قاسم ‌محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

معامله قرن فرصت خوبی برای آشتی ایران و عربستان است/ ایران و عربستان، مخصوصاً تصمیم‌گیران دولت سعودی در شرایطی فضای رویارویی را تجربه و البته تحمل می‌کنند که بر اساس مناسبات منطقه‌ای،‌ اشتراکات و منفعت‌های دوجانبه‌ای دارند/ ترور قاسم سلیمانی فاصله ایران و

قاسم‌ محبعلی گفت: معامله قرن فرصت خوبی برای آشتی ایران و عربستان است. پس این 2 همسایه مهم باید از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

معامله قرن فرصت خوبی برای آشتی ایران و عربستان است/ ایران و عربستان، مخصوصاً تصمیم‌گیران دولت سعودی در شرایطی فضای رویارویی را تجربه و البته تحمل می‌کنند که بر اساس مناسبات منطقه‌ای،‌ اشتراکات و منفعت‌های دوجانبه‌ای دارند/ ترور قاسم سلیمانی فاصله ایران و
کد خبر: 382914
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم‌ محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: ایران و عربستان همچنان رابطه‌ای توأم با تجادل دارند و هیچ قرائن قوی‌ا‌ی که نشان از تعامل احتمالی داشته باشد مشاهده نمی‌شود.

بین ایران و عربستان فضایی مقابله‌جویانه برقرار است

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در ادامه سخنانش گفت: مخصوصاً اینکه وزیر امور خارجه سعودی در رفتاری که قابل حدس بود،‌ موضعی حمایتی از ترور شهید سلیمانی توسط آمریکایی‌ها اتخاذ کرد تا بتوانیم،‌ این‌طور بگوییم، بین این 2 کشور مهم منطقه استراتژیک خاورمیانه فضایی مقابله‌جویانه برقرار است و گویی هیچ‌کدام به تن دادن به آرامش و تفاهم رضایت ندارند (بیشتر بخوانیم) .

وزیر امور خارجه سعودی در رفتاری که قابل حدس بود،‌ موضعی حمایتی از ترور شهید سلیمانی توسط آمریکایی‌ها اتخاذ کرد.

معامله قرن بهترین فرصت برای بهبود مناسبات ایران و دولت سعودی است

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: مساله این اسـت که برای برقراری تفاهم، بعد از اعلام طرح صلح ترامپ و معامله قرن بهترین فرصت برای بهبود مناسبات بین جمهوری اسلامی و دولت سعودی است تا به جای اینکه با هم پرخاش کنند، در راستای منافع منطقه و جهان اسلام به هم‌صدایی برسند و برای همیشه اختلافات را پایان دهند (بیشتر بخوانیم) .

او افزود: ادبیات دیپلماتیک 2 کشور و اظهارنظرهای گاه و بی‌گاهی که مطرح می‌شود نشان از تداوم فضای چالشی دارد که چنین حالتی می‌تواند هم به ایران، هم به عربستان، هم به منطقه و البته هم به جهان اسلام هزینه‌هایی گزاف تحمیل کند. هزینه‌هایی که جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.

ادبیات دیپلماتیک 2 کشور و اظهارنظرهای گاه و بی‌گاهی که مطرح می‌شود نشان از تداوم فضای چالشی دارد.

ایران و عربستان اشتراکات و منفعت‌های دوجانبه‌ای دارند

این تحلیلگر خاورمیانه توضیح داد: ایران و عربستان، مخصوصاً تصمیم‌گیران دولت سعودی، در حالی فضای رویارویی را تجربه و البته تحمل می‌کنند که بر اساس مناسبات منطقه‌ای،‌ اشتراکات و منفعت‌های دوجانبه‌ای دارند و بر همین اساس ادامه روند کنونی با هیچ متر و معیاری توجیه‌پذیر نیست (بیشتر بخوانیم) .

ایران و عربستان، مخصوصاً تصمیم‌گیران دولت سعودی، در حالی فضای رویارویی را تجربه و البته تحمل می‌کنند که بر اساس مناسبات منطقه‌ای،‌ اشتراکات و منفعت‌های دوجانبه‌ای دارند.

قاسم محبعلی در پایان صحبت‌هایش گفت: معامله قرن فرصت خوبی برای آشتی ایران و عربستان است. پس این 2 همسایه مهم باید از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها