نفت روسی قربانی شیوع کرونا شد

با شیوع ویروس کرونا که باعث شده پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی چین وارداتشان را کاهش دهند، بازار تقاضا برای گرید نفتی اسپوی روسیه که نفت محبوب خریداران چینی است، کساد شده است.

نفت روسی قربانی شیوع کرونا شد
کد خبر: 382866
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ۱۵:۴۰:۲۵

اعتمادآنلاین| یک مدیر بازرگانی ارشد در شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است، اعلام کرد این شرکت ناچار خواهد بود خرید نفت در بازار محموله های تک را کاهش دهد زیرا تقاضای داخلی برای نفت به شدت افت کرده و فعالیتهای بخش صنعتی، تولیدی و ساخت و ساز دچار انقباض شده است.

سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت جهان از نظر ظرفیت است، اخیرا مجموع پالایش نفت خود را به میزان حدود 13 درصد کاهش داد و پالایشگاه‌هایش در سراسر چین در فوریه با حداقل ظرفیتشان فعالیت خواهند کرد.

سطح تولید شرکت دولتی پتروچاینا هم در هفته اخیر افت چشمگیری پیدا کرد. یک معامله‌گر در این شرکت گفت: با توجه به ذخایر بالای نفت پتروچاینا در برنامه وارداتش تغییراتی خواهد داد.

به گفته منابع پالایشگاهی و معامله‌گران چینی، پالایشگاه‌های مستقل در استان شاندونگ هم از اواسط ژانویه نرخ تولیدشان را بیش از 17 درصد کاهش دادند.

در میان گریدهای نفتی سبک، مدیوم و سنگینی که معمولا سبد واردات نفت ماهانه چین را تشکیل می‌دهند، به نظر می‌رسد نفت بلند اسپوی روسیه بیشترین آسیب پذیری را داشته باشد و از افت تقاضای چین ضربه بخورد زیرا این گرید نفتی شیرین متوسط طی چند سال گذشته گزینه خرید شماره یک چین در بازار محموله‌های تک بوده است.

پالایشگاه‌های مستقل چینی 22.29 میلیون تن نفت اسپو را در سال 2019 خریداری کردند و این گرید محبوب‌ترین خوراک پالایشگاه‌های چینی در سال میلادی گذشته شد.

به گفته تحلیلگران، کاهش تولید پالایشگاه‌های چینی به کاهش واردات حدود 1.8 تا دو میلیون بشکه در روز نفت منجر خواهد شد.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، این کشور در سال میلادی گذشته 10.16 میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرد که 9.5 درصد رشد سالانه داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، پالایشگاه‌های دولتی اعلام کرده اند که به شرایط قراردادهای خرید 2020 خود کاملا پایبند خواهند ماند که مایه آسودگی خاطر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه است. عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده و صادراتش به این کشور در سال 2019 به 1.67 میلیون بشکه در روز رسید که 46.9 درصد در مقایسه با سال 2018 افزایش داشت و احتمالا این جایگاه را حفظ خواهد کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها