کنند و به‌نظر می‌رسد نمایشگاه‌های استانی صرفاً برای پرکردن بیلان کاری مسئولان برگزار می‌شود و خروجی خاصی برای ما ندارد و قرار هم نیست داشته باشد.

وی در پایان با آرزوی تغییر در روند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: امروز که در ایستگاه‌های پایانی نمایشگاه‌های استانی سال جاری قرار داریم، دریافته‌ایم که شرکت کردن ما با شرکت نکردنمان فرق چندانی نداشته است. هنوز امیدواریم این رویه در سال‌های آینده تغییر کند هرچند همه شواهد و اراده‌ها تاکنون برخلاف این بوده است.


منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها